Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > GÜNÜMÜZ TEFSİR PROBLEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GÜNÜMÜZ TEFSİR PROBLEMLERİ Birinci düzey TİB705 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri IV. Sınıf birinci yarıyıl öğrencisi olmak.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ERDOĞAN PAZARBAŞI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ERDOĞAN PAZARBAŞI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Ders, Tefsir Bilim Dalı elemanı bir öğretim üyesi tarafından yürütülür.
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Yakın tarihte ve günümüzde Kur''an yorumlarına ilişkin ortaya çıkan güncel sorunların neler olduğunu ortaya koymak. Bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerini tartışmak.
Dersin tanımı Çağdaş dönemde (18. yüzyıldan günümüze kadar) Kur''an yorumunun sorunları ele alınacak ve bu konuda yapılan çalışmalardan örnekler verilecek ve değerlendirilecektir.

Dersin içeriği
1- Kur''an''ın genel özellikleri; temel konuları; Tefsir Tarihi içinde klasik ve çağdaş yorumlar karşılaştırmalı olarak ele alınır ve yorumlanır.
2- Sosyolojik tefsir ekolü
3- Bilimsel tefsir Ekolü
4- Mezhebi tefsir Ekolü
5- Fıkhi tefsir ekolü
6- Felsefi tefsir ekolü
7- Tasavvufi tefsir ekolü
8- Mealcilik akımı
9- Modernist tefsir ekolü
10- Arasınav
11- Kur''an''ın tarihselliği problemi
12- Kur''an''da nesih kavramı
13- Sünnetin Kur''an tefsirindeki yeri
14- Kur''an Kıssaları ve Tarih
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tefsir ilminin genel tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
2- Tefsir ilminin sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
3- Tefsir ilminin ekolleri ve bu ekollerin dayanakları hakkında bilgi sahibi olur.
4- Tefsir ilminin tartışmalı konuları, bu konuda eser vermiş olan müellifler ve onların eserleri hakkında bilgi sahibi olur.
5- Klasik ve çağdaş Tefsir literatürünü bilir.
6- Tefsir problemleri hakkında yönteme dayalı değerlendirmeler yapabilir.
7- Modern Dönem Kur''an ve tefsir çalışmalarının arka planını görebilir.
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 3 9
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 3 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 2
Yarıyıl içi toplam   102
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Sait Şimşek, Günümüz Tefsir Problemleri
Yardımcı Kaynaklar Celal Kırca, Kur''an ve Bilim; Kur''an''a Yönelişler İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü; Tefsir Tarihi

Ders ile ilgili dosyalar