Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OTOMATİK KONTROL |
Üçüncü düzey |
UZM305 |
|
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Örgün
|
Dersin amacı
|
Mühendislikte otomatik kontrol ve kontrol sistemleri hakkında temel bilgilerin verilmesi, kontrol sistemi analiz ve tasarım yöntemlerinin incelenmesi
|
Dersin tanımı
|
Otomatik kontrol dersi, öğrencilere gerçek dünya sistemlerinin kontrol edilmesi için gerekli temel kavramları ve yöntemleri öğretir. Bu ders, kontrol teorisinin temel prensiplerini, modellenmiş sistemlerin analizini ve tasarımını, kontrol sistemlerinin stabilite ve performansını değerlendirmeyi, gerçek dünya problemlerini çözmek için gelişmiş kontrol stratejilerini içerir.
|
1- |
Otomatik Kontrole Giriş ve Temel Tanımlar
|
2- |
Öbek Şemaları, Tek giriş-tek çıkışlı sistemler, Çok giriş-tek çıkışlı sistemler
|
3- |
İşaret akış şemaları, Mason kuralı
|
4- |
Kararlılık, Routh‐Hurwitz Ölçütü
|
5- |
Kalıcı Hal Hatası
|
6- |
Karmaşık Fonksiyonlarla İşlemler, Köklerin Yer Eğrisi Yöntemi, Kök Yer Eğrisi Çizimi
|
7- |
Geri Beslemeli (Kapalı Çevrim) Sistemin Genel Kök Yer Eğrisi, Geçiş Yanıtının Kazanç Ayarıyla Tasarımı
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Köklerin Yer Eğrisiyle Tasarım, Kalıcı Hal Hatasını Ayarlama, Oransal Integral (PI) ve Lag Kontrol
|
10- |
Köklerin Yer Eğrisiyle Geçiş Yanıtının Ayarlanması, Oransal Türevsel (PD) ve Lead Kontrol
|
11- |
Köklerin Yer Eğrisiyle Hata ve Geçiş Yanıtının Birlikte Ayarlanması, Oransal Integral Türevsel (PID) ve Lead-Lag Kontrol
|
12- |
Frekans Yanıtı Analizi, Nyquist Kararlılık Ölçütü
|
13- |
Frekans Yanıtının Tasarımı, Frekans Düzleminde Kalıcı Hal Hatasını Ayarlama, Oransal Integral (PI) ve Lag Kontrol
|
14- |
Frekans Düzleminde Geçiş Yanıtının Ayarlanması, Oransal Türevsel (PD) ve Lead Kontrol
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sistemlerin tanımlanmasına yönelik yöntem ve yaklaşımların incelenmesi
|
2- |
Otomatik kontrol kavramının ve esaslarının verilmesi
|
3- |
Kontrol sistemlerinin önemli performans özelliklerinin analiz edilmesi
|
4- |
İstenilen amaca yönelik kontrol sistemi tasarımının incelenmesi
|
5- |
Kontrol sistemlerinin zaman ve frekans domeni analizlerinin ortaya konulması
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek Lisans düzeyindeki bilgi ve becerilerini, aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve analiz edip, yorumlar.
|
|
2- |
Kendi alanında kullanılan modern araç ve gereçleri kullanmada ve geliştirmede uzmanlaşır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri diğer disiplin alanlarından gelen bilgilerle sentezleyerek yorumlar ve yeni fikirler yaratır.
|
|
4- |
Alanında sahip olduğu üst düzey bilgi ve tecrübeyi, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak farklı araştırma yöntemlerini kullanır ve ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel yaklaşımlar ve stratejiler geliştirir.
|
|
5- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
|
|
6- |
En az bir yabancı dili kullanarak alanıyla ilgili yabancı kaynaklara ulaşır, bilgilerini günceller ve meslektaşlarıyla dünya çapında sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
3
|
42
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
118
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|