Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Avrasya Araştirmalari (y.l) > YENİ UYGUR TÜRKÇESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YENİ UYGUR TÜRKÇESİ İkinci düzey TDE 502 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NEVZAT ÖZKAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Nevzat ÖZKAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Öğrencileri Yeni Uygur Türk şivesinin edebî metinlerini okuyup anlayacak ve gerektiğinde dil bakımından inceleyecek yeterliliğe ulaştırmak.
Dersin tanımı Yeni Uygur Türkleri hakkında bilgi, bu şivenin Türk dili içindeki yeri, şivenin dil özellilerinin örnek edebî metinlerde gösterilmesi, metinlerin Türkiye Türkçesine aktarılması

Dersin içeriği
1- Uygur Türkleri hakkında genel bilgi, Yeni Uygur Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yeri, Yeni Uygur Kiril ve Lâtin alfabelerinin öğretilmesi
2- Ünlüler: Seslerin karakteristik özelliklerine göre incelenmesi
3- Ünlü uyumu, Ünlü değişmeleri, Ünlü türemesi, Ünlü Düşmesi.
4- Ünsüzler: Ünsüzlerin sınıflandırılması, Ünsüz değişmeleri, Yer değiştirme.
5- Ünsüz ikizleşmesi, Hece düşmesi,
6- İsim çekimi, çokluk ekleri, iyelik ekleri, hal ekleri
7- İsim çekimi, çokluk ekleri, iyelik ekleri, hal ekleri
8- Ara Sınav.
9- İsimlerde soru kategorisi, ek-fiil çekimi, sıfatlar
10- Zarflar ve zamirler
11- Kelime yapımı ve Fiil yapımı.
12- Yeni Uygur Türkçesi fiil zamanları ve kipleri
13- Sıfat-fiiller,zarf-fiiller, birleşik fiiller
14- Bağlaçlar, edatlar ve ünlemler
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yeni Uygur Türkçesinin ses özelliklerini öğrenir.
2- Yeni Uygur Türkçesinden alınmış metin örneklerinin Türk Latin alfabesine çeviriyazısını yapabilir.
3- Yeni Uygur Türkçesinin ses olaylarını bilir.
4- Yeni Uygur Türkçesi hal eklerini, çokluk ekini ve iyelik eklerini bilir.
5- Yeni Uygur Türkçesinde fiil yapımını bilir.
6- Yeni Uygur Türkçesinde fiil çekimlerini öğrenir.
7- Yeni Uygur Türkçesinde zarf-fiil, sıfat-fiil eklerini tanır.
8- Yeni Uygur Türkçesinde zarf-fiil, sıfat-fiil eklerini tanır.
9- Yeni Uygur Türkçesinde birleşik fiil çekimini bilir.
10- Yeni Uygur Türkçesinde edatları, bağlaçları, ünlemleri bilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2- Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3- Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4- Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5- Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6- Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7- Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8- Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9- Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10- Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11- Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12- Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13- Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Öztürk, Rıdvan, Yeni Uygur Türkçesi Grameri, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1994.
Yardımcı Kaynaklar Kaşgarlı, Sultan Mahmut, Modern Uygur Grameri, İstanbul, 1992. Ahmet B. ERCİLASUN(Editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ank. 2007 Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bak. Yay.Ank. 1991 Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Grameri I iil-, TDK Yay., Ankara, 1998 Prof. Dr. Ahmet BURAN-Ercan ALKAYA; Çağdaş Türk Lehçeleri, Akçağ Yay., Ank.2001

Ders ile ilgili dosyalar