Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Tarla Bitkileri > TARIM ALET VE MAKİNALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARIM ALET VE MAKİNALARI Birinci düzey GZM 205 Zorunlu 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. CEVDET SAĞLAM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DPROF. DR. CEVDET SAĞLAM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Sınıf İçi ve Uygulama Dersleri
Dersin amacı Traktörler; toprak işleme alet ve makinaları; ekim, dikim, gübreleme ve bakım makinaları, sulama makinaları, tarımsal savaş makinaları, hasat-harman makinaları, tarım makinaları işletmeciliği konularında öğrencileri bilgilendirmek.
Dersin tanımı Tarım makinalarıyla ilgili temel kavramlar, tarımsal kuvvet ve iş makinalarının tanıtımı, sınıflandırılması, yapım özellikleri ve çalışma ilkeleri ile ilgili temel bilgiler.

Dersin içeriği
1- Tarımsal mekanizasyonun temel kavramlar 2- 3- 4- 5- 6- 7-
2- Toprak işleme; tarihçe, temel kavramların tanımı, toprak işlemenin amaçları ve fonksiyonları
3- Toprak işleme makinaları; tanımlar, toprak işleme makinalarının sınıflandırması, özellikleri, parçaları ve görevleri
4- Birinci sınıf toprak işleme makinaları; sınıflandırması, özellikleri, parçaları ve görevleri
5- İkinci sınıf toprak işleme aletleri,sınıflandırması, özellikleri, parçaları ve görevleri
6- Ekim makinaları; ekim makinalarının teknik ve işlevsel özellikleri ve görevleri
7- Dikim makinaları; dikim makinalarının teknik ve işlevsel özellikleri ve görevleri
8- Ara sınav
9- Gübreleme makinaları; gübreleme makinalarının teknik ve işlevsel özellikleri ve görevleri
10- Bakım makinaları; çapa makinalarının teknik ve işlevsel özellikleri ve görevleri
11- Tarımsal savaş teknik ve işlevsel özellikleri ve görevleri
12- Hasat Makinaları; teknik ve işlevsel özellikleri ve görevleri
13- Hasat sonrası ürün hazırlama ve işleme teknikleri
14- Hasat-Harman Makinaları; Biçerdöverlerin teknik ve işlevsel özellikleri
15- Dönem sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tarımsal mekanizasyonun tarihsel gelişimi, yararları, Türkiye'de ve dünyada tarımsal mekanizasyon düzeyi bilgilerini kavramak
2- Toprak işleme, tohum yatağı hazırlama tekniklerini kavramak
3- Ekim ve fide dikim makinalarının teknik ve işlevsel özelliklerini kavramak
4- Çapa ve gübreleme makinalarının teknik ve işlevsel özelliklerini kavramak
5- Tarımsal savaş makinalarının teknik ve işlevsel özelliklerini kavramak
6- Hasat ve harman makinalarının teknik özellikleri çalışma ilkelerini kavramak
7- 7- Hasat ve hasat sonrası işlem tekniklerini kavramak
8- Biçerdöverleri tanımak, yapısal özellikleri ve çalışma prensiplerini öğrenmek
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
2- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3- Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
4- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7- Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
11- Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
12- Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 4 40
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 3 4 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 4 12
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     125
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ülger,P.,1996 Tarım Makinaları İlkeleri Tekirdağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Ders kitabı Erol, M.A., Göknur İ.G., 1998. Ekim, Bakım ve Gübreleme Makinaları. A.Ü.Z.F. Ders kitabı, Yayın No: 1499
Yardımcı Kaynaklar Zeren.Y.,1978 Bahçe Ziraatı Mekanizasyonu Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi. Ders Notu Mutaf,E., 1984. Tarım Alet ve Makinaları. E.Ü.Z.F. Yayın No: 218, Bornova-İzmir. Bornova-İzmir. * Tozan, M.; 1997. Tarımsal Mekanizasyon, E.Ü.Z.F. Yayın No: 46/1, Bornova-İzmir, 84 s. * Yağcıoğlu,K., 1993. Bitki Koruma Makinaları. E.Ü.Z.F. Yayın No: 508, Bornova-İzmir. * Keçecioğlu,G., E.Gülsoylu, 2002. Toprak İşleme Makinaları. E.Ü.Z.F. Yayın No: 545, Bornova-İzmir.

Ders ile ilgili dosyalar