Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İŞ HUKUKU |
Birinci düzey |
TEM 211 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
NONE
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ASLI NANECİ ARICI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ERTUĞRUL YUVALI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. RABİYE YAMAN
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
İş hukukunun temel kavramları, iş sözleşmesinin yapılması ve sona ermesi, iş güvencesinden yararlanma, çalışma süreleri, kıdem tazminatı konularını kavramak 2.Toplu iş sözleşmesi, sendika, sendikal güvenceler, grev-lokavt konularını öğrenmek 3.Sosyal güvenlik hukukunda temel kavramlar, sigortalı grupları, kısa vadeli sigorta kolları, uzun vadeli sigorta kolları konularına hakim olmak
|
Dersin tanımı
|
İş Hukukunun tarihi gelişimi; bireysel iş sözleşmesi; tarafların hak ve borçları; işin düzenlenmesi ve çalışma süreleri; ücretlerin ödenmesi; ücretli izinler ve yıllık ücretli izin; iş sözleşmesinin feshi; ijob securityş güvencesi; toplu işçi çıkarma; kıdem tazminatı. Toplu iş ilişkileri; sendikaların yapısı ve örgütlenmesi; toplu iş sözleşmeleri; toplu iş uyuşmazlıklarının çözümü; arabuluculuk ve tahkim; grev ile lokavt ve grev, lokavt yasakları.
|
1- |
İş hukukunun kaynakları incelenir. İş sözleşmesi çeşitleri anlatılır.
|
2- |
İş sözleşmesinin yapılması, hükümleri ve sona erme halleri (fesih, ikale, sürenin bitmesi gibi) anlatılır.
|
3- |
Çalışma süreleri, yıllık ücretli izinler, ara dinlenmesi, resmitatil süreleri, fazla çalışma, kısa çalışma konuları örnekler ve pratik çalışmalarla anlatılır.
|
4- |
İş sözleşmesinden doğan taraf borçları üzerinde durulur.
|
5- |
İş güvencesinden yararlanma şartları ve iş güvencesinde tazminatlar konusu anlatılır.
|
6- |
Kıdem tazminatına hak kazanma şartları anlatılır.
|
7- |
Sendikaya üye olma, sendika özgürlüğü, sendika ve konfederasyonların faaliyetleri anlatılır.
|
8- |
Sendika temsilcisi ve yöneticiliğinin önemi ve iş güvenceleri anlatılır.
|
9- |
Toplu iş sözleşmesinin yapılması, içeriği ve türleri ele alınır.
|
10- |
Toplu iş sözleşmesinden doğan borçlar üzerinde durulur.
|
11- |
Toplu iş sözleşmesinden doğan uyuşmazlıklar ve çözüm yolları incelenir.
|
12- |
Kısa vadeli sigorta kolları; iş kazası ve meslek hastalığı sigortası, hastalık sigortası, analık sigortası ve şartları ele alınır.
|
13- |
Uzun vadeli sigorta kollarından ve şartlarından genel olarak bahsedilir.
|
14- |
Genel sağlık sigortası ve bireysel emeklilik sistemi anlatılır.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci, iş hukukunun temel kavramlarını bilir.
|
2- |
İş sözleşmesinin sona erme hallerini ve iş güvencesinini şartlarını bilir.
|
3- |
İş sözleşmesinden doğan taraf borçlarını bilir.
|
4- |
Çalışma sürelerini ve kıdem tazminatına hak kazanma koşullarını bilir.
|
5- |
Toplu iş sözleşmesinin yapılması, türleri, düzeyi hakkında bilgi sahibidir.
|
6- |
Toplu iş uyuşmazlıklarını ve çözüm yollarını; grev, lokavt, arabuluculuk ve tahkimi bilir.
|
7- |
Sosyal güvenlik kavramını ve sigortalı gruplarını bilir.
|
8- |
Kısa vadeli ve uzun vadeli sigorta kollarını ve hak sahiplerini bilir.
|
9- |
Genel sağlık sigortasıyla ilgili bilgi sahibidir.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
5
|
70
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
HALUK HADİ SÜMER, İŞ HUKUKU, SEÇKİN YAYINLARI, ANKARA 2016.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
HALUK HADİ SÜMER, TEMEL İŞ KANUNLARI, SEÇKİN YAYINLARI, ANKARA 2015
|
|