Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖZGÜN GRAFİK BASKI |
Birinci düzey |
GRFU017 |
Seçmeli |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MUSTAFA YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ VEDAT ÇOLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
-Başlangıçta basit siyah-beyaz ipek baskı ve daha çok karmaşık yöntemlerle tek renk çalışmaları.Serigrafi tekniğini tanıtmak, örneklerle açıklama;
|
Dersin amacı
|
Renklendirme ve biçimlendirme çeşitliliğine zengin özgün baskı teknikleri, kalıbın hazırlanmasından basımına kadar geçen evrelerin uygulamasında bilgi beceri ve deneyim kazandırmaktadır. Sanatsal yanı olan bu baskı teknikleri uygulamalarıyla yaratıcılık,tasarım gücü,buluş yeteneği, renk ve biçim duyarlılığı, titiz ve dikkatli çalışma gibi özelliklerin aşılanması ve kişiliğe uygun bir resim dili oluşturmayı amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Öğrenciler anlamlı formlar keşfetmekte ve özgünbaskı tarihi sırasında farklı baskı teknikleri öğrenmekte ve daha gelişmis dijital ve fotografik süreçlerle birleştirmektedir. Bu ders değişik teknikleri kapsamaktadır,yüzey baskısı ile çoğaltma yapmak,kağıtla çoğaltma,elle keserek çoğaltma ve en önemlisi foto emülsiyonla çoğaltma teknikleri gibi. Öğrenciler bu süreçte asetat üzerine elle çizim, fotokopi, lithofilm ve ayırım sağlayan Photoshop gibi bilgisayar proğramları ile değişik yollar öğrenmektedirler.
|
1- |
Özgün baskı resmin tanıtılması. Özgün baskı çeşitleri ve baskı teknikleri hakkında genel bilgi verilmesi. Özgün baskı örneklerin gösterilmesi.
|
2- |
Serigrafi baskı tekniğin tanıtılması ve tarihi gelişiminin açıklanması. Baskıda kullanılan malzemelerin, araç-gereçlerin ve makinelerin tanıtılması.
|
3- |
Serigrafi baskıda işlem sırasının tanıtılması. Baskı alanı, kağıt boyutu, çerçeve ve ipek boyutlarının tespit edilmesi. İpeğin çerçeveye gerilmesi. Tek renkli bir baskı için çalışma eskizlerinin hazırlanması.
|
4- |
Yapılan eskizlerden seçilen çalışmanın filminin hazırlanması. Baskı kalıbının hazırlanması. (Pozlandırma işlemi) Baskı kağıtlarının hazırlanması.
|
5- |
Tek renkli baskının gerçekleştirilmesi. Baskı sonrası ipeğin temizlenmesi ve kalıbın çözülmesi. En az üç renkli baskı için eskizlerin hazırlanması. Renk sayısına göre çerçeve hazırlığının yapılması.
|
6- |
Seçilen eskize göre her renk için filmlerin hazırlanması. Baskı kağıtlarının hazırlanması. Baskı sırasına göre kalıpların hazırlanması. Birinci rengin baskısının gerçekleştirilmesi.
|
7- |
Baskı sırasına göre diğer renklerin baskılarının gerçekleştirilmesi. Baskı sonrası ipeğin temizlenmesi ve kalıbın çözülmesi. Baskı kağıtlarının numaralanması ve atölyenin temizlenmesi.
|
8- |
VİZE SINAVI
|
9- |
Gravür baskı tekniğin tanıtılması ve tarihi gelişiminin açıklanması. Baskıda kullanılan malzemelerin, araç-gereçlerin ve makinelerin tanıtılması.
|
10- |
Gravür baskıda işlem sırasının tanıtılması. Baskıda kullanılan çinko plakaların hazırlanması. Tek renkli bir baskı için çalışma eskizlerinin hazırlanması.
|
11- |
Verniğin sürülmesi ve eskizin plaka üzerine geçirilmesi.
|
12- |
Asit ile aşındırma işlemi ve deneme baskıların alınması. Baskı kağıtlarının hazırlanması.
|
13- |
Asıl baskı işleminin gerçekleştirilmesi. Baskıların kurutulması
|
14- |
Çalışmaların sıralandırılması / isimlendirilmesi / imzalanması (edisyon).
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
-
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencinin gözlem gücünü geliştirmek.
|
2- |
Konuyu detaylı ve özgün tasarımlara döüştürecek çalışma ve süreçleri tamamlayabilme
|
3- |
Özgün ve nitelikli baskı resimler üretebilme
|
4- |
Özgün baskı sanatını ve tarihsel süreç içindeki gelişimini tanıyabilme
|
5- |
Serigrafi ve çukur baskı tekniklerini ayrıntıları ile öğrenme ve uygulayabilme
|
6- |
Tekniği yüksek seviyeye çıkaracak beceriyi kazanabilme
|
7- |
Atölye kültürünü ve kurallara uygun hareket etmeyi öğrenebilme
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat ve tasarım bilgilerini tanımlama, çözümleme ve grafik tasarım alanında uygulayabilme becerilerine sahip olabilmek.
|
|
2- |
Alanla ilgili yazılım bilgisine sahip olabilme, çağın gerektirdiği teknolojik yeniliklere ayak uydurabilmek.
|
|
3- |
Yaşam boyu eğitimin önemini kavrama ve gerekliliklerinin yerine getirebilme becerisine sahip olabilmek.
|
|
4- |
Çağın sorunlarını, toplumun değişen dinamiklerini takip edebilmek.
|
|
5- |
Etkili iletişim kurabilmek, ikna becerisine sahip olabilmek.
|
|
6- |
Fikir ve sanat eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
|
7- |
Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumla becerilerine sahip olabilmek.
|
|
8- |
Sorun ve gereksinimleri karşılayacak, hedef kitleye ulaşabilecek tasarımlar üretebilmek.
|
|
9- |
Disiplinler arası ortak çalışabilmek.
|
|
10- |
Sanat ve tasarım problemlerinin çözümünde gerekli malzemeleri kullanabilme yetkinliğine sahip olabilmek.
|
|
11- |
Ekip ve bireysel olarak çalışabilmek.
|
|
12- |
Zamanlama, sabır, iş bilinci, uzlaşmacılık, özgüven ve düzenlilik becerilerine sahip olabilmek.
|
|
13- |
Tasarım problemlerini çözümlemede kullanılan malzemelerin seçiminde çevreye karşı duyarlı olabilmek.
|
|
14- |
Toplumsal, kültürel, bilimsel ve sanatsal değerler karşı sorumluluk sahibi olabilmek.
|
|
15- |
Dilini doğru kullanmak ve tasarımlarda bu konuda sorumluluk göstermek.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
1
|
8
|
Ödevler
|
2
|
3
|
6
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
2
|
2
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
1
|
30
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Hasan Pekmezci -Tüm Yönleri ile Serigrafi İpekbaskı , İlke Yayıncılık, Ankara, 1992 -Güler Akalan -Gravür, Kaleseramik Sanat Yayınları, 2000 -Harry Hiett-H.K.Middleton -Silk Screen Process Productuon, Blandford Press Limited, London, 1960 -Meliha/Ferit Özgirgin -Boyama ve Baskı Teknolojisi , MEB Basımevi, İstanbul, 1987 -Tim Mara -Screen Printing , Tomas and Hudson, London, 1979 -Jules Heller -Printmaking Today , Holt Rinehart and Winston Co. USA, 197 -Steve Hoskins -Water-based Screenprinting, A&C Black, London, 2001 -Jane Stobart -Printmaking for Beginners, A&C Black, London, 2003 -Rosemary Simmons -Dictionary of Printmaking Terms, A&C Black, London, 2002
|
|