Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BİLAL CEM LİMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MURAT KANBUR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze haftada 2 saat teorik, laboratuvarda haftada 2 saat pratik
|
Dersin amacı
|
Laboratuvar hayvanlarında kullanılan ilaç tipleri ve kullanılma yollarının öğretilmesi
|
Dersin tanımı
|
Deneysel Hayvan çalışması yapacak öğrencilerin ve araştırmaların, hayvanlar üzerindeki denemelerde uymaları gerekli laboratuvar hayvanlarında biyolojilerini, üzerinde yapılacak manuplasyon tekniklerini öğretilmesi ve yapacakları proje ve çalışmalarında bu bilgi ve becerilerinin kullanmaları amaçlamaktadır.
|
1- |
Fare tutumu, Sıçan tutma, Tavşan tutma, Deney Hayvanlarında Temel Maniplasyonlar I
|
2- |
Fare tutumu, Sıçan tutma, Tavşan tutma, Deney Hayvanlarında Temel Maniplasyonlar I
|
3- |
Laboratuvar hayvanlarında kullanılan ilaç çeşitleri
|
4- |
Uygulanacak ilaç veya maddelerin hayvan türlerine göre belirlenmesi
|
5- |
Uygulama yollarına göre ilaç seçimi
|
6- |
İlaç uygulama yolları
|
7- |
Topikal uygulamalar
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Enteral uygulamalar
|
10- |
Parenteral uygulamalar
|
11- |
Parenteral uygulamalar I
|
12- |
Laboratuvar hayvanlarında damar içi ilaç uygulama bölgeleri
|
13- |
Laboratuvar hayvanlarının anestezisinde kullanılan ilaçlar
|
14- |
Laboratuvar hayvanlarında anestezi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Deneysel Hayvan temel biyolojileri kavrayabilme
|
2- |
Deney Hayvanlarında temel manuplasyonları kavrayabilme
|
3- |
Deney Hayvanlarında denek seçimini ve 3R kavrayabilme
|
4- |
Deney Hayvanlarına analjezi ve anestezi öğretilebilme
|
5- |
Deney Hayvanlarında Sakrifikasyon tekniklerini kavrayabilme
|
6- |
Hayvan deneylerinde posoperatif bakım ve ağrının kontrolü kavrayabilme
|
7- |
Deneysel Hayvan Kullanılan araştırmacıların deneylerinin yürütebilmeleri için temel donanıma sahip olmaları ve bu öğrendiklerini uygulayabilme
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki her türlü bilgiyi (zehirlenme, kirlilik, ilaç kullanımı v.b.) derlemek ve değerlendirmek.
|
|
2- |
Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili alanlar hakkında derinlemesine bilgilere sahip olmak.
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki sorunları çözebilmek.
|
|
3- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki olayları kavramsallaştırmak, bilimsel yöntemleri analiz etmek, sonuçları yorumlamak, sorunlar için yöntem veya analiz oluşturmak ve elde edilen verilere göre çözümler sunmak.
|
|
4- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanında edindiği bilgileri kullanarak halk ve hayvan sağlığı için ilaç kullanımı, besin maddelerinde kalıntılar ve çevre toksikolojisi ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonların faaliyetlerini yönetmek.
|
|
5- |
Farmakoloji ve toksikoloji alanındaki güncel bilgileri (bilimsel bilgi, düzenleme v.b.) izleyebilmek, kullanabilmek ve değiştirebilmek.
|
|
6- |
Yabancı dil (İngilizce)’de yayınlanan kaynakları okuyup anlayabilme
|
|
7- |
Yerli ve yabancı bilim insanları ile sözlü ve yazılı iletişime geçebilme
|
|
8- |
Farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili makaleler yazabilmek ve ulusal ve uluslar arası dergilerde yayın yapma becerisi kazanmak.
|
|
9- |
Bilimsel toplantılarda farmakoloji ve toksikoloji ile ilgili konularda sunum yapabilme
|
|
10- |
Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri bilme
|
|
11- |
Araştırmalardan elde edilen bilgilerin en önemli kazanım olduğunu bilmek ve yaşam boyu öğrenmeyi amaç edinmek
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
3
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Laboratuvar Hayvanları-Aksoy, Kolbakır, Hökelek, 2010
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Veteriner Farmakoloji, Cilt 1, Kaya S editör, (2013) Veteriner Farmakoloji Cilt 2, Kaya S editör, (2013)
|
|