Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOLOJİK MÜCADELE |
İkinci düzey |
BİY 584 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. AYDIN ŞÜZÜ TUNÇBİLEK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bitkisel ürünlerin kalite ve kantitesinde problem olan hastalık, zararlı ve yabancı otların zararını önlemede etkili olabilecek doğal baskı unsurları olan organizmaları tanıtma ve bu organizmaların etkili kullanım yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Derste şu konular işlenecektir: modern biyolojik mücadelenin prensipleri, zararlı arthropotlar, biyolojik mücadelenin bilimsel ve pratik tanımı, biyolojik mücadelenin ekolojik prensipleri, biyolojik mücadele ajanlarının yetiştirilmesi, korunması ve ithal edilmesinde kullanılan yöntemler, biyolojik mücadelenin günümüzde ve gelecekte doğal ekosistem, tarım ve şehirleşme üzerine etkileri anlatılacaktır
|
1- |
Biyolojik mücadelenin tanımı
|
2- |
Doğal fenomonlar
|
3- |
Ekolojinin prensipleri
|
4- |
Modern biyolojik mücadelenin prensipleri
|
5- |
Doğal düşmanlar Parazitler/Parazitoitler
|
6- |
Doğal düşmanlar Predatörler/Patojenler
|
7- |
Zararlılarla mücadelede doğal düşmanlardan yaralanmak için önemli metodlar
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Biyolojik mücadele ajanlarının muhafazası
|
10- |
Biyolojik mücadele ajanlarının çoğaltılması
|
11- |
İthalat/Inokülasyon –Klasik biyolojik mücadelede başarılı olmuş türler
|
12- |
Başarılı hikâyeler
|
13- |
Kısır böcek teknikleri-Geniş alan mücadele yöntemleri
|
14- |
YARIYILSONU SINAVI
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyolojik mücadelenin tarihini bilir
|
2- |
Biyolojik mücadelenin mekanizmalarını ve Parasitoid ve predatörleri bilir.
|
3- |
Bitki patojenlerinin biyolojik mücadele etmenlerini bilir
|
4- |
Yabancıotlara karşı biyolojik mücadelede başarı kıstaslarını bilir.
|
5- |
Yeni doğal düşmanların giriş prensiplerini ve metotlarını bilir ve doğal düşmanların korunmasını bilir
|
6- |
Parasitoidlerin, predatörlerin ve patojenlerin üretilmesini bilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
4
|
10
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Roy Van Driesche, Thomas S. Bellows Jr. Biological Control. Springer, 1996
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ann. E. Hajek, Natural Enemies: An Introduction to Biological Control. Cambridge University Press. 2004
Neil heyler, Kevin Brown, Biological Control in Plant Protection (Color Handbook). Manson Publishing, 2012.
|
|