Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > TÜRK MİMARİ SÜSLEMESİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MİMARİ SÜSLEMESİ Birinci düzey MİM S48 Seçmeli 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HALİL SENCER ERKMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli TEORİK (YÜZYÜZE)
Dersin amacı Türk mimarisindeki süslemelerin genel karakteristiklerini ve gelişim seyrini öğrenciye aktarmak, üslup özelliklerini kavrayarak çevre kültürlerle benzeşen ve ayrışan yönlerini ayırt edebilme yeteneğinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı

Dersin içeriği
1- Dersin içeriği, yöntem ve ilgili kaynaklar hakkında bilgi verilmesi. Türk mimari süslemesinin genel karakteri.
2- İslamiyet öncesi dönemde konar-göçer yaşam tarzının Türk kültüründe önemi.
3- İslamiyet öncesi dönemde Türk kültürünün izleri ve süsleme örnekleri. (İskit, Hun, Göktürk ve Uygurlar)
4- İslamiyet öncesi dönemde inanç biçimlerinin süsleme üzerindeki etkileri.
5- Kurganlardan ortaya çıkarılan bulgular ve üzerlerinde yer alan süsleme örneklerinin incelenip yorumlanması.
6- On iki hayvanlı Türk Takvimi özellikleri ve sonraki dönem süslemelerindeki izleri.
7- Ara sınav
8- Türk mimarisinde süsleme çeşitleri ve gruplandırılması.
9- İslamiyet sonrası Türk devletlerinde mimari süsleme örnekleri ve etkileşimleri.
10- Karahanlı ve Gazneli sanatında görsellere dayanarak süsleme örneklerinin irdelenmesi.
11- Büyük selçuklu sanatında süsleme örneklerinin yorumlanması.
12- Anadolu selçuklu sanatında mimari süslemelerinin malzeme açısından gruplandırılması.
13- Anadolu selçuklu mimari sanatında süsleme örneklerinin görsellere dayanarak irdelenmesi.
14- Osmanlı dönemi sanatında süsleme örneklerinin görsellere dayanarak irdelenmesi.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk mimari süslemesinin tanımını ve kapsamını öğrenir.
2- Konuyla ilgili olarak tarihi ve dağılımları hakkında bilgi edinir; kronolojik gelişmeleri ve mimari süslemesinin genel karakterini takip eder.
3- Türk mimarisinin başka kültürlerle olan ilişkilerini ve etkileşimlerini öğrenir.
4- Türk mimari süslemesindeki malzemeleri ve tekniklerini tanır; stil kritiğini öğrenir.
5- Taş, çini, alçı, kalem işi, tuğla gibi mimari süsleme örnekleri hakkında fikir sahibi olur.
6- Türk mimari süslemesi konusunda araştırma yapmayı öğrenir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar