Ön koşul dersleri
|
yok.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ALİ ERDEM ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. DR. ÖMER ORKUN DEMİRAL/ PROF. DR. SERPİL SARIÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Üreme ve üreme biyoteknolojileri hakkında teorik bilgiye dayalı bir öğrenme metodu izlenecektir. Haftada 2 saat teorik ders verilecektir.
|
Dersin amacı
|
Dölerme, Suni Tohumlama ve Androloji dersinin amacı; erkek ve dişi hayvanlarda üreme anatomisi, fonksiyonları ve fizyolojisini öğretmek, sperma, oosit ve embriyo maniplasyonları ile bunların reprodüktif biyoteknoloji alanında kullanımı sağlamak, genetik, ıslah ve reprodüktif yönetimde güncel bilgileri takip etmektir. Lisans öğrencilerine hayvanlarda reprodüksiyon işlemlerini kapsayan genel ve temel bilgileri vermek, sun’i tohumlama ve diğer üreme biyoteknolojilerini uygulayan ve klinik vakalarda doğru teşhişi koyabilen tecrübeli Veteriner Hekimlerin yetiştirilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Androloji, reprodüksiyon ve suni tohumlama ile ilgili spesifik bilgileri öğrencilere teorik ve uygulamalarını içerir.
|
1- |
Dölerme, Suni Tohumlama ve Androlojiye genel bakış. Hayvan ıslahı ve yetiştiriciliğindeki önem ve etkinliği
|
2- |
Dişi ve erkek hayvanlarda reprodüktif anatomi. Farklı hayvan türlerinde androlojik muayene sistematiği.
|
3- |
Erkek hayvanlarda reprodüktif fizyoloji (üreme hormonları, spermatogenezis, ejakulasyon)
|
4- |
Dişi hayvanlarda reprodüktif fizyoloji (üreme hormonları, oogenezis, ovulasyon)
|
5- |
Kapasitasyon, akrozom reaksiyonu, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişme.
|
6- |
Spermatozoanın ultrastrukturel yapısı-seminal plasma ve Spermanın alınması metotları
|
7- |
Spermanın makroskobik-mikroskobik muayenesi (hacim, motilite, yoğunluk, mass aktivite, anormal-ölü/canlı spermatozoa oranı).
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Spermanın fizikokimyasal/mikrobiyolojik muayeneleri ve sperma ile bulaşan hastalıklar.
|
10- |
Spermanın uzun ve kısa süreli saklanması (sulandırma, dondurma, saklama ve çözdürme)
|
11- |
Farklı hayvan türlerinde östrus belirtileri, östrus siklusu ve östrus saptama teknikleri
|
12- |
Çiftlik-pet-kanatlılarda en uygun tohumlama zamanı ve suni tohumlama teknikleri
|
13- |
Fertilite parametreleri, infertilite ve sterilite
|
14- |
Erkek ve dişi hayvanlarda dölverimini ve suni tohumlamayı etkileyen faktörler
|
15- |
Projeni testi ve Reprodüktif bioteknolojiler
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dişi ve erkek hayvanlarda genital organ muayenesi öğrenir
|
2- |
Androlojik muayene sistematiğini öğrenir
|
3- |
Sperma alma yöntemlerini öğrenir ve kavrar
|
4- |
Spermanın biyokimyasal yapısı ile muayenesi hakkında bilgi sahibi olur
|
5- |
Spermanın sulandırılması ve kısa/uzun süre saklanmasını öğrenir
|
6- |
Erkek hayvanlarda infertilite olgularını öğrenir ve kavrar
|
7- |
Dişilerde östrus belirtileri ile en uygun tohumlama zamanını öğrenir
|
8- |
Kanatlılarda reorodüksiyon
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
|
|
3- |
Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
|
|
4- |
Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
|
|
5- |
Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
|
|
6- |
Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
|
|
7- |
İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
|
|
8- |
İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
|
|
9- |
Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
|
|
10- |
Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
|
|
11- |
Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
|
|
12- |
Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
|
|
13- |
Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
|
|
14- |
Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
|
|
15- |
Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
|
|
17- |
Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
|
|
18- |
Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
|
|
19- |
Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
|
|
20- |
Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
|
|
21- |
Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
|
|
22- |
Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
|
|
23- |
Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
|
|
24- |
Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
|
|
25- |
Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
|
|
26- |
Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
|
|
27- |
Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
|
|
28- |
İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
|
|
29- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
|
|
30- |
İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
|
|
31- |
Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
|
|
32- |
Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
|
|
33- |
Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
|
|
34- |
Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
|
|
35- |
Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
|
|
36- |
Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
|
|
37- |
Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
|
|
38- |
Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
|
|
39- |
İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
|
|
40- |
İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
|
|
41- |
Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
48
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Doğum ve İnfertilite. (1994) Birinci Baskı. Ed: E. Alaçam. Dizgievi, KONYA 2. Theriogenoloji, Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Obstetrik ve İnfertilite (1990). Ed: E. Alaçam, Nurol Matbaacılık A.Ş. Ankara. 3. Encylopedia of Reproduction. Knobil, E., Neill, J.D (Eds). For Volumes. Academic Press, USA. 4. Applied animal reproduction.(2000) Editors: Bearden HJ., Fuquay JW., Prentice hall,Inc. USA 5. Fırat Universitesi, Veteriner fakültesi, Dölerme,Suni Tohumlama ve Androloji ders notları (2012) Edi. Mustafa Sönmez
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Doğum ve İnfertilite. (1994) Birinci Baskı. Ed: E. Alaçam. Dizgievi, KONYA
2. Theriogenoloji, Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Obstetrik ve İnfertilite (1990). Ed: E. Alaçam, Nurol Matbaacılık A.Ş. Ankara.
3. Encylopedia of Reproduction. Knobil, E., Neill, J.D (Eds). For Volumes. Academic Press, USA.
4. Applied animal reproduction.(2000) Editors: Bearden HJ., Fuquay JW., Prentice hall,Inc. USA
5. Fırat Universitesi, Veteriner fakültesi, Dölerme,Suni Tohumlama ve Androloji ders notları (2012) Edi. Mustafa Sönmez
|
|