Ön koşul dersleri
|
yok.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ALİ ERDEM ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. DR. ÖMER ORKUN DEMİRAL/ PROF. DR. SERPİL SARIÖZKAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Üreme ve üreme biyoteknolojileri hakkında teorik bilgiye dayalı bir öğrenme metodu izlenecektir. Haftada 2 saat teorik ders verilecektir.
|
Dersin amacı
|
Dölerme, Suni Tohumlama ve Androloji dersinin amacı; erkek ve dişi hayvanlarda üreme anatomisi, fonksiyonları ve fizyolojisini öğretmek, sperma, oosit ve embriyo maniplasyonları ile bunların reprodüktif biyoteknoloji alanında kullanımı sağlamak, genetik, ıslah ve reprodüktif yönetimde güncel bilgileri takip etmektir. Lisans öğrencilerine hayvanlarda reprodüksiyon işlemlerini kapsayan genel ve temel bilgileri vermek, sun’i tohumlama ve diğer üreme biyoteknolojilerini uygulayan ve klinik vakalarda doğru teşhişi koyabilen tecrübeli Veteriner Hekimlerin yetiştirilmesini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Androloji, reprodüksiyon ve suni tohumlama ile ilgili spesifik bilgileri öğrencilere teorik ve uygulamalarını içerir.
|
1- |
Dölerme, Suni Tohumlama ve Androlojiye genel bakış. Hayvan ıslahı ve yetiştiriciliğindeki önem ve etkinliği
|
2- |
Dişi ve erkek hayvanlarda reprodüktif anatomi. Farklı hayvan türlerinde androlojik muayene sistematiği.
|
3- |
Erkek hayvanlarda reprodüktif fizyoloji (üreme hormonları, spermatogenezis, ejakulasyon)
|
4- |
Dişi hayvanlarda reprodüktif fizyoloji (üreme hormonları, oogenezis, ovulasyon)
|
5- |
Kapasitasyon, akrozom reaksiyonu, fertilizasyon ve erken embriyonik gelişme.
|
6- |
Spermatozoanın ultrastrukturel yapısı-seminal plasma ve Spermanın alınması metotları
|
7- |
Spermanın makroskobik-mikroskobik muayenesi (hacim, motilite, yoğunluk, mass aktivite, anormal-ölü/canlı spermatozoa oranı).
|
8- |
ara sınav
|
9- |
Spermanın fizikokimyasal/mikrobiyolojik muayeneleri ve sperma ile bulaşan hastalıklar.
|
10- |
Spermanın uzun ve kısa süreli saklanması (sulandırma, dondurma, saklama ve çözdürme)
|
11- |
Farklı hayvan türlerinde östrus belirtileri, östrus siklusu ve östrus saptama teknikleri
|
12- |
Çiftlik-pet-kanatlılarda en uygun tohumlama zamanı ve suni tohumlama teknikleri
|
13- |
Fertilite parametreleri, infertilite ve sterilite
|
14- |
Erkek ve dişi hayvanlarda dölverimini ve suni tohumlamayı etkileyen faktörler
|
15- |
Projeni testi ve Reprodüktif bioteknolojiler
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dişi ve erkek hayvanlarda genital organ muayenesi öğrenir
|
2- |
Androlojik muayene sistematiğini öğrenir
|
3- |
Sperma alma yöntemlerini öğrenir ve kavrar
|
4- |
Spermanın biyokimyasal yapısı ile muayenesi hakkında bilgi sahibi olur
|
5- |
Spermanın sulandırılması ve kısa/uzun süre saklanmasını öğrenir
|
6- |
Erkek hayvanlarda infertilite olgularını öğrenir ve kavrar
|
7- |
Dişilerde östrus belirtileri ile en uygun tohumlama zamanını öğrenir
|
8- |
Kanatlılarda reorodüksiyon
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
To develop and deepen current and advanced knowledge in the field at the level of expertise with original thought and research, based on master''s degree qualifications, and to reach original definitions that will bring innovation to science.
|
|
2- |
To understand the interaction between disciplines related to the field of physics; Achieving original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas
|
|
3- |
To be able to access new scientific information in the field of physics and to gain high-level skills in research methods related to the field.
|
|
4- |
To be able to develop a new scientific method in the field of physics or to apply a known method to a different problem.
|
|
5- |
Being able to research, comprehend, design, adapt and apply an original subject
|
|
6- |
Ability to question, synthesize and evaluate new and complex ideas
|
|
7- |
Publishing original studies in peer-reviewed journals
|
|
8- |
To be able to develop original ideas and methods related to the field and interdisciplinary by using high-level mental processes such as creative and questioning thinking, problem solving and decision making.
|
|
9- |
Ability to present original views effectively within a community of experts
|
|
10- |
Being able to communicate and discuss at an advanced level in written, oral and visual language in at least one foreign language.
|
|
11- |
To contribute to the process of becoming an information society by introducing technological advances in the academic and professional context
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
10
|
1
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
8
|
1
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
1
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Doğum ve İnfertilite. (1994) Birinci Baskı. Ed: E. Alaçam. Dizgievi, KONYA 2. Theriogenoloji, Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Obstetrik ve İnfertilite (1990). Ed: E. Alaçam, Nurol Matbaacılık A.Ş. Ankara. 3. Encylopedia of Reproduction. Knobil, E., Neill, J.D (Eds). For Volumes. Academic Press, USA. 4. Applied animal reproduction.(2000) Editors: Bearden HJ., Fuquay JW., Prentice hall,Inc. USA 5. Fırat Universitesi, Veteriner fakültesi, Dölerme,Suni Tohumlama ve Androloji ders notları (2012) Edi. Mustafa Sönmez
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Doğum ve İnfertilite. (1994) Birinci Baskı. Ed: E. Alaçam. Dizgievi, KONYA
2. Theriogenoloji, Evcil Hayvanlarda Reprodüksiyon, Sun’i Tohumlama, Obstetrik ve İnfertilite (1990). Ed: E. Alaçam, Nurol Matbaacılık A.Ş. Ankara.
3. Encylopedia of Reproduction. Knobil, E., Neill, J.D (Eds). For Volumes. Academic Press, USA.
4. Applied animal reproduction.(2000) Editors: Bearden HJ., Fuquay JW., Prentice hall,Inc. USA
5. Fırat Universitesi, Veteriner fakültesi, Dölerme,Suni Tohumlama ve Androloji ders notları (2012) Edi. Mustafa Sönmez
|
|