Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > KAMU YÖNETİMİ VE KENT
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KAMU YÖNETİMİ VE KENT Birinci düzey ŞBP802 8 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. BARIŞ ERGEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. BARIŞ ERGEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Öğrencilerin plan hiyerarşisi dahilinde bölge planlama ve kent planlama sürecinde görev sorumluluğuna sahip kamu kurumlarının ve kurumlara ait organların görevleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Türk Kamu Yönetimi sisteminin temel unsurlarını oluşturan merkezi yönetim, yerel yönetimler, hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluşları hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olması ve şehir ve bölge planlama mesleği ile kamu yönetimini ilişkilendirebilmeleri beklenmektedir. Öğrencilerin kamu yönetimi teorisi, Türk kamu yönetimi sisteminin temel unsurları ve sistemin işleyişinde karşılaşılan başlıca sorunlar hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olması beklenmektedir. Kamusal / kurumsal sorumluluk kavramının açıklanması, kent planlama süreçlerinin yönetimi ve yönetişim kavramlarının öneminin kavratılması, güncel kamu yönetimi kavram, süreç ve aktörlerinin kent ve planlama pratikleri üzerinden değerlendirilecektir.
Dersin tanımı Şehir ve bölge planlama öğrencileri için planlama pratiğinde rol alan kamu kurum ve organlarının Türk Kamu Yönetimi sistemi içinde analiz edilmesini içermektedir. Kent planlama süreçlerinin yönetimi, toplumsal ve kurumsal bağlamda ele alınacaktır. Ders yüz yüze eğitim ile yürütülecektir. Erciyes Üniversitesi Ön Lisans Ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği 15 Maddesi gereğince derse devam şartı aranmaktadır.

Dersin içeriği
1- Kamu yönetimi açısından devleti oluşturan öğeler, kamu yönetiminde örgütlenme ilkeleri
2- Merkezden yönetim kuruluşlar, mekânsal planlar, kalkınma ajansları, kent planlama ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın teşkilat yapısı
3- Yerel yönetimler, il özel idaresinin teşkilat yapısı ve kent planlama
4- Yerel yönetimler, belediyelerin teşkilat yapısı ve kent planlama
5- Yerel yönetimler, metropoliten planlama, büyükşehir belediyesi teşkilat yapısı ve kent planlama
6- Yerel yönetimler, köyler ve kent planlama
7- Resmi Tatil
8- Kamu yönetimi tarihi, klasik kamu yönetimi ve yeni kamu yönetimi sistemi, kamu yönetiminin elemanları
9- Ara Sınav
10- Merkezden yönetimin yarar ve sakıncaları
11- Yerinden yönetimin yarar ve sakıncaları
12- Yönetim ilkeleri, geleneksel kamu yönetimi, yeni kamu işletmeciliği
13- Neo-liberalizm ve kamu yönetimi
14- Resmi Tatil
15- Küreselleşme ve kamu yönetimi, Küreselleşme ve mekânsal planlama
16- Hizmet yerinden yönetim kuruluşları, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları, e-devlet, Yönetişim, Türkiye’de kent planlamasının yeniden kurumsallaşması, Kamu yönetimi açısından Cumhurbaşkanlığı Sistemi
17- Resmi Tatil
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kamu yönetimi teori ve pratiğini tartışır
2- Türk kamu yönetimi sisteminin temel unsurlarını açıklar
3- Bölge Planlarında rol alan kamu kurumlarını ve organlarının görevlerini açıklar
4- Mekansal Planlarda rol alan kamu kurumları ve organlarınıın görevlerini açıklar
5- Türkiye’de kamu yönetimi pratiğini tartışır
6- Düzenleyici ve denetleyici kamu kurumlarını inceler
7- Toplum-şehir, kent yönetimini ve planlama ilişkisini kamu yönetimi bağlamında eleştirir
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -Hafta-1: ŞAHİN, Yusuf (2017) Yönetim Bilimi ve Türk Kamu Yönetimi, Ekin yayınevi -Hafta-2: 1 ve 4 Nolu Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi, Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği^ -Hafta-3: Çiftepınar, R . (2006). Yeni İl Özel İdaresi Yasası’na Eleştirel Bir Bakış . Yasama Dergisi , (2) , 123-145 . İl Özel İdare Kanunu Çağdaş, T . (2015). Türkiye''de Yerel Yönetimlerde İdari Özerklik . Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 30 (1) , 391-416 . Çetin, S . (2015). YEREL YÖNETİM BİRİMİ OLARAK TÜRKİYE''DE İL ÖZEL İDARELERİ . Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , (25) -Hafta-4: Çağdaş, T . (2015). Türkiye''de Yerel Yönetimlerde İdari Özerklik . Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 30 (1) , 391-416 . 5393 Sayılı Belediye Kanunu Eryılmaz Bilal, Çevik Hasan Hüseyin, Sözen Süleyman, (2013) Kamu Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları -Hafta-5: Tekel A (2002). Metropoliten Planlamanın Önemi ve Gerekliliği Üzerine. Çağdaş Yerel Yönetimler, 11(1), 42 - 55. Kılınç, G. (2010). Çeyrek asırlık bir tecrübe: Türkiye’de büyükşehir belediyelerinin yapılanması ve Kayseri büyükşehir belediyesi örneği, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 19(1): 67-89. İç İşleri Bakanlığının 2017yılı “Belediyelerin İmar Uygulamaları Hakkında Genelgesi” -Hafta 6: ÇAMUR CİHANGİR K, (2002) Köy Yönetimi ve Mekansal Planlama: Köy Yapısının Sürdürülebilirliği, Amme İdaresi Dergisi, 35Sayı, 83 – 102. Köy Yerleşme Alanı Uygulama Yönetmeliği Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği -Hafta-7: Demir, K , Yavaş, H . (2015). Kamu Yönetiminin Geleceği Üzerine Kavramsal Bir Tartışma . Yönetim Bilimleri Dergisi , 13 (25) , 91-113 . Eryılmaz Bilal, Çevik Hasan Hüseyin, Sözen Süleyman, (2013) Kamu Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları Berkün, S . (2017). KAMU AÇISINDAN YÖNETİM . Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi , 6 (16) , 638-664 . -Hafta-8-9: Berkün, S . (2017). KAMU AÇISINDAN YÖNETİM . Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi , 6 (16) , 638-664 . Karcı, Ş . (2008). YENİ KAMU İŞLETMECİLİĞİ YAKLAŞIMININ TEMEL DEĞERLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME . Akdeniz İİBF Dergisi , 08 (16) , 40-64 . -Hafta 10: Göküş, M . (2010). KÜRESELLEŞME SÜRECİNİN KAMU HİZMETİNE YANSIMASI . Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi , 10 (20) , 193-218 . Hafta 11: Demirel, D. (2006) KÜRESEL EKSENDE DEVLETİN YENİKİMLİĞİ: “ETKİN DEVLET” SAYIŞTAY DERGİSİ, Sayı: 60, 105-128 -Hafta 12: Eryılmaz Bilal, Çevik Hasan Hüseyin, Sözen Süleyman, (2013) Kamu Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları ŞAHİN, A. ve E. ÖRSELLİ, “E-Devlet Anlayışı Sürecinde Türkiye”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 9, 2003, s. 5. Acar, Muhittin ve Özgür H., (2014), Çağdaş Kamu Yönetimi I (Ankara: Nobel) ikinci basım. İn Yıldız M, Elektronik (e)-devlet kuram ve uygulamasına genel bir bakış ve değerlendirme -Hafta 13: M. AKİF ÖZER, (2006).YÖNETİŞİM ÜZERİNE NOTLAR, SAYIŞTAY DERGİSİ, Sayı: 63, 59-89. Tekeli, İ. (2012) Türkiye Kent Planlamasının Kurumsallaşmasını Yeniden Düzenlerken Düşünmesi Gerekenler Üzerine, Planlama, (3-4), 25-32. -Hafta-14: Tolga Levent,Yasemin Sarıkaya Levent.(2011).KÜRESELLEŞME, MEKANSAL PLANLAMA YAKLAŞIMLARINDAKİ DEĞİŞME VE KAMU YARARI.Toplum ve Demokrasi Dergisi, 53-74. -Hafta 15: Turan, M . (2018). TÜRKİYE’NİN YENİ YÖNETİM DÜZENİ: CUMHURBAŞKANLIĞI HÜKÜMET SİSTEMİ . Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi , 7 (3) , 42-91 .

Ders ile ilgili dosyalar