Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLİNİK |
Birinci düzey |
5.1.13 |
Zorunlu |
9 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MUHAMMED KAAN YÖNEZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. GÜLTEKİN ATALAN, DOÇ. DR. HANİFİ EROL, DR. ÖĞR. ÜYESİ M. KAAN YÖNEZ, PROF. DR. TAYFUR BEKYÜREK, PROF.DR. KUTLAY GÜRBULAK, PROF. DR. YAŞAR AKAR, DOÇ.DR. MURAT ABAY, DR. ÖĞR ÜYESİ ESRA CANOOĞLU, PROF. DR. ÖMER ORKUN DEMİRAL, PROF. DR. SERPİL SARIÖZKAN, PROF DR. VEHBİ GÜNEŞ, PROF DR. İHSAN KELEŞ, PROF. DR. MEHMET ÇİTİL, PROF. DR. ÖZNUR ASLAN, PROF. DR. ALİ CESUR ONMAZ, DR. ÖĞR. ÜYESİ İLKNUR KARACA BEKDİK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. DR. UMUT ALPMAN, ARAŞ. GÖR. DR. YUNUS EMRE ATAY, ARAŞ. GÖR GÖKÇEN PERK, ARAŞ. GÖR. HAZAL AYSIN ASLAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze & Online (Covid-19 pandemisinde YÖK’ün kararına göre karma ya da online olarak verilebilecektir)
|
Dersin amacı
|
Bu derste, öğrencilerin hastalıklar ve klinik bilimleri alanında tecrübe ve beceri kazanmaları üzere eğitilmeleri amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Klinik dersi öğrencilerin hastalıklar ve klinik bilimleri alanında tecrübe ve beceri kazanmalarını öğreten derstir.
|
1- |
PRATİK: Ders dönemi sonunda dersin öğrenciye kazandıracağı bilgi beceri ve kazanımların vurgulanması. Ders kaynaklarının ve derse ilişkin uygulama ve değerlendirme yöntemlerinin tanıtılması. Kliniklerde ve klinik laboratuvarında çalışma prensipleri, uyulması gereken biyogüvenlik kurallarının belirtilmesi. Kliniklerde ve klinik laboratuvarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeler ve önlemler konusunda bilgi aktarımı. Laboratuvara gönderilecek örneklerin alımı ve naklinde dikkat edilmesi gereken hususların ve biyogüvenlik kurallarının anlatılması. Derslerde not tutulması ve ders takibinin öneminin vurgulanması. Hayvanlarda tutma bağlama yöntemleri, Ön klinik muayene, triaj, acil müdahale
|
2- |
PRATİK: Genel klinik muayenenin gerçekleştirilmesi
PRATİK: İneklerde puerperal dönem muayenesi ve puerperal dönem sorunlarına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Travmalı hayvanlarda ortopedik muayenelerin yapılması
PRATİK: Sperma sulandırıcılarının hazırlanması
|
3- |
PRATİK: Acil müdahale gerektiren durumlarda hastaya yaklaşım
PRATİK: Küçük ruminantlarda puerperal dönem muayenesi ve puerperal dönem sorunlarına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Acil müdahale ve şok sağaltım methodları
PRATİK: Spermanın sulandırılması ve tohumlama dozunun belirlenmesi
|
4- |
PRATİK: Sıvı sağaltım ve kan gazlarının yorumlanması
PRATİK: Kısraklarda puerperal dönem muayenesi ve puerperal dönem sorunlarına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Hastaların preanestezik dönem bakım ve muayeneleri
PRATİK: Suni vajenin özellikleri, hazırlanması ve bakımı
|
5- |
PRATİK: Pet hayvanlarında ultrasonografi uygulamaları
PRATİK: Kedi ve köpeklerde puerperal dönem muayenesi ve puerperal dönem sorunlarına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Operasyona alınacak hayvanlarda anestezi protokü, entübasyon işlemi ve hastanın monitörizasyonu
PRATİK: Sıvı azot tankının özellikleri, kullanımı ve bakımı
|
6- |
PRATİK: Elektrokardiyografi uygulamaları
PRATİK: İneklerde infertilite olgularına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Anestezi sonrası hasta uyandırma prosedürü, komplikasyon durumlarında resülsitasyon işlemi
PRATİK: Spermanın kısa süreli saklanması ve dondurulması
|
7- |
PRATİK: Seminer ve ödev sunumları, kendi kendine öğrenme (SSL)
|
8- |
PRATİK: Ekokardiyografi uygulamaları
PRATİK: Küçük ruminantlarda infertilite olgularına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Baş organlarının ,ağzın, dişlerin, pharynx, larynx, esophagus ve tarcheanın muayenesi
PRATİK: Suni tohumlama yapmak üzere payet çözdürme teknikleri
|
9- |
PRATİK: Endoskopi ve bronkoskopi uygulamaları
PRATİK: Kısraklarda infertilite olgularına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Üriner kateterizasyon ve sistosentez, Köpek ve kedilerde idrar kesesinin kateterizasyonu
PRATİK: Spermanın seçimi ve boğa kataloğu okuma
|
10- |
PRATİK: Üriner kateterizasyon, sistosentez ve abdominosentez uygulamaları
PRATİK: Kedi ve köpeklerde infertilite olgularına klinik yaklaşım uygulamaları
PRATİK: Sindirim sistemi hastalıklarında genel muayene protokolü ve operatif müdahaleler
PRATİK: Rektal muayene uygulamaları, Suni tohumlama kataterinin hazırlanması
|
11- |
PRATİK: Hematolojik ve biyokimyasal laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması
PRATİK: Evcil hayvanlarda meme muayenesi uygulamaları
PRATİK: Genital organların muayenesi ve sağaltım yöntemleri
PRATİK: Suni tohumlama programlarında ineklerde senkronizasyon uygulamaları
|
12- |
PRATİK: Oro/Nazogastrik sonda uygulaması
PRATİK: Evcil hayvanlarda meme hastalıklarında klinik yaklaşım ve tedavi uygulamaları
PRATİK: Göbek fıtkı, inguinal fıtık, karın fıtkı vb. muayene protokü ve ayırıcı tanısı
PRATİK: Suni tohumlama programlarında atlarda senkronizasyon uygulamaları
|
13- |
PRATİK: Ruminantlarda rumen sondası uygulamaları ve rumen içeriğinin muayenesi
PRATİK: Evcil hayvanlarda meme cerrahisi uygulamaları
PRATİK: Kedi ve köpeklerde gelişim anomalilerinin ayırıcı tanısı ve sağaltım yöntemleri
PRATİK: Suni tohumlama programlarında koyun ve keçilerde senkronizasyon uygulamaları
|
14- |
PRATİK: Ruminantlara retiküler bölge ve abdomenin ultrasonografik muayenesi
PRATİK: Evcil hayvanlarda jinekolojik cerrahi uygulamaları
PRATİK: Açık yaraların muayenesi, yaranın irrigasyonu, primer ve skonder sağaltım yöntemlerinin belirlenmesi
PRATİK: Laparoskopik tohumlama teknikleri
|
15- |
PRATİK: Ruminantlarda ön midelerin muayenesi, ağrı deneyleri, abomasum muayenesi, gluteraldehit testi uygulamaları
PRATİK: Evcil hayvanlarda jinekolojik cerrahi uygulamaları
PRATİK: Yabancı cisim olgularında röntgen çekim pozisyonları, radyografik yorumlama ve sağaltım yöntemleri
PRATİK: IVF için mezbaha materyalinden oosit eldesi ve kalite değerlendirilmesi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dersin sonunda kazanacağı bilgi beceri ve kazanımları bilir, klinik ve laboratuvar ortamında çalışma prensipleri ve uyulması gereken biyogüvenlik kurallarını ve uygulama alanlarında olası biyolojik ve kimyasal tehlikeleri ve alınacak önlemleri bilir, uygular.
|
2- |
Genel klinik muayenenin gerçekleştirilmesini bilir.
Spermanın saklanması için gerekli sulandırıcının hazırlanışını öğrenir.
Puerperal dönemdeki evcil hayvanların muayenesini yapar ve hastalıklarını tedavi eder
Travmalı hayvanlarda ortopedik muayene yapabilir.
|
3- |
Acil müdahale gerektiren durumlarda hastaya yaklaşımı bilir ve uygular.
Spermanın sulandırıp en uygun tohumlama dozunu ayarlayabilir.
Evcil hayvanlarda infertilite olgularına klinik çözümler üretir.
Acil müdahale ve şok sağaltım methodlarını bilir.
|
4- |
Sıvı sağaltımı yapar ve kan gazlarını yorumlar.
Suni vajeni tanır, hazırlar ve kullanır.
Evcil hayvanlarda meme muayenesini yapar ve hastalıklarını tedavi ede
Hastaların preanestezik dönem bakım ve muayenelerini bilir.
|
5- |
Pet hayvanlarında ultrasonografi uygulamalarını yapar.
Sıvı azot tankını kullanıp bakımını yapabilir.
Evcil hayvanlarda jinekolojik operasyonları yapar.
Operasyona alınacak hayvanlarda anestezi protokü, entübasyon işlemi ve hastanın monitörizasyonunu bilir.
|
6- |
Elektrokardiyografi uygulamalarını bilir ve uygular.
Anestezi sonrası hasta uyandırma prosedürü, komplikasyon durumlarında resülsitasyon işlemini bilir
|
7- |
Ekokardiyografi uygulamalarını bilir ve uygular.
Farklı yöntemler ile payetleri çözdürebilir. Suni tohumlamaya hazırlayabilir.
Baş organlarının ,ağzın, dişlerin, pharynx, larynx, esophagus ve tarcheanın muayenesini bilir.
|
8- |
Endoskopi ve bronkoskopi uygulamalarını bilir ve uygular.
Boğa kataloğu okuyabilir ve en uygun spermayı seçebilir.
Üriner kateterizasyon ve sistosentez, Köpek ve kedilerde idrar kesesinin kateterizasyonunu bilir.
|
9- |
Üriner kateterizasyon, sistosentez ve abdominosentez uygulamalarını bilir ve uygular
Rektal muayene tekniklerini bilir ve uygular. Suni tohumlama katateri hazırlayabilir.
Sindirim sistemi hastalıklarında genel muayene protokolü ve operatif müdahaleleri bilir.
|
10- |
Hematolojik ve biyokimyasal laboratuvar test sonuçlarını yorumlar.
İneklerde östrus senkronizasyonu yapabilir. Reprodüktif planlama yapabilir.
Genital organların muayenesi ve sağaltım yöntemleri bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki, hayvan refahı, müşteri, halk sağlığı, toplum ve çevre ile ilgili hususlar da dâhil olmak üzere veteriner hekimlerin içinde çalışması gereken etik ve yasal çerçeveyi anladığını gösterecek şekilde hareket etmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma yöntemlerini, temel ve uygulamalı araştırmaların bilime katkısını ve 3R ilkesinin (Replacement, Reduction, Refinement) uygulanmasını anlamak.
|
|
3- |
Veteriner hekimliği uygulamaları ile ilgili organizasyon, yönetim ve mevzuat hakkında temel bilgi sahibi olduğunu göstermek.
|
|
4- |
Veteriner hekimin faaliyet gösterdiği ekonomik ve duygusal bağlamı anlamak.
|
|
5- |
Veteriner hekimin çalıştığı yerde kendisinin, hastaların, müşterilerin, meslektaşlarının ve çevrenin sağlık ve biyogüvenliğini korumak, izlemek ve geliştirilmesine katkıda bulunmak
|
|
6- |
Kalite güvence ilkeleri hakkında bilgi sahibi olduğunu göstermek; mesleki uygulamalarında risk yönetimi ilkelerini uygulamak.
|
|
7- |
İlgili kitleye uygun bir dil kullanarak, gizlilik ve mahremiyete tam saygı göstererek müşteriler, halk, profesyonel meslektaşlar ve sorumlu makamlarla etkili bir şekilde iletişim kurabilmek.
|
|
8- |
İletişim, liderlik, yönetim, ekip çalışması, karşılıklı saygı ve diğer sosyal beceriler dahil olmak üzere kişiler arası etkili etkileşim ilkelerini uygulamak.
|
|
9- |
Doğru klinik ve müşteri kayıtlarını, gerektiğinde vaka raporlarını ilgilileri için tatmin edici bir biçimde hazırlamak.
|
|
10- |
Hizmetlerin sunumunda multidisipliner bir ekibin üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak ve tüm ekip üyelerinin katkısını kabul etmek.
|
|
11- |
Literatürü ve sunumları eleştirel bir gözle inceleyebilmek ve değerlendirebilmek.
|
|
12- |
Veteriner iyi klinik uygulamaları ile araştırma temelli ve kanıta dayalı veteriner hekimliği sağlamak için “Tek Sağlık” ilkelerini anlamak ve uygulamak.
|
|
13- |
Kanıtları eleştirel ve akılcı bir şekilde analiz etme, yetersiz olunan konularla başa çıkma, beklenmedik durumlarla başa çıkma, bilgi ve becerileri çeşitli senaryolara ve bağlamlara uyarlama becerisini göstermek.
|
|
14- |
Hayvanların, insanların ve çevrenin sağlık, güvenlik ve refahının yanı sıra Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerini teşvik etmek amacıyla veteriner hekimliği mesleğinin ve Tek Sağlık kavramının ilerlemesine katkıda bulunmak.
|
|
15- |
Kişisel ve mesleki sınırlarını tanımak ve gerektiğinde profesyonel tavsiye, yardım ve destek alacağını bilme becerisini göstermek.
|
|
16- |
Yaşam boyu öğrenmeye ve mesleki gelişime bağlılık göstermek. Bu, mesleki deneyimin kaydedilmesini, paylaşılmasını, performans ve yetkinliği geliştirmek için önlemler alınmasını içerir.
|
|
17- |
Mesleki performansı iyileştirmek için düzenli olarak öz denetim ve akran grubu incelemesi gibi süreçlere katılmak.
|
|
18- |
Hayvan ya da hayvan gruplarında bulunan hayvanların geçmişi ile ilgili ilgili doğru elde edebilmek.
|
|
19- |
Hasta hayvanları güvenli bir şekilde ve hayvana saygı göstererek tutmak ve zapt etmek, bu tekniklerin uygulanması için yardımcı personellere talimat vermek.
|
|
20- |
Eksiksiz bir klinik muayene gerçekleştirmek ve klinik karar verme becerisini göstermek.
|
|
21- |
Uygun tedavi planları geliştirmek, mevcut kaynaklar ile uygun halk sağlığı ve çevresel hususları göz önünde bulundurarak bakımları altındaki hayvanın yararına olacak şekilde tedavi uygulamak.
|
|
22- |
Acil bir durumda müdahale etmek ve yaygın hayvan türlerinde ilk yardım uygulamak. Durumsal aciliyete öncelik vermek ve kaynakları buna göre tahsis etmek.
|
|
23- |
Bir hayvanın ya da hayvan grubunun fiziksel, refah ve beslenme durumunu değerlendirmek ve müşteriye hayvancılık, besleme, üreme, üretim, refah, bireysel sağlık, sürü sağlığı ve halk sağlığı ilkeleri hakkında tavsiyelerde bulunmak.
|
|
24- |
Örnekleri toplamak, muhafaza etmek ve nakletmek, uygun teşhis testlerini seçmek, test sonuçlarını yorumlamak ve sınırlamalarını anlamak.
|
|
25- |
Meslektaşlarla açık bir şekilde iletişim kurmak, sevk ve teşhis hizmetlerinde iş birliği yapmak.
|
|
26- |
Temel tanı ekipmanlarını kullanmak, hastalara iyi sağlık ve güvenlik uygulamaları kapsamında ve de mevcut yönetmeliklere uygun şekilde etkili bir muayene gerçekleştirmek.
|
|
27- |
Dijital araçların ve yapay zekânın veteriner hekimliğe katkısını bilmek ve kullanmak.
|
|
28- |
İhbarı mecburi, rapor edilebilir ve zoonotik hastalıkların yanı sıra hayvanlara yönelik kötü muamele durumlarla ilgili belirtileri tanımak ve ilgili makamlara bildirmek de dahil olmak üzere uygun önlemleri almak.
|
|
29- |
Hayvan bakımı ve refahı, hayvan hareketleri, bildirilmesi zorunlu ve rapor edilebilir hastalıklar, antimikrobiyallerin bilinçli kullanımı da dahil olmak üzere ilaçların kullanımı ile ilgili bilgi ve mevzuata ilişkin uygun kaynaklara erişmek.
|
|
30- |
İlaçları mevzuata ve en son kılavuzlara uygun olarak doğru ve sorumlu bir şekilde reçete etmek ve dağıtmak.
|
|
31- |
Şüpheli advers ilaç reaksiyonlarını uygun kanallar aracılığıyla ilgili resmi kurumlara bildirmek.
|
|
32- |
Biyogüvenlik için protokoller hazırlamak, çalıştığı yerin biyogüvenliğini değerlendirmek ve protokolleri doğru şekilde uygulamak.
|
|
33- |
Aseptik prosedürleri uygun şekilde gerçekleştirmek
|
|
34- |
Sedasyon, genel ve bölgesel anesteziyi güvenli bir şekilde uygulamak; kimyasal hareketsizleştirme yöntemlerini uygulamak.
|
|
35- |
Ağrıyı önlemek, değerlendirmek ve yönetmek.
|
|
36- |
Ötenazinin ne zaman uygun olduğunu bilmek, bunu hayvana ve sahiplerine saygı göstererek, uygun bir yöntem kullanarak, orada bulunanların güvenliğini de göz önünde bulundurarak gerçekleştirmek; karkasın etik ve yasal olarak imha edilmesi konusunda tavsiyelerde bulunmak.
|
|
37- |
Örnek alma, sevk etme ve raporlama dahil olmak üzere tüm yaygın hayvan türlerinde nekropsi yapmak.
|
|
38- |
Refah unsurlarına dikkat etmek, sistematik kaba post-mortem muayene ve gözlemleri kaydetmek, dokuları örnekleme, saklama ve taşıma dahil olmak üzere gıda üreten hayvanların anti-mortem muayenesini yapmak.
|
|
39- |
İlgili gıda teknolojisi de dahil olmak üzere, hayvansal kaynaklı ürünlerin kalite ve güvenliğini etkileyen koşulları doğru bir şekilde belirlemek için gıda ve yem denetimi yapmak.
|
|
40- |
İnsan sağlığının korunması, muhafazası ve iyileştirilmesine katkıda bulunma kapsamında hayvanlar, hayvansal ürünler ve yan ürünlerle doğrudan ya da dolaylı ilgisi olan koşulları belirleyerek halk sağlığını korumak.
|
|
41- |
Kabul edilmiş hayvan sağlığı, hayvan refahı, halk sağlığı ve çevre sağlığı standartları doğrultusunda, hastalığa ve türe uygun önleyici ve eradikasyon programları hakkında tavsiyelerde bulunmak ve bunları uygulamak.
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
2
|
4
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
15
|
1
|
15
|
Arazi çalışması
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
112
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|