Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NURAY CANER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ, DOÇ. DR. YAĞMUR SEZER EFE
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
HEM 521''in devamıdır. Öğrenciler derslere hazırlık yaparak gelmekte, soru-cevap, tartışma vb yöntemlerle öğrencilerin derse katılımları sağlanmakta ve ders konularına ilişkin sunum yapmaları beklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
1- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemler, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak
2- Hastanede yatmanın çocuk çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak
3- Kronik hastalık, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak
4- Ölümcül hastalık, çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak
5- Özürlülük, psikososyal yönü ve rehabilitasyon, özürlülüğün çocuk ve aile üzerindeki etkileri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak
6- Çocukluk çağında sık görülen ruhsal sorunlar ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışmak
|
Dersin tanımı
|
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemler (ölüm, boşanma, hastalık....), hastanede yatan, kronik, ölümcül hastalığı ve ruhsal sorunu olan çocuk, özürlü çocuk ve ailelerinin yaşadıkları sorunlar, verilen hizmetler ve çözüm yollarına ilişkin hemşirelik yaklaşımları tartışılır. Bu bilgiler doğrultusunda öğrencide bütüncül bakım anlayışının gelişmesi sağlanır.
|
1- |
Derse hazırlık
|
2- |
Derse hazırlık
|
3- |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık)
|
4- |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Krizli Dönemler (Kriz tanımı, tipleri, Adölesan dönemi, Adölesan gebelik, Adölesan annelik, Madde kullanımı, Prematüre bebeği olan aile, Boşanma, Anne-baba ölümü, Hastalık, Ayrılık)
|
5- |
Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım)
|
6- |
Hastanedeki Çocuk Gereksinimi, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuğun ve ailenin hastaneye yatmaya ilişkin tepkileri, etkileyen faktörler, baş etme yöntemleri, Çocuğun yaş dönemlerine göre hastaneye ve işlemlere hazırlanması, Ebeveynlerin çocuğun hastaneye yatması ile baş etmelerine yardım)
|
7- |
Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma)
|
8- |
Kronik Hastalıklar, Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Kronik hastalık tanımı, özellikleri, Kronik hastalığın çocuk ve aile üzerine etkisi, Çocuk ve ailenin kronik hastalığa tepkileri ve baş etme yöntemleri, Psikososyal uyum, Hemşirenin rolü, Özbakım, Evde bakım, Rehabilitasyon ve Kronik hastalıklarda korunma)
|
9- |
Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve baş etme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri)
|
10- |
Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk, Aile ve Sağlık Personeli (Çocuklarda ölüm kavramının gelişimi, Ölümcül hastalığın aile üzerindeki etkileri, Çocuğun ve ailenin ölümcül hastalığa ilişkin tepkileri ve başetme yöntemleri, Terminal dönemde hemşirenin rolü, Evde bakım, Ailenin desteklenmesi, palyatif bakım, Ölümcül hastalıkta hemşirenin tepkileri)
|
11- |
Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması,
Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği
|
12- |
Sakatlık, Psikososyal Yönü ve Rehabilitasyon (Sakatlık, özür, bozukluk kavramlarının tanımlanması,
Özürlülerin sınıflandırılması, Türkiye’de özürlü çocukların durumu, Ailenin özürlü çocuğa ilişkin duyguları, tutumları, tepkileri, Özürlülerin hakları, özürlü çocuğa yaklaşımlar, aile rehberlik hizmetleri, topluma uyumlandırma, Rehabilitasyon, Çocuk ve ailenin uyumu, okul-aile-sağlık ekibi işbirliği
|
13- |
Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu)
|
14- |
Çocukta Ruhsal Sorunlar (Erken bebeklik otizmi, Otistik çocuk, Okul korkusu, Enürezis, Enkoprezis, Kekemelik, Tikler, Çocukluk depresyonu)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde krizli dönemleri ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışacak
|
2- |
Hastanede yatan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak
|
3- |
Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak
|
4- |
Ölümcül hastalığı olan çocuk ve ailesine yönelik hemşirelik yaklaşımlarını açıklayacak
|
5- |
Sakatlık, psikososyal yönü ve rehabilitasyon hizmetlerini açıklayacak
|
6- |
Çocukluk çağında görülen ruhsal sorunları açıklayacak
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik felsefesini bilir
|
|
2- |
Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
3- |
Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
|
|
4- |
Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
|
|
5- |
Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
|
|
6- |
Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
|
|
7- |
İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
|
|
8- |
Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
9- |
Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
|
|
10- |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
|
|
11- |
Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
|
|
12- |
Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
13- |
Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
|
|
14- |
Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
4
|
6
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
6
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
8
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
14
|
2
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Çavuşoğlu, H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği II., Sistem Ofset, Ankara, 2013.
2. Potts.,NL., Mandleco, BL., Pediatric Nursing: Caring for Children and Their Families, (2nd Ed). New York: Thomson Delmar Cengage Learning. Delmar Thomson Learning Inc., Albany, 2007.
3. Hockenberry, M.J., Wilson, D. Wong’s Nursing Care of Infant and Children, 8th Edition, Mosby Elsevier Inc., St. Louis-Missouri, 2007.
4. Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. (Eds) Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara, 2013.
5. Törüner, E.K., Büyükgönenç, L. Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları. Göktuğ Yayıncılık, Amasya, 2012.
6. İnternet (Sağlık Bakanlığı, UNICEF, WHO, UNDP.... web sayfaları ve ders konularına ilişkin makaleler...)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. İnternet
2. Ders konularına ilişkin güncel literatür
|
|