Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ II Birinci düzey SNT202 Zorunlu 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Anadolu Selçuklu Mimarisi I dersini başarmış olmak.
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinden medrese, kervansaray, türbe tekke/hangah/zaviye, hamam, köprü, çeşme ve askeri yapı örneklerini tanıtmak. Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen çevre kültürlerin etkilerin etkisini açıklamak. Anadolu Öncesi Türk Sanatının, Anadolu Selçuklu Sanatına ve Anadolu Selçuklu Sanatının Beylikler Dönemi Sanatına olan etkilerini belirlemek.
Dersin tanımı Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinden medrese, kervansaray, türbe tekke/hangah/zaviye, hamam, köprü, çeşme ve askeri yapı örneklerinin tanıtılması. Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen çevre kültürlerin etkisinin açıklanması. Anadolu Öncesi Türk Sanatının, Anadolu Selçuklu Sanatına ve Anadolu Selçuklu Sanatının Beylikler Dönemi Sanatına olan etkilerinin belirlenmesi.

Dersin içeriği
1- Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden medreselerin menşei ve medrese tipolojisi. Açık avlulu medrese örnekleri.
2- Anadolu Selçuklu Dönemi açık avlulu medrese örnekleri.
3- Anadolu Selçuklu Dönemi kapalı avlulu medrese örnekleri.
4- Anadolu Selçuklu Dönemi kapalı avlulu medrese örnekleri.
5- Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden kervansarayların menşei ve kervansaray tipolojisi.
6- Anadolu Selçuklu Dönemi kervansaray örnekleri.
7- Anadolu Selçuklu Dönemi kervansaray örnekleri.
8- ARA SINAV
9- Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden türbelerin menşei, türbe tipolojileri.
10- Anadolu Selçuklu Dönemi türbe örnekleri.
11- Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden tekke/ hangah/ zaviyelerin menşei ve örnekler.
12- Anadolu Selçuklu Dönemi su yapıları (hamamlar, köprüler, çeşmeler).
13- Anadolu Selçuklu Dönemi askeri yapıları (kaleler, surlar).
14- Anadolu Selçuklu Dönemi''nde kentleri oluşturan ögeler.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinin (medrese, kervansaray, türbe, tekke/zaviye, hamam, köprü, çeşme ve askeri yapılar) menşeini ve tipolojilerini sıralar.
2- Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerini örneklendirir.
3- Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinin özelliklerini önceki örneklerle karşılaştırır.
4- Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen çevre kültürlerin etkilerini örneklendirir.
5- Anadolu Selçuklu döneminde kentleri oluşturan ögeleri açıklar.
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 5 2 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 10 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     120
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı HAŞİM KARPUZ, ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ, KONYA, 2005
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar