Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ II |
Birinci düzey |
SNT202 |
Zorunlu |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Anadolu Selçuklu Mimarisi I dersini başarmış olmak.
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinden medrese, kervansaray, türbe tekke/hangah/zaviye, hamam, köprü, çeşme ve askeri yapı örneklerini tanıtmak. Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen çevre kültürlerin etkilerin etkisini açıklamak. Anadolu Öncesi Türk Sanatının, Anadolu Selçuklu Sanatına ve Anadolu Selçuklu Sanatının Beylikler Dönemi Sanatına olan etkilerini belirlemek.
|
Dersin tanımı
|
Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinden medrese, kervansaray, türbe tekke/hangah/zaviye, hamam, köprü, çeşme ve askeri yapı örneklerinin tanıtılması. Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen çevre kültürlerin etkisinin açıklanması. Anadolu Öncesi Türk Sanatının, Anadolu Selçuklu Sanatına ve Anadolu Selçuklu Sanatının Beylikler Dönemi Sanatına olan etkilerinin belirlenmesi.
|
1- |
Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden medreselerin menşei ve medrese tipolojisi. Açık avlulu medrese örnekleri.
|
2- |
Anadolu Selçuklu Dönemi açık avlulu medrese örnekleri.
|
3- |
Anadolu Selçuklu Dönemi kapalı avlulu medrese örnekleri.
|
4- |
Anadolu Selçuklu Dönemi kapalı avlulu medrese örnekleri.
|
5- |
Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden kervansarayların menşei ve kervansaray tipolojisi.
|
6- |
Anadolu Selçuklu Dönemi kervansaray örnekleri.
|
7- |
Anadolu Selçuklu Dönemi kervansaray örnekleri.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden türbelerin menşei, türbe tipolojileri.
|
10- |
Anadolu Selçuklu Dönemi türbe örnekleri.
|
11- |
Anadolu Selçuklu Dönemi yapı türlerinden tekke/ hangah/ zaviyelerin menşei ve örnekler.
|
12- |
Anadolu Selçuklu Dönemi su yapıları (hamamlar, köprüler, çeşmeler).
|
13- |
Anadolu Selçuklu Dönemi askeri yapıları (kaleler, surlar).
|
14- |
Anadolu Selçuklu Dönemi''nde kentleri oluşturan ögeler.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinin (medrese, kervansaray, türbe, tekke/zaviye, hamam, köprü, çeşme ve askeri yapılar) menşeini ve tipolojilerini sıralar.
|
2- |
Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerini örneklendirir.
|
3- |
Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen yapı türlerinin özelliklerini önceki örneklerle karşılaştırır.
|
4- |
Anadolu Selçuklu mimarisinde görülen çevre kültürlerin etkilerini örneklendirir.
|
5- |
Anadolu Selçuklu döneminde kentleri oluşturan ögeleri açıklar.
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
5
|
2
|
10
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
120
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
HAŞİM KARPUZ, ANADOLU SELÇUKLU MİMARİSİ, KONYA, 2005
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|