Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > KİTABE OKUMA YÖNTEMLERİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KİTABE OKUMA YÖNTEMLERİ I Birinci düzey SNT331 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. REMZİ AYDIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. REMZİ AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde okuma ve yazma öğretilecek ve pratik yaptırılacaktır.
Dersin amacı Osmanlıca kitabelerin okunmasını öğretmek.
Dersin tanımı Osmanlıca kitabelerin okunması.

Dersin içeriği
1- Kitabe nedir? Epigrafi bilimi ve Kitabelerin önemi. Epigrafi alanında yapılmış çalışmalar
2- İnşa (Tarih ) ve Onarım (Tamir) kitabelerinde geçen ayırdedici ifadeler.
3- Kitabelerde kullanılan kalıplar.
4- Cami kitabelerinde kullanılan ifadeler ve Anadolu Selçuklu Dönemi cami kitabeleri
5- Kitabe Okuma Alıştırması
6- Kervansaray kitabelerinde kullanılan ifadeler ve Anadolu Selçuklu Dönemi kervansaray kitabeleri
7- Kitabe Okuma Alıştırması
8- ARA SINAV (VİZE)
9- Kitabelerde görülen yazı türleri
10- Medrese kitabelerinde kullanılan ifadeler ve Anadolu Selçuklu Dönemi medrese kitabeleri
11- Kitabe Okuma Alıştırması
12- Türbe kitabelerinde kullanılan ifadeler ve Anadolu Selçuklu Dönemi türbe kitabeleri
13- Okuma Alıştırması
14- Okuma Alıştırması
15- YARIYIL SONU SINAVI (FİNAL)
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kitabe türlerini söyler.
2- Kitabe türlerini yazar.
3- Kitabe türleri arasındaki farkları belirtir.
4- Kitabelerde kullanılan özel terimleri okur.
5- Kitabelerde kullanılan özel terimleri yazar.
6- Kitabelerde kullanılan özel Arapça kelimeleri okur.
7- Kitabelerde kullanılan özel Arapça kelimeleri okur.
8- Basit kitabeleri okur.
9- Kitabe okur.
10- Kitabe okur.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     63
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar TÜRKMEN, Kerim, Kitabeler Yapıların Temel Taşlarıdır, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.8, 1992, s.207-212.; TÜRKMEN, Kerim, Develi''deki Selçuklu Dönemi Kitabeleri, Sanatsal Mozaik, 2000, s.64-71.; YAKIT, İsmail, Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme, Ötüken, 1992.; ELKER, Salahaddin, Kitabelerde (Ebced) Hesabının Rolü, 2006.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -