Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Astronomi ve Uzay Bilimleri > OPTİK LABORATUARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
OPTİK LABORATUARI Birinci düzey ASTFİZ212 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SEVİM TÜRKTEKİN ÇELİKESİR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. SEVİM TÜRKTEKİN ÇELİKESİR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araştırma Görevlileri.
Dersin veriliş şekli Laboratuvarda deneysel çalışma.
Dersin amacı Optik kavram, yasa ve ilkelerinin deneysel olarak gözlenmesi, ölçülmesi, analizi ve yorumlanması. Grup çalışmasını öğrenme.
Dersin tanımı Yansıma ve kırılma yasaları; aynalar ve merceklerde görüntü eldesi; Çift yarıkta kırınım ve girişim; ultrasonik dalgalar; mikrodalgalar; ışığın kutuplanması ve kutuplayıcılar; kırınım şiddet dağılımı; fotometrik niceliklerin ölçülmesi.

Dersin içeriği
1- Giriş ve hazırlık çalışmaları.
2- Yansıma ve kırılma yasalarının incelenmesi, kırılma indisi ölçümü ve sınır açısı tayini.
3- Aynalarda odak uzaklığı tayini ve cisim-görüntü ilişkilerinin incelenmesi.
4- Merceklerde odak uzaklığının ölçülmesi ve cisim-görüntü ilişkilerinin incelenmesi.
5- Tek yarıkta kırınımın incelenmesi.
6- Çift yarıkta girişim gözleme ve kırınım ağı yardımıyla dalga boyu hesaplama.
7- Kırınım şiddet dağılımının incelenmesi.
8- Işığın kutuplanması ve kutuplayıcılar.
9- Ara sınav.
10- Optik fiberde iletim ve bilgi taşınması.
11- Ultrasonik dalga deneyi.
12- Mikrodalga deneyi.
13- Telafi deneyleri.
14- Son işlemler.
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Işığın yansıma ve kırılmasına ait ilke ve yasaların doğrulanmasını görür ve teorik bilgilerini pekiştirir.
2- Ayna ve merceklerde görüntü oluşmasına ait teorik sonuçları doğrular ve bilgilerini pekiştirir.
3- Işığın kırınım ve girişimi olaylarına ait teorik bilgilerini doğrular ve pekiştirir.
4- Işığın kutuplanması ve kutuplayıcılar hakkındaki bilgilerini deneysel olarak doğrular ve pekiştirir.
5- Işığın dalga boyunu ve malzemelerin kırılma indislerini ölçmeyi öğrenir.
6- Fotometrik nicelikleri ve onların ölçülmesini öğrenir.
7- Optik fiberde ışık ve bilgi taşınması hakkında deneysel gözleme dayanan bilgi kazanır.
8- Ultrasonik dalgalar ve mikrodalga kaynaklarını öğrenir, bu dalgalarla ölçümler yapar.
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
2- Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
3- Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
4- Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
5- Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
6- Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
7- Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
8- Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
9- Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
10- Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
11- Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
12- Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
13- Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
14- Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
15- Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
16- Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
17- Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
18- Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 10 1 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     83
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 10 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Optik ve Dalgalar Laboratuvarı, Editör: Tuncay Karaaslan, Erciyes Üniversitesi Yayınları, N0. 133, Kayseri, 2002.
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar