Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİKROBİYOLOJİ |
Birinci düzey |
SEC114 |
Seçmeli |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ LEMAN KARBUKAN NAYİM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Öğr.Gör. LEMAN KARABUDAK NAYİM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZYÜZE
|
Dersin amacı
|
Mikroorganizmaları tanıyan, kendisini, çevresini ve hastaları mikroplardan koruyabilmek için yapılması gerekenleri bilen sağlık teknikerleri yetiştirmek.
|
Dersin tanımı
|
Sağlık teknikerleri için temel mikrobiyoloji ve enfeksiyon bilgisinin edinilmesi.
|
1- |
Mikrobiyolojiye giriş
|
2- |
mikroorganizmaların canlılar alemindeki yeri,
|
3- |
Bakteriler, mantar, parazit ve virüslerin morfolojileri, anatomileri,
|
4- |
Mikroorganizmaların beslenme ve üremeleri mikrobiyolojik test yöntemleri,
|
5- |
Sterilizasyon yöntemleri,
|
6- |
Dezenfeksiyon yöntemleri,
|
7- |
Antimikrobiyal ajanlar,
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
İmmünolojiye giriş,
|
10- |
İmmün sistemde rol alan hücreler ve organlar,
|
11- |
In vitro ve in vivo antijen-antikor birleşmesi,
|
12- |
otoimmünite, aşı ve serumlar,
|
13- |
Enfeksiyon, bulaş yolları, korunma yolları, hastane enfeksiyonu nedir? El hijyeni, enfeksiyondan korunmada kullanılan yöntemler,
|
14- |
Kan ve kan ürünleri ile bulaşan enfeksiyonlar, kan ve kan ürünleri ile buluşan enfeksiyonlar
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mikroorganizmaların özelliklerini bilir
|
2- |
Mikropların nasıl öldürüleceklerini bilir
|
3- |
Enfeksiyonların bulaş yollarını bilir
|
4- |
Kan ve kan ürünleri ile bulaşan enfeksiyöz ajanları bilir, korunmada yapılması gerekenleri bilir ve uygulaması beklenir
|
5- |
El hijyenini önemini bilir ve uygulaması beklenir
|
6- |
Enfeksiyondan korunmada yapılması gerekenleri bilir ve uygulaması beklenir.
|
7- |
Kendilerini ve hastaları korunmak için yapılması gerekenleri bilir
|
8- |
Kan ve kan ürünleri ile bulaşan enfeksiyöz etkenleri ve korunma yollarını bilir.
|
9- |
Hastane enfeksiyonun ne olduğunu ve yapabileceklerini bilir.
|
10- |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyonda temel uygulamaları bilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
|
|
4- |
Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
|
|
5- |
Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
|
|
6- |
Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
|
|
7- |
EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
|
|
8- |
Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
|
|
9- |
Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
|
|
10- |
Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
|
|
11- |
Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Wilke Topçu A, Söyletir G, Doğanay M. Enfeksiyon hastalıkları ve Mİkrobiyoloji 2010.
|
|