Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SEÇİM HUKUKU |
Birinci düzey |
SHK 117 |
Seçmeli |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ABDULKADİR SAKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doktor Öğretim Üyesi Gündüz Alp Aslan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Abdülkadir Saka, Arş. Gör. Eda Demirsoy Aşıkoğlu
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım
|
Dersin amacı
|
Seçim hukukuna ilişkin temel kavram ve kurumları öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Seçim Hukuku dersi, seçim kavramının ortaya çıkışından günümüze kadar geçirdiği evrimi; seçme hakkının demokratik ilkelerini, seçim sistemlerini ve seçim uygulamalarını kapsamaktadır.
|
1- |
Ders Tanıtımı
|
2- |
Seçim Kavramı, Seçim Kavramının Tarihsel Gelişimi
|
3- |
Oy Hakkı, Seçimin Hukuki Niteliği
|
4- |
Seçme Hakkının Demokratik İlkeleri (Genel Oy, Serbest Oy ve Seçimlerin Serbestliği, Eşit Oy, Gizli Oy, Bireysel Oy, Doğrudan Oy)
|
5- |
Seçme Hakkının Demokratik İlkelerinin Uygulanma Koşulları (Temel Haklar Güvencesi, Düzenli Seçimler, Açık Sayım Döküm)
|
6- |
Seçim Sistemleri I (Seçim Sisteminin Temel Unsurları ve Seçim Türleri)
|
7- |
Seçim Sistemleri II (Çoğunluk Sistemleri)
|
8- |
Seçim Sistemleri III (Nispi Temsil Sistemleri)
|
9- |
Seçim Sistemleri IV (Karma Sistemler)
|
10- |
Türkiye’de Seçimlerin Düzenlenmesi I (Temel İlkeler, Oy Hakkı, Seçim Sistemi, Seçim Barajı)
|
11- |
Türkiye’de Seçimlerin Düzenlenmesi II (Seçim Kurullarının Oluşumu, Görev ve Yetkileri)
|
12- |
Türkiye’de Seçimlerin Düzenlenmesi III (Adaylık, Ön Seçim, Seçim Çevresi, Seçim Süreci)
|
13- |
Türkiye’de Seçimlerin Düzenlenmesi IV (Seçim Uyuşmazlıkları ve Yüksek Seçim Kurulu)
|
14- |
Türkiye’de Seçim Hukukunun Güncel Sorunları ve Genel Değerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Seçim hukukuna ilişkin temel ilkeleri öğrenir
|
2- |
Seçim hukukuna ilişkin temel kurumları öğrenir
|
3- |
Seçim sistemlerini öğrenir
|
4- |
Türkiye’de seçimlerin düzenlenmesine ilişkin kuralları öğrenir
|
5- |
Seçim uyuşmazlıklarının nasıl çözüleceğini öğrenir
|
6- |
Türkiye’de seçim hukukunun güncel sorunları hakkında bilgi sahibi olur
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar.
|
|
2- |
Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından, bunların gelişiminden ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdardır.
|
|
4- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları sıralar.
|
|
5- |
Mevzuat metinlerini, yargı kararlarını ve bilimsel kaynakları hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle inceler, yorumlar, değerlendirir.
|
|
6- |
Mevzuat metinleri, yargı kararları ve bilimsel kaynaklardan hareketle hukuk uygulamasında karşılaşılan sorunları çözer.
|
|
7- |
Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur.
|
|
8- |
Hukuk uygulamasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
9- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
|
10- |
Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri izleyerek değerlendirir.
|
|
11- |
Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
12- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
|
|
13- |
Hukukla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
|
14- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
15- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
16- |
Hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
17- |
Türkiye Cumhuriyetinin toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, Anayasanın Başlangıcında belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti niteliğini savunur ve korur.
|
|
18- |
Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışına sahiptir.
|
|
19- |
Somut uyuşmazlıkların adil biçimde çözülmesini sağlamaya çalışma, hukuki düzenlemeleri takip etme ve bu çerçevede yargılama sürecinde yer alabilecek alt yapıya sahiptir.
|
|
20- |
Evrensel hukuk ilkelerini özümsemiş; hukuksal sorunları olan ve olması gereken hukuk açısından algılama ve çözme yetkinliğine sahiptir.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
1
|
7
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Şeref İba, Siyasi Partiler ve Seçim Hukuku, Seçkin Yayıncılık, 2019; Ekrem Ali Akartürk, Oy Hakkının Anayasal İlkeleri, Legal, 2017; Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta, 2019
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Abdullah Sezer, Seçim Barajları, Legal, 2014; Oya Araslı, Adaylık Kavramı ve Türkiye''de Milletvekili Adaylığı, 1972; Tunçer Karamustafaoğlu, Seçme Hakkının Demokratik İlkeleri, 1970
|
|