Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PROGRAMLAMA (MATLAB) |
Birinci düzey |
MM 112 |
|
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SELAHADDİN ORHAN AKANSU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. YUSUF TEKİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Orhan keklikcioğlu
|
Dersin veriliş şekli
|
Bilgisayar Laboratuarı
|
Dersin amacı
|
Algoritma geliştirme ve bilgisayar programlamanın temellerini öğrenmiş, Mühendislik problemleri için MATLAB programlama dilinde çözüm geliştirebilen,Matematik ve Mühendislik problemlerinde MATLAB programlama dilini kullanabilen mühendisler yetiştirmek.
|
Dersin tanımı
|
Algoritma geliştirme ve bilgisayar programlamanın temelleri, İlişkisel Operatörler, Döngüler, for Döngüsü, while Döngüsü, MATLAB'de Fonksiyon, Diziler, Tek Boyutlu Diziler, İki Boyutlu Diziler, Grafik İşlemlerini öğreterek ve MATLAB özelinde mühendislik problemleri için programlama dilini kullanabilen öğrencilere ögretmektir.
|
1- |
Ders içerik ve uygulama hakkında bilgi verilmesi, programlamaya giriş.
|
2- |
Bilgisayarla Problem Çözümünün Aşamaları, Algoritma Geliştirmede ve Programlamada Kullanılan Bazı Temel Kavramlar, Akış Diyagramları, Uygulamalar.
|
3- |
MATLAB, MATLAB Programlama Ortamı ve Bileşenleri (Başlat Menüsü, Komut Penceresi, Çalışma Alanı, Çalışma Dizini, Komut Geçmişi, Metin Düzenleyicisi), MATLAB'de Deyimler ve Bileşenleri, Değişkenler ve Değişken Tanımlama Kuralları, Deve ve Paskal Notasyonları, Rakamlar, Aritmetik Operatörler ve İşlem Önceliği, MATLAB'in Kullanıma-Hazır Bazı Matematiksel Fonksiyonları, MATLAB'de Değişken Türleri ve Değer Atamaları (MATLAB Değişkenlerine Matrislerin, Satır ve Sütun Vektörlerinin, Karakter Dizilerinin ve Skalerlerin Atanması), MATLAB'in "ans" ve "pi" Değişkenleri, "format" Komutu İle Ondalıklı Değer Duyarlılığının Kontrol Edilmesi, "input" Komutuyla MATLAB Programlarına Klavyeden Sayısal ve Metinsel Veri Aktarımı, "help", "doc", "clc" ve "clear" Komutları.
|
4- |
MATLAB Programlarında Ekrana Bilgi Yazdırma, disp Komutu ile Ekrana Bilgi Yazdırma (disp Komutu ile Ekrana Metin Yazdırma, disp Komutu ile Ekrana Sayısal Değer Yazdırma, disp Komutu ile Ekrana Metinleri ve Sayısal Değerleri Birlikte Yazdırma), fprintf Komutu ile Ekrana Bilgi Yazdırma, MATLAB'de Programlama, Düzyazı M-Dosyaları ile Programlama, Düzyazı M-Dosyalarının Adım Adım Oluşturulması ve Çalıştırılması, Değişken ve Dosya Adlarının TAB Tuşu ile Otomatik Olarak Tamamlanması, Düzyazı M-Dosyaları ile Uygulamalar.
|
5- |
İlişkisel Operatörler, İlişkisel Operatörlerin Öncelik Sıraları, Mantıksal Operatörler (Mantıksal VE Operatörü ve Doğruluk Tablosu, Mantıksal VEYA Operatörü ve Doğruluk Tablosu, Mantıksal DEĞİL Operatörü ve Doğruluk Tablosu), if Şartlı Deyimi, if-else Şartlı Deyimi, if-elseif-else Şartlı Deyimi, MATLAB Programlarına Açıklama Satırlarının Eklenmesi, switch-case Yapısı ile Çoklu Seçimin Kolaylaştırılması, MATLAB'de Kaçış Karakterleri, Çalışmayan MATLAB Programlarında Hataların Bulunması ve Düzeltilmesi, Çalışan Ama Doğru Sonuçlar Üretmeyen MATLAB Programlarında Hataların Ayıklanması, Uygulamalar.
|
6- |
Programlamayı Kolaylaştıran Bazı Kullanıma-Hazır MATLAB Fonksiyonları, Sayı Yuvarlama Fonksiyonları (fix, round, ceil, floor), Bir Sayının Tamsayı veya Ondalıklı Sayı Olup Olmadığının Araştırılması, mod Fonksiyonu ile Kalan Bulma, Bir Sayının Çift Sayı veya Tek Sayı Olup Olmadığının Araştırılması, rand Fonksiyonu ile Rastgele Sayı Üretimi, zeros Fonksiyonu ile Sadece 0'lar İçeren Bir Matrisin Otomatik Olarak Oluşturulması, ones Fonksiyonu ile Sadece 1'ler İçeren Bir Matrisin Otomatik Olarak Oluşturulması, Döngüler, for Döngüsü, while Döngüsü, Uygulamalar.
|
7- |
1. VİZE
|
8- |
Döngü Uygulamalarına Devam
|
9- |
break ve continue Deyimleri ile Döngü Akışının Değiştirilmesi, İç İçe Döngüler, Sonsuz Döngüler, Türkçe Anahtar Kelimeler ve Programlama Karşılıkları, Uygulamalar. Quiz.
|
10- |
MATLAB'de Fonksiyon M-Dosyaları ile Programlama, Fonksiyonlar ve Genel Özellikleri, Fonksiyon M-Dosyalarının Bileşenleri (Fonksiyonun İmzası veya Prototipi, Fonksiyonun Tanımı, Fonksiyon M-Dosyaları Oluşturulurken Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar, Fonksiyon M-Dosyalarının Oluşturulması ve Çalıştırılması, Ana Fonksiyon ve Alt (Yardımcı Fonksiyon) Mantığı, Uygulamalar.
|
11- |
Geriye 1 veya 0 Değerini Döndüren M-Fonksiyonlar, MATLAB'de Program Akışının return Komutu ile Ani Olarak Sonlandırılması, Olmayana Ergi ve Aksine Örnek Bulma Yöntemleri ile İspat, Diziler, Tek Boyutlu Diziler (Satır veya Sütun Vektörleri) ve length Fonksiyonu, Satır Vektörlerinin İçerisinin Otomatik Olarak Sayılarla Doldurulması, Satır Vektörlerinin Dinamik Olarak Büyüyen Bir Depolama Aracı Olarak Kullanılması, Uygulamalar.
|
12- |
Tek Boyutlu Dizi Uygulamalarına Devam, Sayı Manipülasyonları (Bir Sayının Bölenlerinin Bulunması, Asal Sayıların Tespiti, Mükemmel Sayıların Tespiti) Quiz
|
13- |
İki Boyutlu Diziler (Matrisler) ve size Fonksiyonu, Uygulamalar.
|
14- |
MATLAB'de Nokta (Elemanter) İşlemler, MATLAB'de 2 Boyutlu Grafik İşlemleri, plot, title, xlabel, ylabel ve hold Komutları, Çoklu Grafikler, legend, figure ve subplot Fonksiyonları, Uygulamalar.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Matematik ve mühendislik problemlerini tanımlar, formüle eder ve Matlab programlama dili ile çözer
|
2- |
Matematik ve mühendislik problemlerinin çözümünde bilişim teknolojilerini (bilgisayar) etkin kullanır.
|
3- |
Bilgisayar programı yazabilir.
|
4- |
Matlab komut penceresinde matematiksel işlemler yapabilir.
|
5- |
Matlabta döngü deyimleri (for) ve koşullandırma deyimleriyle (if) programlama yapabilir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
1
|
10
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
6
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
10
|
10
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
90
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
1
|
5
|
Ödev
|
1
|
5
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
MATLAB İLE PROGRAMLAMA, DR. DENİZ DAL, EKİN YAYINEVİ, EYLÜL 2011
|
Yardımcı Kaynaklar
|
MATLAB İLE PROGRAMLAMA, DR. DENİZ DAL, EKİN YAYINEVİ, EYLÜL 2011
|
|