Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİM TARİHİ VE ETİK |
Birinci düzey |
BİY105 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. DİDEM AYDIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. DİDEM AYDIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı,bilimin doğası, bilim ve teknoloji arasında tarihsel süreçteki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmak, öğrencilere biyolojik bilimlerde yapacakları bilimsel çalışmalar için yöntem ve etik konusunda geniş bir bilimsel bakış açısı kazandırmaktır. Bilimin tarihini kaydedilen gelişmeler ışığında anlaşılmasını sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bilim ve etik; antik, orta çağ ve modern çağlarda bilim, cumhuriyet döneminde bilim. Antik Mısır, Mezopotamya, Çin Hindistan, Antik Yunan, Antik Roma, Orta Çağ Avrupa ve İslam dünyası ile modern dönem biliminin doğuşu, gelişmesi ve döneme damga vuran bilim insanlarının tanınması. etik davranışın standartları, araştırma ve laboratuvarda karşılaşılan etik sorunlar
|
1- |
Bilim kavramının anlamı, bilimsel bilginin bazı özellikler ve antik uygarlıklardaki görünümü
|
2- |
İlk yazılı kültürler olan Mısır ve Mezopotamya''da bilim
|
3- |
Antik Yunan dünyasında bilim
|
4- |
Orta Çağ Avrupası''nda ve İslam dünyasında bilimsel gelişmeler
|
5- |
Rönesansın bilim tarihinin gelişimine etkileri ve Rönesans biliminin genel özellikleri
|
6- |
Yeniçağ biliminin doğuşu
|
7- |
Yeni Çağ''ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler,
Pozitif bilimlerin Yeni Çağ''da kazandıkları yeni görünüm, Yakın dönem bilimi
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Bilimin yirminci yüzyıldaki ve günümüzdeki genel yönelimleri
|
10- |
Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi
|
11- |
Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar
|
12- |
Bilimsel yayınlarla ilgili etik kurallar
|
13- |
Bilimde etik dışı davranışlar
|
14- |
Bilimde etik dışı davranışların nedenleri, Bilimde etik dışı davranışları önleme yolları
|
15- |
Yarıyıl sonu sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir.Bilim tarihi disiplininin doğasını tanır.Bilim tarihinin genel özelliklerini saptar. Bilim tarihinin temel sorunlarını anlatır.
|
2- |
Antik Çağ ve Orta Çağ''''daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir.Antik Çağ''''ın ve Orta Çağ''''ın başlıca kültürlerindeki bilimsel faaliyetleri tanır.Farklı Antik Çağ ve Orta Çağ kültürlerinin bilimsel faaliyetler bakımından benzerliklerini ve farklılıklarını saptar.
|
3- |
Modern bilimin gelişimine katkı sağlamış olan bilim insanlarının görüşlerini sorgular.Modern bilim ile Antik Çağ ve Orta Çağ bilim anlayışları arasındaki farklılıkları saptar.Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar.
|
4- |
Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabilecektir.Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralları açıklar.Araştırma katılımcılarıyla ilgili etik kuralları açıklar.Yayın ve sunum süreciyle ilgili etik kuralları açıklar.Yazar adlarının sıralanmasıyla ve kaynak göstermeyle ilgili etik kuralları açıklar.
|
5- |
Bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını tartışabilecektir.Bilimdeki etik dışı davranışları sıralar.Bilimdeki etik dışı davranışların nedenlerini sorgular.Bilimde etik dışı davranışları önleme yollarını irdeler.Bilimdeki etik dışı davranışlar ve eğitim ilişkisini tartışır.
|
6- |
Meslek etiğini inceleyebilecektirMeslek etiğiyle ilgili kuralları açıklar.Mesleki yaşamda karşılaşılabilecek etik dışı davranışları tartışır.Meslek etiği ile ilgili etik dışı davranışları içeren örnek olayları irdeler.Farklı ülkelerdeki meslek etiği kurallarını karşılaştırır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
|
|
3- |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
|
|
5- |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
|
|
7- |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
|
|
8- |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
|
|
9- |
Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
|
|
12- |
Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
|
|
13- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
|
|
14- |
Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
1
|
1
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
87
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bilim Tarihi -Prof. Dr. Cemal Yıldırım -REMZİ KİTABEVİ -2020- 383sf
TÜBA Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları (TÜBA, 2002)
TÜBA Bilim Etiği El Kitabı (TÜBA, 2008)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Bilim Tarihi- Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir -Ord. Prof. Dr. Aydın Sayılı
Bilim Tarihi- Prof. Dr. Şafak Ural Çantay Kitabevi- 2016-358sf
Bilim Etiği - AYRINTI YAYINLARI - David B. Resnik
|
|