Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Biyoloji > BİLİM TARİHİ VE ETİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİM TARİHİ VE ETİK Birinci düzey BİY105 Zorunlu 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. DİDEM AYDIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. DİDEM AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Bu dersin amacı,bilimin doğası, bilim ve teknoloji arasında tarihsel süreçteki ilişkiler hakkında bilgi sahibi olmak, öğrencilere biyolojik bilimlerde yapacakları bilimsel çalışmalar için yöntem ve etik konusunda geniş bir bilimsel bakış açısı kazandırmaktır. Bilimin tarihini kaydedilen gelişmeler ışığında anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin tanımı Bilim ve etik; antik, orta çağ ve modern çağlarda bilim, cumhuriyet döneminde bilim. Antik Mısır, Mezopotamya, Çin Hindistan, Antik Yunan, Antik Roma, Orta Çağ Avrupa ve İslam dünyası ile modern dönem biliminin doğuşu, gelişmesi ve döneme damga vuran bilim insanlarının tanınması. etik davranışın standartları, araştırma ve laboratuvarda karşılaşılan etik sorunlar

Dersin içeriği
1- Bilim kavramının anlamı, bilimsel bilginin bazı özellikler ve antik uygarlıklardaki görünümü
2- İlk yazılı kültürler olan Mısır ve Mezopotamya''da bilim
3- Antik Yunan dünyasında bilim
4- Orta Çağ Avrupası''nda ve İslam dünyasında bilimsel gelişmeler
5- Rönesansın bilim tarihinin gelişimine etkileri ve Rönesans biliminin genel özellikleri
6- Yeniçağ biliminin doğuşu
7- Yeni Çağ''ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler, Pozitif bilimlerin Yeni Çağ''da kazandıkları yeni görünüm, Yakın dönem bilimi
8- Ara sınav
9- Bilimin yirminci yüzyıldaki ve günümüzdeki genel yönelimleri
10- Bilim, bilimsel araştırma ve etik ilişkisi
11- Bilimsel araştırma süreciyle ilgili etik kurallar
12- Bilimsel yayınlarla ilgili etik kurallar
13- Bilimde etik dışı davranışlar
14- Bilimde etik dışı davranışların nedenleri, Bilimde etik dışı davranışları önleme yolları
15- Yarıyıl sonu sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir.Bilim tarihi disiplininin doğasını tanır.Bilim tarihinin genel özelliklerini saptar. Bilim tarihinin temel sorunlarını anlatır.
2- Antik Çağ ve Orta Çağ''''daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir.Antik Çağ''''ın ve Orta Çağ''''ın başlıca kültürlerindeki bilimsel faaliyetleri tanır.Farklı Antik Çağ ve Orta Çağ kültürlerinin bilimsel faaliyetler bakımından benzerliklerini ve farklılıklarını saptar.
3- Modern bilimin gelişimine katkı sağlamış olan bilim insanlarının görüşlerini sorgular.Modern bilim ile Antik Çağ ve Orta Çağ bilim anlayışları arasındaki farklılıkları saptar.Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar.
4- Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkeleri açıklayabilecektir.Araştırma süreci ve sonuçlarıyla ilgili etik kuralları açıklar.Araştırma katılımcılarıyla ilgili etik kuralları açıklar.Yayın ve sunum süreciyle ilgili etik kuralları açıklar.Yazar adlarının sıralanmasıyla ve kaynak göstermeyle ilgili etik kuralları açıklar.
5- Bilimde etik dışı davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını tartışabilecektir.Bilimdeki etik dışı davranışları sıralar.Bilimdeki etik dışı davranışların nedenlerini sorgular.Bilimde etik dışı davranışları önleme yollarını irdeler.Bilimdeki etik dışı davranışlar ve eğitim ilişkisini tartışır.
6- Meslek etiğini inceleyebilecektirMeslek etiğiyle ilgili kuralları açıklar.Mesleki yaşamda karşılaşılabilecek etik dışı davranışları tartışır.Meslek etiği ile ilgili etik dışı davranışları içeren örnek olayları irdeler.Farklı ülkelerdeki meslek etiği kurallarını karşılaştırır.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2- Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5- Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8- Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9- Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11- Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12- Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14- Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 1 1
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bilim Tarihi -Prof. Dr. Cemal Yıldırım -REMZİ KİTABEVİ -2020- 383sf TÜBA Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları (TÜBA, 2002) TÜBA Bilim Etiği El Kitabı (TÜBA, 2008)
Yardımcı Kaynaklar Bilim Tarihi- Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir -Ord. Prof. Dr. Aydın Sayılı Bilim Tarihi- Prof. Dr. Şafak Ural Çantay Kitabevi- 2016-358sf Bilim Etiği - AYRINTI YAYINLARI - David B. Resnik

Ders ile ilgili dosyalar