Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SPORDA BESLENME |
Birinci düzey |
BSA 204 |
Zorunlu |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NAZMİ SARITAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, online, anlatım yöntemi, soru cevap yöntemi
|
Dersin amacı
|
Sporcu performansının önemli bir parçası olan sporcu beslenmesi ile ilgili temel ilkeleri, performansı artırmaya yönelik beslenme uygulamalarını ve ergojenik destekleri, vücut bileşimini özel durumdaki sporcuların beslenme özelliklerini öğretmek. Sağlıklı beslenme kurullarını öğretip, egzersiz öncesi ve sonrası nasıl besleneceğinin kavranması.
|
Dersin tanımı
|
Sağlık ve beslenme ilişkisi kurup, sporcuların enerji ve makro besin öğeleri, sporcuların mikro besin öğeleri, antrenman/müsabaka öncesi, sırası ve sonrası beslenme özellikleri, sıvı tüketiminin önemi, ergojenik yardım, vücut kompozisyonu ve ağırlık kontrolü, farklı koşullarda egzersizde beslenme özellikleri.
|
1- |
Beslenme ve sporcu beslenmesine tanımı ve amaçları, spor, egzersiz, fiziksel aktivite ile ilgili temel kavramlar
|
2- |
Karbonhidrat metabolizması ve spordaki önemi
|
3- |
Karbonhidratların sporcu beslenmesindeki yeri
|
4- |
Sporda proteinlerin kullanımı
|
5- |
Sporda yağların kullanımı
|
6- |
Sporda Vitaminlerin kullanımı
|
7- |
Sporda minerallerin kullanımı
|
8- |
Sporda su ve sıvı tüketimi
|
9- |
Sporcu içecekleri ve enerji içecekleri
|
10- |
Sporcularda enerji gereksinimleri ve enerji sistemleri
|
11- |
Sporcularda müsabaka öncesi, sırası ve sonrası beslenme
|
12- |
Sporcularda vücut kompozisyonu ve ağırlık kontrolü
|
13- |
Ergojenik yardım ve doping
|
14- |
Menü planlama yöntemleri
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
--
|
18- |
--
|
19- |
--
|
20- |
--
|
1- |
Beslenmenin önemini açıklar.
|
2- |
Sporcularda beslenmenin önemi açıklar.
|
3- |
Makro besin öğelerini ve özelliklerini karşılaştırır.
|
4- |
Enerji vermeyen besin öğelerinin özelliklerini açıklar.
|
5- |
Antrenman-müsabaka öncesi, sırası ve sonrasında beslenme özelliklerini kavrar.
|
6- |
Ergojenik yardımcılar ve doping yapan maddelerin karşılaştırmasını yapar.
|
7- |
Sporcularda vücut ağırlığı problemlerine karşı çözüm üretebilir.
|
8- |
Antrenman dönemlerine göre menü planlayabilir.
|
9- |
Sporda su ve sıvı kullanımının önemini açıklar.
|
10- |
Sporcu ve enerji içecekleri arasındaki farklı açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirecek temel ve güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek, antrenörlükle ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme ve kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Eğitim almış olduğu uzmanlık alanında yeterli bilgi donanımına sahiptir.
|
|
4- |
Antrenörlük uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
|
|
5- |
Toplumsal ve bilimsel değerlere uygun hareket eder.
|
|
6- |
Diğer disiplinlerle işbirliği içerisinde çalışır.
|
|
7- |
Bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahiptir, etkin sunum yapabilen ve etkili iletişim
kurabilen bireyler yetiştirir.
|
|
8- |
Antrenörlük alanına ilişkin araştırmalarda sorumluluk alır.
|
|
9- |
Antrenörlük uygulamalarında sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
|
|
10- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde antrenör yetiştirir.
|
|
11- |
Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak doğru ve etkili kullanır, alanı ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip
edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
4
|
16
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
4
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
80
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ders Notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ersoy, G (2012) Egzersiz ve Spor Yapanlar için Beslenme, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
Pehlivan, A (2017) Sporda Beslenme. Bedray Yayıncılık
Maughan, R.J., Nutrition in Sport, MPG Books LTD, GB, 2001.
Clark,N., Sports Nutrition Guidebook, (second ed.), Human Kinetics, USA, 1997. Williams, H.M., Nutrition for Fitness and Sport, Brown Benchmark, USA, 1995.
|
|