Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, Projeksiyon yoluyla slayt, metin, animasyon ve video gösterimi şeklinde verilir. Ayrıca bilgisayardaki çizim programları yardımıyla çizim ve mekanizmaların açıklanması şeklinde uygulamalar da yapılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Parazitoitlerin yetiştirilmesi için in vitro koşulların belirlenmesi, suni ortamın hazırlanması ve ticari üretimin nasıl yapılması gerektiği bu dersin ana hedefleri arasındadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, parazitoidler ve konakçı aralığı, biyolojik mücadele programları için parazitoid yetiştirilmesi, in vitro yetiştirme koşulları, ticari üretim şekilleri, parazitoidlerin entegre mücadele yönetiminin bir parçası olarak kullanılması, beslenme, konukçu araştırması ve konukçu duyarlılığı, parazitoit davranışlarının genetik temeli, parazitoit üretiminde suni ortam hazırlığı gibi konular ele alınacaktır
|
1- |
Yumurta parazitoitlerinin sistematiği
|
2- |
Parazitoitlerin Beslenme Ekolojisi
|
3- |
Parasitoidlerde konukçu bulma ve konukçuya ait ipuçlarının algılanması
|
4- |
Parazitoid Davranış Ekolojisinin Genetiği
|
5- |
Böcek Parazitoitlerinin gelişimi ve üretilmesi
|
6- |
Trichogramma türleri
|
7- |
Biyolojik Kontrol Programları İçin Parazitoit yetiştirilmesi
|
8- |
Parasitoidlerin in vitro koşullarda yetiştirlmesi
|
9- |
Kalite Kontrolü
|
10- |
Parazitoidlerle Biyolojik Kontrol
|
11- |
Parazitoidlerin Ticarileştirilmesi
|
12- |
Parazitoidler ve Entegre Mücadele Yönetimi
|
13- |
Genetiği Değiştirilmiş ürünler ve Parazitoidlerle Biyolojik Kontrol
|
14- |
Parazitoidler için sentetik besi yerlerinin hazırlanması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Parazitoitlerin biyolojik mücadele için kitle üretimi ve ticarileştirilmesi hususlarında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Biyolojik mücadelenin diğer yöntemlere karşı üstünlükleri kavranacak.
|
3- |
Böcek yetiştirmek için suni ortam hazırlamayı öğrenilecek
|
4- |
Farklı parazitoit böceklerin yaşam biçimleri ayırt edebilecektir.
|
5- |
Öğrenciler In-vitro koşullarda böcekleri yetiştirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olacaklardır.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile geliştirebilir, derinleştirebilir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar
|
|
3- |
Yeni problemleri ve onların çözümleri için strateji planlarını tanıma ve analiz etme becerisi ile bu problemi tanıma aşamasından sonuç ve bulguların değerlendirilmesi ve taktir edilmesine kadar uygun teknik ve yöntemlerin seçilmesini de kapsayan planlama , tasarım ve pratik gözlemleri yürütme becerisine sahip olur
|
|
4- |
Laboratuvar ölçümleri ve arazi gözlemlerinden elde edilen verileri önemleri açısından yorumlayabilme ve teorilerle ilişkilendirme becerisine sahip olur
|
|
5- |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak etkin iletişim kurma becerisine sahip olur
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
|
|
7- |
Edindiği birikimi, özgün bakış açısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin çıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar sağlayacak tanımlara ulaşır
|
|
8- |
Bireysel ve kollektif olarak, öğrendiği bilgileri uygulamaya aktarabilme ve sunabilme yeteneğine sahip olur ve alanı ile ilgili gerek laboratuvarda gerekse saha çalışmalarında yeterli tecrübe ve disiplin kazanır
|
|
9- |
Bilimsel çözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve çözümüne katkıda bulunur
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
10
|
20
|
Ara sınavlar
|
2
|
3
|
6
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
2
|
5
|
10
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
10
|
10
|
Araştırma
|
1
|
15
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
184
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
2
|
20
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Mass Production of Beneficial Organisms, invertebrates and Entomopathogens, Edited by Juan A. Morales-Ramos et al., Academic Press, 2014.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ASSESSING HOST RANGES FOR PARASITOIDS AND PREDATORS USED FOR CLASSICAL BIOLOGICAL CONTROL: A GUIDE TO BEST PRACTICE. CHEMİCAL ECOLOGY OF INSECT PARASITOIDS, By: Éric Wajnberg(Editor), Stefano Colazza, Wiley-Blackwell.
|
|