Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sanat Tarihi > SANAT TARİHİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SANAT TARİHİ ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ I Birinci düzey SNT313 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ASLI SAĞIROĞLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli SÖZLÜ ANLATIM GÖRSEL SUNUM
Dersin amacı Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlarla ilgili teorik bilgilerin öğretilmesi. Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin tanımı Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlarla ilgili teorik bilgilerin öğretilmesi. Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin içeriği
1- Araştırma ve metod nedir? Genel araştırma türleri nelerdir? gibi sorulara cevap verebilecektir.
2- Sanat tarihi, arkeoloji ve el sanatları bilimsel araştırma türleri hakkında bilgi edinecek ve bu alanlarda bilimsel çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini öğrenecektir.
3- Konun seçimi, tanımı ve sınırlandırılması nasıl yapılmalıdır? sorusuna cevap verebilecektir. Ayrıca çalışma yapılacak konu hakkında nelere dikkat edilmesi gerektiği hususunda fikir sahibi olacaktır.
4- Yazılı kaynakların tespiti ve okunmasında dikkat edilecek hususlar nelerdir? sorusuna cevap verebilecektir.
5- Yazılı kaynakların çeşitleri nelerdir? Örneklerle açıklanacaktır. Araştırma yapılacak konu hakkında yazılı kaynakların neler olduğunu ve nasıl ulaşması gerektiğini öğrenecektir.
6- Kütüphanelerde yazılı kaynakların saklanması, bibliyografya fişleri nasıl hazırlanır? sorusu hakkında bilgi sahibi olacaktır.
7- Bilgi fişleri nasıl hazırlanması hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
8- ARA SINAV
9- Ana hat planı nedir? Geçici ana hat planı nedir? ve nasıl hazırlanır? soruları hakkında bilgi edinilecektir.
10- Klasik ve sayısal ana hat planlarının nasıl hazırlanması gerektiği hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
11- Saha çalışması nasıl yapılmalıdır? Saha çalışmasının araştırma için önemi nedir? soruları hakkında bilgi edinecektir. Saha çalışmasının Sanat tarihi disiplini için önemini kavrayacaktır.
12- Diğer bilgi kaynakları nelerdir ve bunlardan kişisel bilgi toplama nasıl yapılır? soruları hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
13- Diğer bilgi kaynaklarından olan mülakat''ın nasıl yapılması gerektiği hakkında bilgi edinilecektir.
14- Diğer bilgi kaynaklarından olan anket''in nasıl hazırlanması gerektiği hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Araştırma ve metodun ne olduğunu ve türlerini öğrenecektir.
2- Sanat Tarihi Arkeoloji ve El Sanatları alanında uygulanan bilimsel araştırma türleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
3- Bilimsel bir çalışmada konu seçimi, tanımı ve sınırlandırma kriterlerini öğrenecektir.
4- Kütüphanelerde bulunan yazılı kaynaklar, çeşitleri tespiti,saklanması ve tasnifini yapabilecektir.
5- Bilgi fişi oluşturmayı öğrenecektir.
6- Ana hat planı yapmayı öğrenecektir.
7- Saha çalışması yapmayı aşamalarıyla birlikte öğrenecektir.
8- Kişisel bilgi toplamayı öğrenecektir.
9- Bilgi toplama yöntemlerinden mülakatı öğrenecektir.
10- Bilgi toplama yöntemlerinden anketi öğrenecektir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
2- Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
3- Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
4- Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
5- Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
6- Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
7- Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
8- Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
9- Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
10- Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
11- Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
12- Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
13- Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
14- Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
15- İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
16- Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
17- Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
18- Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
19- Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
20- Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 4 5 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     91
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Haşim KARPUZ, Arkeoloji, Sanat Tarihi ve El Sanatlarında Araştırma Teknikleri, Konya, 2001. Selçuk Mülayim, Araştırmacıya Notlar, İstanbul, 2008.
Yardımcı Kaynaklar Selçuk Mülayim, Aklın İzleri, İstanbul, 2006.

Ders ile ilgili dosyalar