Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. AYŞENUR CEREN ASMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMA
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere seramik restorasyonuna yönelik temel teknikleri ve malzeme bilgisini kazandırmak; formu yeniden inşa etme, eksik parçaları tamamlama, yüzey bütünlüğünü sağlama ve estetik olarak yeniden yorumlama konularında uygulamalı bir deneyim sunmaktır. Öğrenciler, dönem boyunca hem çağdaş hem de tarihsel estetik bilgileri kullanarak iki farklı objenin restorasyonunu tamamlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, seramik objelerin geleneksel ve çağdaş restorasyon yöntemlerini uygulamalı olarak öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, restorasyon sürecine dair temel bilgi edinerek, kırılmış ve eksik parçaları olan seramik formları çeşitli malzemeler ve tekniklerle onarır. Ders süresince hem fonksiyonel hem de estetik bütünlüğü sağlama becerisi geliştirilir.
|
1- |
Seramik restorasyonuna giriş. Restorasyonun tarihi ve etik yaklaşımlar. Kullanılabilecek malzemeler: bant, sıcak silikon, balmumu, alçı, boyalar. İş güvenliği.
|
2- |
Kırık seramik objelerin teslimi. Kayıp parçaların değerlendirilmesi. Hasar analizi ve planlama.
|
3- |
Formun geçici olarak yeniden kurulması: bant ve sıcak silikonla modelleme.
|
4- |
Balmumu ile eksik parçaların tek yüzeyden kapatılması. Boşlukların hazır hale getirilmesi.
|
5- |
Boşlukların ve çatlakların alçı ile doldurulması. Dikkat edilmesi gereken noktalar.
|
6- |
Donmuş alçı alanların zımparalanması. Yüzey temizliği ve bütünlük kontrolü.
|
7- |
Renklendirme: Akrilik, guaj veya karışık tekniklerle özgün renge uygun boya uygulamaları. Dekor tamamlama çalışmaları.
|
8- |
VİZE - Tamamlanmış küçük seramik objenin teslimi. Teknik ve estetik değerlendirme.
|
9- |
Geleneksel testi formlarının analizi. Yeni proje dağıtımı. Kayıp parçaların planlanması.
|
10- |
Formun yeniden kurulması ve balmumu ile boşluk oluşturulması. Alçı dolguya hazırlık.
|
11- |
Alçı ile eksik kısımların doldurulması. Donma süreci.
|
12- |
Zımpara ve yüzey düzeltme işlemleri. Sanat tarihi referansının seçimi.
|
13- |
Sanat tarihinden seçilen resim parçalarının dekora entegre edilmesi. Renk ve desen uyumu.
|
14- |
Son rötuşlar, temizlik ve sunum hazırlığı. Tüm restorasyon sürecinin belgeyle desteklenmesi.
|
15- |
FİNAL - Geleneksel testi formunun tamamlanmış restorasyon çalışmasının teslimi ve değerlendirilmesi.
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Seramik restorasyonunda kullanılan temel malzemeleri tanır ve uygun şekilde kullanır.
|
2- |
Üç boyutlu form üzerinde eksik parçaları estetik ve fonksiyonel olarak yeniden oluşturabilir.
|
3- |
Farklı yüzeyleri zımpara ve renklendirme teknikleri ile orijinale uygun hale getirebilir.
|
4- |
Kendi estetik yorumunu, restorasyon süreci ile birleştirebilir.
|
5- |
Sanat tarihi referanslarını çağdaş üretime entegre edebilir.
|
6- |
Restorasyon sürecini belgeleme ve sunma becerisi geliştirir.
|
7- |
İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uygun şekilde uygulama yapar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
102
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Pottery and Porcelain Restoration: A Practical Guide, 2020, Roger Hawkins, The Crowded Press
-The Conservation and Restoration of Ceramics, 1993, Susan Buys, Victoria Oakley, Routledge
|
|