Giriş | English

Lisans > Spor Bilimleri Fakültesi > Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği > SAĞLIK BİLGİSİ VE İLK YARDIM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIK BİLGİSİ VE İLK YARDIM Birinci düzey BSÖ120 Zorunlu 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. YAHYA POLAT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOKTOR ÖĞRETİM ÜYESİ KERİMHAN KAYNAK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Sağlıkla ilgili gelişmeleri takip edebilme, vücudun bakımını yapabilme, ölümcül hastalıklardan ve kazalardan korunma yollarını, ilk yardım kurallarını ve tekniklerini öğrenebilme. Sağlıklı olmanın kişisel ve toplumsal açıdan önemi, sağlığı etkileyen faktörler, koruyucu sağlık hizmetleri, enfeksiyonların genel özellikleri, bulaşma ve korunma yolları, ülkemizde sıkça görülen ölümcül ve bulaşıcı hastalıkları tanıma ve korunma, ilkyardımın önemi, hedefleri, temel kuralları, ilkyardım malzemeleri, ilk yardımcılar, yaralıları taşıma metotları, çeşitli yaralanmalardan korunma ilkyardım ilkeleri. Genel anlamda beden eğitimi ve sporda meydana gelebilecek sağlık sorunları, hastalıklar ve kazaların bertaraf edilmesi ile ilgili kazanımlar.
Dersin tanımı Sağlıklı olmanın kişisel ve toplumsal açıdan önemi, sağlığı etkileyen faktörler, sağlık hizmetleri, İlkyardımın önemi, hedefleri, temel kuralları,

Dersin içeriği
1- Tanımlar, Sağlıklı Olmanın Önemi , Sağlığı Etkileyen Faktörler, Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Edici Sağlık Hizmetleri
2- Tanımlar, Sağlıklı Olmanın Önemi , Sağlığı Etkileyen Faktörler, Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Edici Sağlık Hizmetleri
3- Enfeksiyonların Genel Özellikleri, Enfeksiyonların Kaynağından Çıkış ve Giriş Yolları, Taşınma Yolları, Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma Yolları
4- Kızamık, Kızamıkçık, Kızıl, Suçiçeği, Kabakulak, Difteri (kuşpalazı), Boğmaca, Menenjit
5- AİDS, Hepatit, Şarbon, Kuduz
6- Grip, Sinüzit, Anemi, Mantar, Tetanos, Kangren, Tifo, Kolera, Tüberküloz (verem), Diyabet, Epilepsi
7- İlk Yardımın Önemi, İlk Yardımın Hedefleri,
8- İlk Yardımın Temel Kuralları, İlk Yardımcılar, Malzemeler
9- Genel Sağlık Kuralları
10- Yaralıları Taşıma Metotları, Küçük Dolaşım, Büyük Dolaşım, Kan Basıncı
11- Kanamalar, Kalp Masajı Tekniği, Sun''i Solunum Metotları
12- Kırıklar, Çıkıklar
13- Burkulmalar, Kramplar
14- Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlk Yardım, Yanıklarda İlk Yardım
15- Final Sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tanımlar, Sağlıklı Olmanın Önemi , Sağlığı Etkileyen Faktörler, Koruyucu Sağlık Hizmetleri, Tedavi Edici Sağlık Hizmetleri hakkında bilgi sahibidirler
2- Rehabilitasyon Hizmetleri: Tıbbi Rehabilitasyon Hizmetleri, Sosyal Rehabilitasyon Hizmetleri hakkında bilgi sahibidirler
3- Enfeksiyonların Genel Özellikleri, Enfeksiyonların Kaynağından Çıkış ve Giriş Yolları, Taşınma Yolları, Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma Yollarını bilirler
4- Kızamık, Kızamıkçık, Kızıl, Suçiçeği, Kabakulak, Difteri (kuşpalazı), Boğmaca, Menenji korunma ve tedavi yolarını bilebilirler
5- AIDS, Hepatit, Şarbon, Kuduz korunma ve tedavi yolarını bilebilirler
6- Grip, Sinüzit, Anemi, Mantar, Tetanos, Kangren, Tifo, Kolera, Tüberküloz (verem), Diyabet, Epilepsi korunma ve tedavi yolarını bilebilirler
7- İlk Yardımın Önemi, İlk Yardımın Hedefleri, İlk Yardımın Temel Kuralları, İlk Yardımcılar, İlk Yardımın Malzemeleri hakkında bilgi sahibi olurlar
8- Yaralıları Taşıma Metotları, Küçük Dolaşım, Büyük Dolaşım, Kan Basıncı,Kanamalar, Kalp Masajı Tekniği, Sun’i Solunum Metotları hakkında bilgi sahibi olurlar
9- Kırıklar, Çıkıklar,Burkulmalar, Kramplar hakında bilgi sahibi olurlar
10- Sıcak ve Güneş Çarpmasında İlk Yardım, Yanıklarda İlk Yardım,Donmada İlk Yardım, Zehirlenme Çeşitleri, Zehirlenmelerde İlk Yardım hakında bilgi sahibi olurlar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2- Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3- Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4- Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5- Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6- Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7- Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8- Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9- Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10- Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11- Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12- Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13- Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14- Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15- Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16- Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 3 6
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 2 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     56
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Koç, H. Sanioğlu, A Beden Eğitimi ve Sporda Sağlık Bilgisi. Özkaya Matbaası, 2000.Kural, N., Polat, Z.: Sağlık Bilgisi ve İlk Yardım, Anadolu Un. A.O.F.,Yayın no: 323, Eskişehir 1992. Süzen, B. Sağlık Dili, Birol basın yayın dağıtım ve ticaret A.Ş., istanbul 2003
Yardımcı Kaynaklar Süzen, B., inan, H.: ilk Yardım, Birol basın yayın dağıtım ve ticaret A.Ş., istanbul 2003.Ege, R.: Kaza, Hastalık ve Yaralanmalarda ilk ve Acil Yardım, Türk Hava Kurumu Basımevi, ikinci Baskı, Ankara 1995.

Ders ile ilgili dosyalar