Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PLANLAMA KURAM VE TEKNİKLERİ |
Birinci düzey |
ŞBP314 |
Zorunlu |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin önşartı bulunmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Planlama Bilim Dalına ilişkin teorik çerçevenin aktarılarak bilimsel altyapının güçlendirilmesidir.
|
Dersin tanımı
|
Planlama disiplinine ait kuramsal çerçeve ve tekniklerin ders kapsamında öğrenciye aktarılması ve diğer derslerle ilişkiselliği içinde kuramsal düşüncenin yaygınlaştırılmasını sağlamaktır.
Dersin ölçme ve değerlendirme süreçleri 2 arasınav ve 1 final sınavı kapsamaktadır. Arasınavların ilki yazılı sınav olarak gerçekleştirilecektir. 2’inci arasınav, dersin AKTS gereklilikleri içinde tanımlanan ders saati dışındaki dersle ilgili çalışma ve kendini geliştirme süreçlerinin takibi amaçlı olarak hazırlanan 5 dönem içi ödevin aritmetik ortalaması olarak sisteme girilecektir. Ödevlerle ilgili genel açıklamalar aşağıda belirtilmiştir:
1. Hazırlama Şekli: Tüm ödevler düz, beyaz A4 boyutunda kağıda elle yazılarak hazırlanacaktır. Ödev açıklamalarında belirtilenler dışında ve ek olarak eklenecek dokumanlar dışında bilgisayar çıktısı olarak hazırlanan hiçbir teslim kabul edilmeyecektir. Mürekkepli kalem ya da kurşun kalem kullanımı tercihe bağlıdır. Ödevlerin hazırlanması konusunda gösterilen özen değerlendirme ölçütlerinden biridir. Özensiz ve meslek insanı ciddiyetinden uzak hazırlanan ödevlerin değerlendirmesi buna göre yapılacaktır.
2. Teslim Formatı: Yukarıda tanımlanan biçimde hazırlanmış olan ödevler, dersin kodu ve adı, hazırlayan öğrencinin öğrenci numarası, adı ve soyadı, ödev numarası ve teslim tarihinin yazıldığı bir kapak sayfası eklenerek A4 boyutlarında poşet dosya içinde, her sayfada sayfa altına sayfa numarası yazarak ve zımbalanmadan öğrencinin bizzat kendisi tarafından tutanak imzalanarak teslim edilecektir. Öğrencilerin ödevlerini başkaları aracılığıyla teslim etmesi kabul edilmeyecektir. Bizzat öğrenci tarafından teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.
3. Derse Devam Muafiyeti Olan Öğrenciler: İlgili yönetmelik ve yönerge hususları gereği ders devamından muaf olan öğrenciler, yine ilgili yönetmelik ve yönerge hususları gereği dersin değerlendirme süreçlerinden; dolayısıyla ödevlerden muaf DEĞİLDİR! Devam muafiyeti olan öğrencilerin, tanımlanan ödevleri, tanımlanan hazırlama şekli ve teslim formatına uygun olarak, ödev teslimi için tanımlanan haftanın Çarşamba günleri saat 14:30’a kadar ders sorumlusuna teslim etmeleri gerekmektedir. Derse devam zorunluluğu olan öğrenciler teslim için tanımlanan hafta ders saati başında, devam muafiyeti olan öğrenciler teslim için tanımlanan hafta Çarşamba günü saat 14:30’a kadar ödevlerini teslim etmelidir. Süresi içinde teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.
4. Ödev Telafisi: Öğrenciler, hazırlamakla yükümlü oldukları toplam 5 ödevden en fazla 1 ödevi telafi edebilirler. Ödev telafisi sadece 1 ödev için geçerlidir. Öğrenciler teslim etmedikleri bir ödevi ya da düşük not almış oldukları bir ödevi telafi edebilirler. Telafi ödevlerinin teslimi için son hafta 13. Haftadır. Öğrenciler telafi ödevlerini yukarıda belirtilen hazırlama şekli, teslim formatı ve ödev teslim süresi içinde yine tutanak imzalayarak ders sorumlusuna teslim edebilirler. 13. Haftada belirtilen süre içinde teslim edilmeyen telafi ödevleri, sonraki süreçte kabul edilmeyecektir.
5. Ödevlerin Değerlendirilmesi ve Ders Başarımına Olan Etkisi / Katkısı: Öğrenciler dönem süresince 5 adet ödev hazırlamakla yükümlüdür. Her bir ödev toplam 100 not baremi üzerinden değerlendirilecek ve 5 ödevden alınan notun aritmetik ortası öğrenci not sistemine 2’inci Vize Notu olarak girilecektir. Ödevlerin değerlendirme ölçütleri aşağıda ağırlıkları da tanımlanarak sıralanmıştır:
- Tanımlanan ödev hazırlama şekli ve teslim formatına uygunluk (%20)
- Sorulan içeriği tanımlama zenginliği ve içeriği (%35)
- Örneklendirme tutarlılığı ve zenginliği (%35)
- Anlatım doğruluğu ve tutarlılığı (%10)
Ödevlerin tanımlanacağı ve teslim edileceği haftalar, aşağıda Haftalık Ders İçeriği kısmında gösterilmiştir.
|
1- |
Dersin işleniş biçimi, değerlendirme ölçütleri ve içeriğe ilişkin genel bilgilendirme
|
2- |
Kent tanımları ve planlama kuramı arasındaki ilişki.
|
3- |
Kenti tanımlayan çalışmaların kavramsal kronolojik analizi – 1. Ödev Tanımı
|
4- |
Farklı kent tanımlama çalışmalarının kenti tanımlamak için kullandığı kavramsal değişkenlerin analizi ve bu değişkenlere bağlı tanımlamaların özellikleri (I) – Ekonomi temelli tanımlamaların özellikleri ve Merkezi Yerler Kuramı – 1. Ödev Teslimi / 2. Ödev Tanımı
|
5- |
Farklı kent tanımlama çalışmalarının kenti tanımlamak için kullandığı kavramsal değişkenlerin analizi ve bu değişkenlere bağlı tanımlamaların özellikleri (II) – Sosyoloji temelli tanımlamaların özellikleri – 2. Ödev Teslimi / 3. Ödev Tanımı
|
6- |
Ekonomi ve sosyoloji kökenli tanımlamaların özelliklerinin karşılaştırmalı analizi – 3. Ödev Teslimi
|
7- |
Planlama yaklaşımlarının kuramsal kökenleri ve kent tanımı ile planlama kuramı arasındaki ilişki
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Akılcı kapsamlı planlama – 4. Ödev Tanımı
|
10- |
Parçacı planlama – 4. Ödev Teslimi / 5. Ödev Tanımı
|
11- |
Savunucu planlama – 5. Ödev Teslimi / Ödev Telafi Başlangıcı
|
12- |
İşbirlikçi planlama – Telafi Ödevlerin teslimi
|
13- |
Stratejik Planlama
|
14- |
Yeni kentlileşme (new urbanism) yaklaşımının kent tanımı ve stratejik planlama
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Kentin ekonomik işlev temelli tanımları
|
2- |
Kentin arazi kullanım ve nüfus temelli tanımları
|
3- |
Kentin hareketliliklere bağlı tanımlanması
|
4- |
Kent tanımları ve planlama kuramı arasındaki ilişkiler
|
5- |
Araçsal rasyonalite temelli planlama yaklaşımları
|
6- |
İletişimsel rasyonalite temelli planlama yaklaşımları
|
7- |
Yeni kentlileşme düşüncesi
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kentsel Tasarım
|
|
2- |
Kent ve Bölge Planlama
|
|
3- |
Ulaşım
|
|
4- |
Peyzaj
|
|
5- |
Ekoloji
|
|
6- |
Sosyoloji
|
|
7- |
Şehircilik Tarihi
|
|
8- |
Sanat Tarihi
|
|
9- |
Kentsel Koruma
|
|
10- |
Bilgisayar Destekli tasarım
|
|
11- |
Kentsel Coğrafya
|
|
12- |
Mimarlık Bilgisi
|
|
13- |
Ekonomi
|
|
14- |
Gayrimenkul Değerleme ve Konut
|
|
15- |
İstatistik
|
|
16- |
İmar Hukuku
|
|
17- |
Çizim ve Sunum Teknikleri
|
|
18- |
Planlama Kuram ve Teknikleri
|
|
19- |
Yabancı Dil
|
|
20- |
Genel Kültür
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
3
|
18
|
Ödevler
|
5
|
5
|
25
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
83
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
5
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ersoy, M. (2007) Kentsel Planlama Kuramları, İmge Yayınları, Ankara, syf. 307-343
Tekeli, İ. (1994) ‘Plancının Meşruiyetini Oluşturmada Etik Sorunlar’, 1. Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayınları, Ankara
Tekeli, İ. (2007) ‘Kent Planlama Mesleği Gelişmesini Sürdürürken Ahlakını Nasıl Oluşturuyor’, 8. Dünya Şehircilik Günü, 31. Kollokyum, Planlama Meslek Alanı Geçmişten Geleceğe, Planlama Kongresi, TMMOB Şehir Plancıları Odası Yayınları, Ankara
Tekeli, İ. (2009) Akılcı Planlamadan, Bir Demokrasi Projesi Olarak Planlamaya, TarihVakfı Yurt Yayınları, syf. 344-362
Çubukçu, K.M. (2008) Planlamada Klasik Sayısal Yöntemler, ODTÜ Yayıncılık, Ankara.
Dökmeci, V. (2005) Planlamada Sayısal Yöntemler, İTÜ Yayınları, İstanbul
Isard, W (1960) ‘Coefficients of Localisation, Localisation Curves and Ratios, and Related Concepts’ in Methods of Regional Analysis: An Introduction to Regional Science, MIT Press, Cambridge, 249-270
Mancusi, M., L. (2003) ‘Geographical concentration and the Dynamics of Countries’ Specialisation in Technologies’, Economics of Innovation and New Technology, 12(3), 269-291
Campbell, S. And Fainstein, S. (1996) Readings in Planning Theory, Blackwell Publishers, Cambridge, syf.323-344
Brooks, M. (2002) Planning Theory for Practitioners, Planners Press, Chicago, syf.119-133
Tekeli, İ. (2009) Akılcı Planlamadan, Bir Demokrasi Projesi Olarak Planlamaya, TarihVakfı Yurt Yayınları, syf. 180-191
|
|