Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > TÜRK KÜLTÜR TARİHİ I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK KÜLTÜR TARİHİ I Birinci düzey THB 105 Zorunlu 1 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. HAVA SELÇUK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İBRAHİM KARACA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İBRAHİM KARACA
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım, münazara, seminer.
Dersin amacı Orta Asya Türk topluluklarının yarattıkları bozkır kültürünü oluşturan unsurların çağdaş (yerleşik) kültürlerle ve günümüz Anadolu kültürü ile karşılaştırmalı bir şekilde ve karşılıklı ilişkiler göz önünde bulundurularak tarihsel sürecinin incelemesini amaçlar.
Dersin tanımı Türk kültürünün geçirdiği aşamaları kültürel ve tarihsel olarak inceleyen derstir.

Dersin içeriği
1- Türlerin ortaya çıkışı.
2- İslam öncesi Türk Devletleri, Hunlar.
3- İslam öncesi Türk Devletleri, Göktürkler ve Uygurlar.
4- islam öncesi Türkler''de sosyal yapı.
5- İslam öncesi Türklerde Devlet geleneği ve hakimiyet anlayışı.
6- Türk Kültür tarihinin kaynakları.
7- Ara Sınav.
8- İslam Öncesi Türkler''''de İktisadi hayat.
9- Türklerin İslamiyeti kabulü.
10- İlk müslüman Türk devletleri, Bulgarlar, Karahanlılar ve Gazneliler.
11- Moğollar ve Orta-doğu''nun Türkleşmesi.
12- Akkoyunlu, Karakoyunlu ve Safevi Türk devletleri döneminde sosyal ve dini hayat.
13- Osmanlı devleti döneminde kültürel hayat.
14- Türk kültür tarihinde İslami dönem kültür ve sanat faaliyetleri.
15- Final sınavı.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Türk kültürünün gelişme çağlarını öğrenir.
2- Türk kültürünü etkileyen tarihsel olayları öğrenir.
3- Türk kültürünün günümüzdeki uygulamalarının ortaya çıkışı hakkında bilgi sahibi olur.
4- Günümüzde Anadolu''''da var olan kültürel pratikler ile geçmişteki pratikler arasında paralellik olduğunu anlar.
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 10 2 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     94
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Kafesoğlu, İ. (1988). Türk Milli Kültürü. İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Ögel, B. (1991). İslâmiyet Önce Türk Kültür Tarihi. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. Esin, E. (1978). İslâmiyet Önce Türk Kültür Tarihi ve İslâma Giriş. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Matbaası.

Ders ile ilgili dosyalar