Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL METİN ÇÖZÜMLEMELERİ |
Üçüncü düzey |
AÇD630 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Z. Nilüfer Nahya
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste dil, edebiyat ve kültür çalışmalarına düşünsel, kuramsal ve kavramsal katıda bulunan önemli düşünürlerin çalışmaları okunacak ve tartışılacaktır. Bu kişilerin, metinleriyle ortaya koydukları düşünceleri, kuramsal yaklaşımları, ürettikleri kavramlar, çeşitli disiplinlere yaptıkları katkılar da ele alınacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, dil, kültür ve edebiyat çalışmalarında öncü kuramcıların ve düşünürlerin metinlerini, onların yaklaşımları ve dönemleri bağlamında inceleyen ve yorumlayan bir içeriğe ve özelliğe sahiptir.
|
1- |
Dersin planlamasının yapılması
|
2- |
Max Weber
Sosyoloji Yazıları
|
3- |
Karl Marx - Alman İdeolojisi
Asya Tipi Üretim Tarzı
|
4- |
Claude Levi Strauss
Hüzünlü Dönenceler
Mit ve Anlam
|
5- |
Roland Barthes
Yazı ve Yorum
Göstergebilimsel Serüven
|
6- |
Ludwig Wittgenstein
Felsefi Soruşturmalar
|
7- |
Mihail Bahtin
Karnavaldan Romana
Rabelais ve Dünyası
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Theodor Adorno
Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi
Aydınlanma’nın Diyalektiği (M. Horkheimer ile)
|
10- |
Noam Chomsky
Dil ve Zihin
Entellektüellerin Sorumluluğu
|
11- |
Terry Eagleton
Edebiyat Olayı
Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi
|
12- |
Michel Foucault
Bilginin Arkeolojisi
Kelimeler ve Şeyler
|
13- |
Pierre Bourdieu
Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar
Eril Tahakküm
|
14- |
Judith Butler
Cinsiyet Belası
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sosyal teorinin temel kuramlarını öğrenir.
|
2- |
Sosyal teorinin tarihsel gelişimini kavrar.
|
3- |
Sosyal Bilimlerin temel kavramsal tartışmalarını öğrenir.
|
4- |
Klasik, çağdaş ve modern kuramlar hakkında genel bilgi edinir.
|
5- |
Sosyal bilimlerde yönteme dair tartışmalar konusunda kuramsal ve kavramsal alt yapı edinir.
|
6- |
Eleştirel okuma ve yorumlama becerilerini geliştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
5
|
65
|
Ödevler
|
13
|
2
|
26
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Levi-Strauss, Claude (2000) Hüzünlü Dönenceler. İstanbul:YKY.
Levi-Strauss, Claude (2013) Mit ve Anlam. İstanbul:İthaki.
Barthes, Roland (2015) Yazı ve Yorum. İstanbul:Metis.
Barthes, Roland (2008) Göstergebilimsel Serüven. İstanbul:YKY.
Wittgenstein, Ludwig. (2007) Felsefi Soruşturmalar. İstanbul:Metis.
Bahtin, Mihail (2014). Karnavaldan Romana. İstanbul:Ayrıntı.
Bahtin, Mihail (2009). Rabelais ve Dünyası. İstanbul:Ayrıntı.
Adorno, Theodor (2011). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi. İstanbul:İletişim.
Adorno, Theodor ve M. Horkheimer (2014). Aydınlanma’nın Diyalektiği. İstanbul:Kabalcı.
Lukacs, Georg (2003) Roman Kuramı. İstanbul:Metis.
Lukacs, Georg (1998) Tarih ve Sınıf Bilinci. İstanbul:Belge.
Chomsky, Noam (2018) Dil ve Zihin. İstanbul:Bilgesu.
Chomsky, Noam (2010) Doğa ve Dil Üzerine. İstanbul:Sözcükler.
Eagleton, Terry (2012) Edebiyat Olayı. İstanbul:Sel.
Eagleton, Terry (2015) Kültür Yorumları. İstanbul:Ayrıntı.
Foucault, Michel (2011) Bilginin Arkeolojisi. İstanbul:Ayrıntı.
Foucault, Michel (2000) Kelimeler ve Şeyler. Ankara: İmge.
Bourdieu, Pierre (2003) Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar. İstanbul:İletişim.
Bourdieu, Pierre (2014) Eril Tahakküm. İstanbul:Bağlam.
Butler, Judith (2008) Cinsiyet Belası. İstanbul:Metis.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Elliot, A ve B. Turner. (2017) Çağdaş Toplum Kuramından Portreler. İstanbul:İletişim.
Claussen, D. (2012) Son Deha Theodor Adorno. İstanbul:YKY.
Gutting, G. (2010) Foucault. Ankara:Dost.
Hadot, P. (2011) Wittgenstein ve Dilin Sınırları. Ankara:Doğu Batı.
Raddatz, F. (1984) Lukacs. İstanbul:Alan.
Swartz, D. (2011) Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu’nun Sosyolojisi. İstanbul:İletişim.
|
|