Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
FARMASÖTİK TEKNOLOJİ IV LAB. |
Birinci düzey |
FTE 404 |
Zorunlu |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE ÇELİK TEKELİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ TUĞBA EREN BÖNCÜ, DOÇ. DR. SEDAT ÜNAL, DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE ÇELİK TEKELİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatma ve laboratuvar uygulaması
|
Dersin amacı
|
Katı dozaj şekillerini kavrayabilmek ve hazırlayabilmek, bazı kalite kontrollerini yapabilmek ve özel laboratuvar cihazlarını kullanabilmek.
|
Dersin tanımı
|
Katı dozaj şekillerinin hazırlanması, bazı kalite kontrollerinin yapılması ve özel laboratuvar cihazlarının kullanılması bilgi ve becerisini kazandıran laboratuvar dersleri.
|
1- |
Laboratuvar uygulamalarına yönelik bilgilendirme
|
2- |
Laboratuvar uygulamalarına yönelik bilgilendirme
|
3- |
Tozlar üzerine yapılan kontroller
|
4- |
Tozlar üzerine yapılan kontroller
|
5- |
Tablet formülasyonu (direkt basım)
|
6- |
Tablet formülasyonu (kuru granülasyon)
|
7- |
Tablet formülasyonu (yaş granülasyon)
|
8- |
ARASINAV
|
9- |
Tablet formülasyonu (direkt basım)
|
10- |
Tablet formülasyonu (kuru granülasyon)
|
11- |
Tablet formülasyonu (yaş granülasyon)
|
12- |
Özel Tabletler
|
13- |
Tablet Kontrolleri
|
14- |
Kapsül, Kaşe, Paket
Aspirin tabletlerde stabilite testi
|
15- |
Öğrenci Sunumları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Reçete çözümü ve reçetede karşılaşılan problemlere çözüm üretebilme.
|
2- |
Katı dozaj şekillerini kavrayabilmek ve hazırlayabilmek, bazı kalite kontrollerini yapabilmek ve özel laboratuar cihazlarını kullanabilmek.
|
3- |
Yenilikleri izleyebilmek, eczacılık alanında literatürü değerlendirip yorumlayabilmek.
|
4- |
Sahip olduğu bilgileri eczacılık teknolojisi alanına aktarma, yeni yaklaşımlar geliştirme.
|
5- |
Dünyadaki önemli sağlık otoritelerinin(FDA, EMA, ICH ve WHO) yayınladığı kılavuzları, resmi referans kitapları takip edebilme ve yorumlayabilme.
|
6- |
Araştırma boyunca karşılaştığı sorunlar hakkında çözüm üretebilme. Analitik düşünebilme becerisini kazanma.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
1
|
2
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
12
|
3
|
36
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
1
|
1
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
10
|
20
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Farmasötik Teknoloji Laboratuvar Föyü
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Farmasötik Teknoloji- Temel Konular ve Dozaj Şekilleri, Ed. Ayla Z. Gursoy, Kontrollü salım sistemleri derneği yayını, Piksel Bilişim Matbaacılık Reklamcılık ve Filmcilik Hizmetleri Ltd. Şti., İstanbul, 2004.
Martin, A., Physical Pharmacy, Lea&Febiger, Philadelphia, London, 1993.
European Pharmacopeia, Council of Europe, Strasbourg, France.
Remington: The Science and Practice of Pharmacy, Ed.: A.R. Gennaro, 20th Edition 2000.
The United States Pharmacopeia (USP 27, NF 22), The United States Pharmacopeial Convention, Inc., Rockville, ABD, 2004.
Aulton M., Pharmaceutics-The Science and Dosage Form design, Churchill Livingstone, 1987.
Data bases
Physical Pharmacy: Physical Chemical Principles in the Pharmaceutical Sciences, Alfred N. Martin, Pilar Bustamante, A. H. C. Chun, Lippincott Williams & Wilkins; Philadelphia-London, 1993.
Elektronik veri tabanları
|
|