Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKTAY TURAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
1. Grup: Dr. Öğr. Üyesi Oktay TURAN
2. Grup: Dr. Araş. Gör. Özlem ATAK DOĞAN
3. Grup:Dr. Öğr. Üyesi Duygu OVACIK ÇORUH
4. Grup: Dr. Öğr. Üyesi Seven GÖZÜBÜYÜK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Bedizhan BAŞKAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Teori+uygulamalı
|
Dersin amacı
|
Soyut, kavramsal ve eleştirel düşünme becerisinin kazandırılması
Tasarım ilkeleri, tasarım elemanları, görsel algı üzerine kuramsal ve uygulamaya yönelik bilginin verilmesi ve farklı karmaşıklık derecelerinde ilişki kurma becerisinin kazandırılması.
Çevre/bağlam/mekân bileşenlerini ve ilişkilerini irdeleme becerisinin kazandırılması
Mekânsal bir durumun sorunsallaştırılması, kavramsal ve görsel anlatım teknikleriyle ortaya konularak ilişki stratejilerinin geliştirilmesi
Çeşitli malzeme, teknik ve yapma biçimlerinin kullanılması ve üç boyutlu organizasyon, düzen, yapı, form, strüktür ve mekânın keşfedilmesi
Kişiselleştirilmiş görsel dil kullanımı ile düşünceyi ifade etme becerisinin kazandırılması
|
Dersin tanımı
|
Tasarım elemanları (nokta, çizgi, düzlem, hacim, doku, renk, ışık, biçim) ve tasarım ilkeleri (tekrar, ritm, oran, ölçek, denge, uyum, karşıtlık, zıtların birlikteliği, devamlılık, egemenlik). Görsel algı, form ve geometri.
Beden, nesne, hareket, zaman, eylem. Biçimsel ilişki üretme stratejileri (adaptasyon - organizasyon/self organizasyon -dönüşüm/çeşitleme/çoğaltma – belirme vb.). Çevresel/yapısal/mekânsal ilişkileri anlama, kavramsallaştırma, soyutlama ve temsil etme. Düzen/strüktür – tektonik/arkitektonik. Mekân kavramı ve mekânsal ilişki stratejileri. Tasarım çalışmaları aracılığıyla farklı anlatım tekniklerinin keşfedilmesi ve uygulanması.
Değerlendirme:
GRUP 1:
1. Arasınav (%40/3)
2. Arasınav (%40/3)
3. Arasınav (%40/3)
Final/Bütünleme (%60)
GRUP 2-3
1. Arasınav (%20)
2. Arasınav (%20)
Final/Bütünleme (%60)
GRUP 4
1. Arasınav (%40)
Final/Bütünleme (%60)
|
1- |
Dersin tanıtımı
|
2- |
Temel tasarım: Kompozisyona Giriş; Tasarım elemanları ve tasarım ilkeleri / Soyutlama
Mimari tasarım: Beden / nesne / hareket / zaman / eylem konulu tasarım çalışmaları
|
3- |
Temel tasarım: Tekrar-ritim: İki/üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Beden / nesne / hareket / zaman / eylem konulu tasarım çalışmaları
|
4- |
Temel tasarım: Oran-ölçek: İki/üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Beden / nesne / hareket / zaman / eylem konulu tasarım çalışmaları
|
5- |
Temel tasarım: Denge-uyum: İki/üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Düzen/strüktür – tektonik/arkitektonik konulu tasarım çalışmaları
|
6- |
Temel tasarım: Karşıtlık-zıtların birlikteliği: İki/üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Düzen/strüktür – tektonik/arkitektonik konulu tasarım çalışmaları
|
7- |
Temel tasarım: Hiyerarşi-egemenlik: İki/üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Biçimsel ilişki üretme stratejileri konulu tasarım çalışmaları
|
8- |
Temel tasarım: Devamlılık-dönüşüm: İki/üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Biçimsel ilişki üretme stratejileri konulu tasarım çalışmaları
|
9- |
Temel tasarım: Üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Biçimsel ilişki üretme stratejileri konulu tasarım çalışmaları
|
10- |
Temel tasarım: Üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Biçimsel ilişki üretme stratejileri konulu tasarım çalışmaları
|
11- |
Temel tasarım: Üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Çevre / bağlam / mekân konulu tasarım çalışmaları
|
12- |
Temel tasarım: Üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Çevre / bağlam / mekân konulu tasarım çalışmaları
|
13- |
Temel tasarım: Üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Mekânsal ilişki stratejileri konulu tasarım çalışmaları
|
14- |
Temel tasarım: Üç boyutlu kompozisyon çalışması
Mimari tasarım: Mekânsal ilişki stratejileri konulu tasarım çalışmaları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Soyut ve ilişkisel düşünme yetisi ve eleştirel düşünme becerisi kazanır.
|
2- |
Mimarlık bilgi alanına ait temel terminolojiyi ve kavramları kullanabilme becerisi kazanır.
|
3- |
Doğal çevre, yapılı çevre, insan, yapı, nesne ve aralarındaki ilişki üzerine düşünme ve tartışma becerileri kazanır.
|
4- |
Tasarlama sürecinde ikinci ve üçüncü boyutta ilişki kurma beceresi kazanır.
|
5- |
Kişiselleştirilmiş görsel dil kullanımı ile düşünceyi ifade becerisini kazanır.
|
6- |
Takım çalışması becerisi geliştirir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
12
|
168
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
6
|
84
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
4
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
14
|
1
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
330
|
AKTS
|
|
|
13.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
15
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ambrose, Gavin. The Visual Dictionary of Architecture. AVA Publishing, 2008. Ambrose, Gavin, and Paul Harris. Basics Design 08: Design Thinking. AVA Publishing, 2009.
Anderson, Jane. Basics Architecture 03: Architectural Design. Vol. 5. AVA Publishing, 2010.
Bielefeld, Bert, Sebastian El Khouli, and Volkan Atmaca. Adım Adım Tasarım Fikirleri. YEM, 2010.
Ching, Frank, Sevgi Lökçe, and Yapı-Endüstri Merkezi. Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen. Yapı endüstri merkezi Yayınları, 2002.
Farrelly, Lorraine. The Fundamentals of Architecture, 2007.
Jormakka, Kari, Oliver Schürer, Dörte Kuhlmann, Zeynep Yazıcıoğlu Halu, and Bahar Demirhan. Adım Adım Tasarım Yöntemleri. Yapı Endüstri Merkezi, 2012. Lauer, David, and Stephen Pentak. Design Basics. Cengage Learning, 2011. Lidwell, William, and Jill Butler. Universal Principles of Design, n.d.
Moussavi, Farshid, and Daniel Lopez. Biçimin Işlevi. YEM, 2011.
Ungers, Oswald Mathias. Morphologie. W. König, 1982.
Francis D.K. Ching, Architecture, Form, Space & Order, 1979 Francis D.K. Ching,
Architectural Graphics, Architectural Press, 1984
David A. Davis, Theodore D. Walker, Plan Graphics, Wiley, 2000
Orhan Şahinler, Fehmi Kızıl, Mimarlık''ta Teknik Resim, YEM, 2004
John Berger, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, 1995
Andrea Deplazes (ed.), Constructing Architecture: Materials, Processes, Structures, a Handbook, Birkhäuser, 2005
Robert Harbison, Thirteen Ways: Theoretical Investigations in Architecture, MIT Press, 1997
Paul Shepheard, What is Architecture?: An Essay on Landscapes, Buildings, and Machines, MIT Press, 1994
Bruno Zevi, (çev. D. Divanlıoğlu), Mimariyi Görmeyi Öğrenmek, Birsen Yayınları, 1990
Le Corbusier, Mimarlık Öğrencileriyle Söyleşi, YKY, 2007
Giritlioğlu, C., Şehirsel Mekan Öğeleri ve Tasarımı, İ.T.Ü Mimarlık Fak., İstanbul 1998
Laseau, P., Graphic Thinking for Architects and Designers, NewYork: Van Nostrand Reinhold, (Other References) 2001.
Reid, G,W., From Concept to Form in Landscape Design, Van Nostrand Reinhold, NewYork, 1993
Moughtin, C., Urban Design: Street And Square, Butterworth-Heinmann, İngiltere, 1992
Vandyke, S., From Line to Design, Design Graphics Communication, 3. Edition, New York: Van Nostrand Reinhold Company, 1990
Joseph De C., Lee E. K., Time-Saver Standards for Site Planning, New York : Mcgraw- Hill, 1984.
|
|