Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Felsefe ve Din Bilimleri (doktora) > DİN ÖĞRETİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRME SORUNU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
DİN ÖĞRETİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRME SORUNU Üçüncü düzey FDB665 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ---
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Din eğitiminde program geliştirme hakkında temel bilgi ve becerileri kazandırarak, öğrencilerin din eğitiminde kullanılabilecek programlar hususunda yeterli olmalarını sağlanmak.
Dersin tanımı Bu derste din eğitiminde kullanıla(bile)n programlar hakkında temel bilgiler verilmekte, program geliştirme model ve yaklaşımları tanıtılmakta, din eğitiminde program geliştirme çalışmaları yapılmaktadır.

Dersin içeriği
1- Din eğitiminde program geliştirmeyle ilgili kavramlar.
2- Din eğitiminde program geliştirme model ve yaklaşımları.
3- Din eğitimi programlarının hazırlanmasında ihtiyaç analizinin yeri ve ihtiyaç analizi teknikleri.
4- Din eğitimi programlarının geliştirilmesinde hedeflerinin belirlenmesi.
5- Din eğitimi programlarının içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesi.
6- Din eğitimi programlarının eğitim durumları boyutu.
7- Din eğitimi programlarının uygulanması ve uygulamada öğretmenlerin rolleri.
8- Din eğitiminde program değerlendirmenin yeri ve program değerlendirme yaklaşımları.
9- Din eğitiminde program değerlendirme sürecinde kullanılabilecek araştırma teknikleri.
10- Din eğitimi programlarının program geliştirme ilkelerine uygunluğu.
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Din eğitiminde program geliştirmeyle ilgili kavramları aralarındaki ilişkileri de göz önünde bulundurarak açıklayabilir.
2- Din eğitiminde program geliştirme model ve yaklaşımlarının temel özelliklerini, olumlu ve sınırlı yönlerini açıklayabilir.
3- Din eğitimi programlarının hazırlanmasında ihtiyaç analizinin yerini ve ihtiyaç analizi tekniklerini örneklerle açıklayabilir.
4- Din eğitimi programlarının hedeflerinin belirlenmesiyle ilgili kriterleri kullanarak hedef belirleyebilir.
5- Din eğitimi programlarının içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesiyle ilgili kriterleri kullanarak içerik belirleyip, düzenleyebilir.
6- Din eğitimi programlarının eğitim durumları boyutunu sistematik şekilde analiz ederek, eğitim durumlarıyla ilgili hususları ilkelerine uygun şekilde düzenleyebilir.
7- Din eğitimi programlarının uygulanmasında öğretmenlerin rollerini tartışıp değerlendirebilir.
8- Din eğitiminde program değerlendirmenin yerini, program değerlendirme yaklaşımlarını açıklayabilir (Yapılandırmacılık vb.)
9- Din eğitiminde program değerlendirme sürecinde kullanılabilecek araştırma tekniklerinin olumlu ve sınırlı yönlerini açıklayabilir.
10- Din eğitimi programlarının program geliştirme ilkelerine uygunluğunu değerlendirebilir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
2- Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
3- Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
4- Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
5- Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
6- Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
7- Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
8- Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
9- Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
10- Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
11- Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
12- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
13- Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
14- Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 13 1 13
Sunum / Seminer hazırlama 13 1 13
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 13 2 26
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 13 1 13
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     151
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Selahattin Ertürk; Eğitimde Program Geliştirme, Meteksan yay, Ankara, 1994; 2. Fatma Varış; Eğitimde Program Geliştirme, Alkım Yay, Ankara, 1996; 3. Veysel Sönmez; Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Pegem Yay., Ankara.
Yardımcı Kaynaklar 1. M. Şevki Aydın ; "Programların Uygulanmasında Öğretmenin Rolü", M.E. B. Din Öğretimi Dergisi, Sayı:38, Ankara, Ocak-Şubat, 1993; 2. N. Y. AŞIKOĞLU, “Din Hizmetleri Personelinin Yetiştirilmesi Sorununa Öğretim programları Açısından Yeni Bir Yaklaşım”, Yaygın din eğitiminin sorunları Sempozyumu, (28–29 Mayıs 2002) İlahiyat Bilimleri Vakfı yayını, Kayseri, 2003. s.91–102; 3. H. Ev, ”İlköğretim DKAB Dersi Öğretim Programı Hakkında Bir Değerlendirme”, DEÜİFD, XXXII/2010, s. 139-167; 4. Nurullah Altaş “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Programlarının Amaç-İçerik İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi” Türkiye'de Okullarda Din Öğretimi Sempozyumu, 23 – 24 Mayıs 2009, Dem yay.; 5. M. Şevki AYDIN, “İlahiyat Lisans Programının Amaç Sorunu”, Türkiye'de Yüksek Din Eğitimi ve Öğretiminin Sorunları ve Geleceği Sempozyumu (16–17 Ekim 2003 Isparta) s. 19 vd.; 6. R. doğan; “1980’ kadar Türkiye’de Din Öğretimi Program Anlayışları” (DÖYY Uluslar arası Semp. içinde); 7. B. Bilgin; “1980 sonrası Türkiye’de DKAB Dersinin Zorunlu oluşu ve Program Anlayışları” (DÖYY Semp. içinde).

Ders ile ilgili dosyalar