Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SÜLEYMAN AKYÜREK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Din eğitiminde program geliştirme hakkında temel bilgi ve becerileri kazandırarak, öğrencilerin din eğitiminde kullanılabilecek programlar hususunda yeterli olmalarını sağlanmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste din eğitiminde kullanıla(bile)n programlar hakkında temel bilgiler verilmekte, program geliştirme model ve yaklaşımları tanıtılmakta, din eğitiminde program geliştirme çalışmaları yapılmaktadır.
|
1- |
Din eğitiminde program geliştirmeyle ilgili kavramlar.
|
2- |
Din eğitiminde program geliştirme model ve yaklaşımları.
|
3- |
Din eğitimi programlarının hazırlanmasında ihtiyaç analizinin yeri ve ihtiyaç analizi teknikleri.
|
4- |
Din eğitimi programlarının geliştirilmesinde hedeflerinin belirlenmesi.
|
5- |
Din eğitimi programlarının içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesi.
|
6- |
Din eğitimi programlarının eğitim durumları boyutu.
|
7- |
Din eğitimi programlarının uygulanması ve uygulamada öğretmenlerin rolleri.
|
8- |
Din eğitiminde program değerlendirmenin yeri ve program değerlendirme yaklaşımları.
|
9- |
Din eğitiminde program değerlendirme sürecinde kullanılabilecek araştırma teknikleri.
|
10- |
Din eğitimi programlarının program geliştirme ilkelerine uygunluğu.
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Din eğitiminde program geliştirmeyle ilgili kavramları aralarındaki ilişkileri de göz önünde bulundurarak açıklayabilir.
|
2- |
Din eğitiminde program geliştirme model ve yaklaşımlarının temel özelliklerini, olumlu ve sınırlı yönlerini açıklayabilir.
|
3- |
Din eğitimi programlarının hazırlanmasında ihtiyaç analizinin yerini ve ihtiyaç analizi tekniklerini örneklerle açıklayabilir.
|
4- |
Din eğitimi programlarının hedeflerinin belirlenmesiyle ilgili kriterleri kullanarak hedef belirleyebilir.
|
5- |
Din eğitimi programlarının içeriğinin belirlenmesi ve düzenlenmesiyle ilgili kriterleri kullanarak içerik belirleyip, düzenleyebilir.
|
6- |
Din eğitimi programlarının eğitim durumları boyutunu sistematik şekilde analiz ederek, eğitim durumlarıyla ilgili hususları ilkelerine uygun şekilde düzenleyebilir.
|
7- |
Din eğitimi programlarının uygulanmasında öğretmenlerin rollerini tartışıp değerlendirebilir.
|
8- |
Din eğitiminde program değerlendirmenin yerini, program değerlendirme yaklaşımlarını açıklayabilir (Yapılandırmacılık vb.)
|
9- |
Din eğitiminde program değerlendirme sürecinde kullanılabilecek araştırma tekniklerinin olumlu ve sınırlı yönlerini açıklayabilir.
|
10- |
Din eğitimi programlarının program geliştirme ilkelerine uygunluğunu değerlendirebilir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilim alanının, kavram, konu, yöntem ve sorunlarına hakim olur.
|
|
2- |
Bilim alanıyla ilgili yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmesini yapar.
|
|
3- |
Bilim alanındaki yeni gelişmeleri tanır.
|
|
4- |
Bilim alanı ile ilgili yerli ve yabancı kaynakları tanır, çalışmalarında etkili bir şekilde kullanır.
|
|
5- |
Bilim alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar.
|
|
6- |
Bilim alanına yenilik getirecek özgün düşünce, yöntem, uygulama ve araştırmalar geliştirir.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası projelerde görev alır veya yeni projeler geliştirir.
|
|
8- |
Alanındaki bilimsel çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojilerini etkili şekilde kullanır.
|
|
9- |
Alanının gerektirdiği dilleri (Arapça ve Batı dilleri) ileri düzeyde bilir ve kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili akademik kurum ve kuruluşların çalışmalarına katkıda bulunur.
|
|
12- |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yaparak ortak projeler geliştirir.
|
|
13- |
Ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik platformlarda paylaşır
|
|
14- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda bilimsel, toplumsal, kültürel vb. strateji geliştirilmesinde rol alır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
13
|
1
|
13
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
13
|
1
|
13
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
13
|
2
|
26
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
13
|
1
|
13
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
151
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Selahattin Ertürk; Eğitimde Program Geliştirme, Meteksan yay, Ankara, 1994; 2. Fatma Varış; Eğitimde Program Geliştirme, Alkım Yay, Ankara, 1996; 3. Veysel Sönmez; Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı, Pegem Yay., Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. M. Şevki Aydın ; "Programların Uygulanmasında Öğretmenin Rolü", M.E. B. Din Öğretimi Dergisi, Sayı:38, Ankara, Ocak-Şubat, 1993; 2. N. Y. AŞIKOĞLU, “Din Hizmetleri Personelinin Yetiştirilmesi Sorununa Öğretim programları Açısından Yeni Bir Yaklaşım”, Yaygın din eğitiminin sorunları Sempozyumu, (28–29 Mayıs 2002) İlahiyat Bilimleri Vakfı yayını, Kayseri, 2003. s.91–102; 3. H. Ev, ”İlköğretim DKAB Dersi Öğretim Programı Hakkında Bir Değerlendirme”, DEÜİFD, XXXII/2010, s. 139-167; 4. Nurullah Altaş “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi Programlarının Amaç-İçerik İlişkisi Açısından Değerlendirilmesi” Türkiye'de Okullarda Din Öğretimi Sempozyumu, 23 – 24 Mayıs 2009, Dem yay.; 5. M. Şevki AYDIN, “İlahiyat Lisans Programının Amaç Sorunu”, Türkiye'de Yüksek Din Eğitimi ve Öğretiminin Sorunları ve Geleceği Sempozyumu (16–17 Ekim 2003 Isparta) s. 19 vd.; 6. R. doğan; “1980’ kadar Türkiye’de Din Öğretimi Program Anlayışları” (DÖYY Uluslar arası Semp. içinde); 7. B. Bilgin; “1980 sonrası Türkiye’de DKAB Dersinin Zorunlu oluşu ve Program Anlayışları” (DÖYY Semp. içinde).
|
|