Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > İlk ve Acil Yardim > ACİL HASTA BAKIMI - II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ACİL HASTA BAKIMI - II Birinci düzey İAY257 Zorunlu 3 12.00 12.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım ve klinik uygulama
Dersin amacı 1-Hastane öncesi süreçte sık karşılaşılan, nörolojik, diyabetik, medikal ve travmatik dispne olgularını, kafa ve batın ve genito-üriner sistem yaralanması olan olguları tanımak, algoritmik acil bakım vermek, 2-Değerlendirme sonucu elde ettiği bulguları yorumlamak, acil olgunun durumunu düzeltmek 3-Değerlendirme ve tedavi önceliklerini oluşan değişikliklere uyarlamak
Dersin tanımı Bu derste, olgu değerlendirme, yönetme, stabilize etme, düzeltilemeyen acil durumlarda ya da vakanın kötüleşerek aciliyet kazandığı durumlarda hastaneye nakil sürecinde öğrencinin sorumluluklarının vurgulanması en önemli noktadır.

Dersin içeriği
1- Dersin tanımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri
2- Hasta veya yaralıyı izlemek, ilaç uygulama ilkeleri
3- Sindirim sistemi hastalıklarını değerlendirmek; GİS Acilleri *Disfaji *Kusma ve kusmuk aspirasyonu *Hematemez *Melana, *Hematokezya, *Diyare *Sarılık, *Özafagial reflü, *Bulimia *Anoreksia nervoza *Konstipasyon.
4- *Akut Batın: Karın ağrılı hastaya acil bakım uygulamak.
5- Metabolik hastalıkları değerlendirmek, Acil bakım uygulamak, Metabolik hastalıklar: Diyabetik aciller *Diyabetik koma ve insülün şoku *Diyabet ve alkolizm.
6- Sıvı-Elektrolit Dengesi, Asit-Baz Dengesi
7- Şok Tabloları ve Acil Bakımı
8- Vize sınavı
9- Sıvı Tedavisi: Mayiler
10- Üro-genital aciller, Üro-Genital Hastalıkları Değerlendirmek, acil bakım uygulamak.
11- Akut ve kronik böbrek yetmezliği ve acil bakım
12- Laboratuvarda vaka senaryosu canlandırma
13- Laboratuvarda vaka senaryosu canlandırma
14- Seminer sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Acil hasta bakımı ve ilaç uygulama ilkelerini kavrar
2- Gastro-intestinal acil (mide-barsak kanaması)olguları yönetebilme,nazogastrik sonda uygulayabilme becerisi kazanır
3- Diyabetik acil (Hiperglisemi, hipoglisemi koması)olguları yönetebilbe becerisi kazanır
4- Genito-üriner acilleri yönetebilme,erkekte ve kadında foley katater uygulayabilme becerisi kazanır
5- Şok tablosu ve uygun tedavi yaklaşımı becerisi kazanır
6- Hasta/yaralının volüm açığını saptayabilme ve uygun sıvı tedavisi başlayabilme becerisi kazanır
7- Seminer sunusu hazırlayabilme, sunum yapabilme ve vaka canlandırma becerisi kazanır
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
4- Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
5- Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
6- Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
7- EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
8- Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
9- Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
10- Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
11- Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 4 56
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 14 8 112
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     292
AKTS     12.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Öğretim elemanı ders notları
Yardımcı Kaynaklar Doğan M. (2020. Paramedik. Akademisyen yayın evi

Ders ile ilgili dosyalar