Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ACİL HASTA BAKIMI - II |
Birinci düzey |
İAY257 |
Zorunlu |
3 |
12.00 |
12.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım ve klinik uygulama
|
Dersin amacı
|
1-Hastane öncesi süreçte sık karşılaşılan, nörolojik, diyabetik, medikal ve travmatik dispne olgularını, kafa ve batın ve genito-üriner sistem yaralanması olan olguları tanımak, algoritmik acil bakım vermek,
2-Değerlendirme sonucu elde ettiği bulguları yorumlamak, acil olgunun durumunu düzeltmek
3-Değerlendirme ve tedavi önceliklerini oluşan değişikliklere uyarlamak
|
Dersin tanımı
|
Bu derste, olgu değerlendirme, yönetme, stabilize etme, düzeltilemeyen acil durumlarda ya da vakanın kötüleşerek aciliyet kazandığı durumlarda hastaneye nakil sürecinde öğrencinin sorumluluklarının vurgulanması en önemli noktadır.
|
1- |
Dersin tanımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri
|
2- |
Hasta veya yaralıyı izlemek, ilaç uygulama ilkeleri
|
3- |
Sindirim sistemi hastalıklarını değerlendirmek; GİS Acilleri *Disfaji *Kusma ve kusmuk aspirasyonu *Hematemez *Melana, *Hematokezya, *Diyare *Sarılık, *Özafagial reflü, *Bulimia *Anoreksia nervoza *Konstipasyon.
|
4- |
*Akut Batın: Karın ağrılı hastaya acil bakım uygulamak.
|
5- |
Metabolik hastalıkları değerlendirmek, Acil bakım uygulamak, Metabolik hastalıklar: Diyabetik aciller *Diyabetik koma ve insülün şoku *Diyabet ve alkolizm.
|
6- |
Sıvı-Elektrolit Dengesi, Asit-Baz Dengesi
|
7- |
Şok Tabloları ve Acil Bakımı
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Sıvı Tedavisi: Mayiler
|
10- |
Üro-genital aciller, Üro-Genital Hastalıkları Değerlendirmek, acil bakım uygulamak.
|
11- |
Akut ve kronik böbrek yetmezliği ve acil bakım
|
12- |
Laboratuvarda vaka senaryosu canlandırma
|
13- |
Laboratuvarda vaka senaryosu canlandırma
|
14- |
Seminer sunumları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Acil hasta bakımı ve ilaç uygulama ilkelerini kavrar
|
2- |
Gastro-intestinal acil (mide-barsak kanaması)olguları yönetebilme,nazogastrik sonda uygulayabilme becerisi kazanır
|
3- |
Diyabetik acil (Hiperglisemi, hipoglisemi koması)olguları yönetebilbe becerisi kazanır
|
4- |
Genito-üriner acilleri yönetebilme,erkekte ve kadında foley katater uygulayabilme becerisi kazanır
|
5- |
Şok tablosu ve uygun tedavi yaklaşımı becerisi kazanır
|
6- |
Hasta/yaralının volüm açığını saptayabilme ve uygun sıvı tedavisi başlayabilme becerisi kazanır
|
7- |
Seminer sunusu hazırlayabilme, sunum yapabilme ve vaka canlandırma becerisi kazanır
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
|
|
4- |
Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
|
|
5- |
Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
|
|
6- |
Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
|
|
7- |
EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
|
|
8- |
Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
|
|
9- |
Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
|
|
10- |
Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
|
|
11- |
Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
14
|
4
|
56
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
1
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
14
|
8
|
112
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
292
|
AKTS
|
|
|
12.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim elemanı ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doğan M. (2020. Paramedik. Akademisyen yayın evi
|
|