Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Tibbi Dokümantasyon ve Sekreterlik > İLK YARDIM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLK YARDIM Birinci düzey SEC203 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul şartı aranmaz
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım, Laboratuvar uygulaması (eğitim maketleri üzerinde)
Dersin amacı Travmatik ve tıbbi acil olgularda olay yerindeki imkanlardan ve emprovize malzemelerden yararlanarak yaralı/hastanın durumuna uygun ilkyardım müdahalesi yeterliliği kazandırmaktır
Dersin tanımı Bu derste öğrenciler hastalarda karşılaşabilecekleri çeşitli tıbbi ve travmatik acil durumları/ hastalıkları öğreneceklerdir. Öğrenciler soluk yolu tıkanması, solunum ve kalp ve durması, şok, kırık, yanık, donma, zehirlenme durumlarında uygun müdahaleleri başlatma becerisi kazanacaklardır. Öğrenciler aynı zamanda bu acil durumları yaşa göre uyarlayarak değerlendirebilecektir.

Dersin içeriği
1- İlkyardımın önemi ve kuralları
2- İlkyardımın temel prensipleri (6 T ilkesi: Tedbir, Tanı, Telekominikasyon, Triyaj, Tedavi, Transport)
3- Kardio-pulmoner resüsitasyon ve 2010 yılında yapılan değişiklikler
4- Kurtarma ve taşıma yöntemleri
5- Eksremite kırıklarında ilkyardım
6- Kanamalar ve ilk yardım
7- Anaflaktik şokun tanımı ve bulguları, ayırıcı tanısı, tedavisi
8- Vize sınavı
9- Kafa, göğüs, karın yaralanmaları ve ilkyardım
10- Yanıklar ve elektrik çarpmalarında ilkyardım
11- Donmalarda ilkyardım
12- Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde ilkyardım
13- Bilinç bozukluğu yaşayan hastalarda ilkyardım, İlkyardım gerektiren diğer durumlar,
14- Genel tekrar- sınıfta vaka çalışması
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İlkyardımın önemini ve gereklliliğini kavramış olma
2- İlkyardım Müdahalelerini 6T önceliklendirmesi kapsamında uygulayabiliyor olma. Kurtarıcı, yaralı/hasta ve olay yeri yönetimini sağlayabiliyor olma
3- Bebek-Çocuk ve Yetişkinde güncellenmiş kardiyo-pulmoner resüsitasyon yapabiliyor olma bebekte ve erişkinde(Heimlich) tıkalı hava yolu açmada kullanılan manevraları yababiliyor olma
4- Direkt ve indirekt yöntemleri kullanarak kanama kontrolünü yapabiliyor olma, gerektiğinde turnike uygulayabiliyor olma
5- Şok bulgularını tanıyor olma,ayırıcı tanıya gidebilme ve uygun ilkyardım girişimini başlatabiliyor olma Hasta/yaralıya şok pozisyonu verebiliyor olma
6- Kırıklarda Distal Nörovasküler Sistem Muayenesi yapabiliyor olma, Atelleme tekniklerine uygun atelleme yababiliyor olma
7- Kafa-göğüs- karın gibi üç boşlukta meydana gelebilecek izole ya da çoklu travma durumlarını tanıyabiliyor ve uygun vaka yönetimi yababiliyor olma
8- Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde genel tedavi yöntemlerini biliyor ve uygulayabiliyor olma
9- Yanıklı ve donmalı olgularda uygun ilkyardım ve canlandırma işlemlerini biliyor ve yapabiliyor olma
10- Acil olgu yönetiminde profesyonel davranış sergileyebilme

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tıbbi dokümantasyon ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
2- Temel mesleki kavram ve tanımları ile temel mesleki dil bilgisi yeterliklerinin kazanır
3- Tıbbi istatistikler ile ilgili verileri derler ve bilimsel metotlarla analiz ederek sonuçları periyodik olarak ilgililere raporlar.
4- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
5- Örgüt içi ile dışı sözlü ve yazılı iletişim kurar.
6- Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder.
7- Hastane Bilgi Yönetim Sistemi kullanımı konusundaki bilgi ve becerisiyle hastanın sosyal güvencesine göre kayıt, provizyon, talep alımı, taburculuk ve faturalama işlemlerini yapar ilgili istatistikleri hazırlar.
8- Tıbbi dokümantasyon ve arşiv işlemlerini, tıbbi kayıtları, tıbbi raporlamaları ve mesleki yazışmaları Türk dilinin kurallarına uygun olarak etkin ve hızlı bir şekilde yapar.
9- Tıbbi arşivlerin oluşturulması ve işletilmesi için gerekli mevzuat bilgisi ile hasta dosyalarının hareketliliğini, güvenliğini ve korunmasını sağlayarak tıbbi arşiv hizmetlerini yürütür.
10- Her çeşit büro araç-gereç ve makinelerini etkin bir şekilde kullanarak gerektiğinde basit bakım ve onarımlarını yapar.
11- Hasta ve hasta yakınlarına danışmanlık hizmeti sunar.
12- Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilinci kazanır.
14- Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kaynakları izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Türkçeyi ve beden dilini doğru, etkili kullanır.
16- Tıbbi sekreterlik ilkelerini ve kurallarını bilir. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetini korur.
17- Kurum içi ve dışı yazışmaları yapar, belgeleri sınıflayıp dosyalar, organize eder ve dosyalama tekniklerine göre arşivler.
18- Hastalıkları-işlemleri ve sağlıkla ilgili sorunları belirlenen uluslararası sınıflandırma sistemlerine göre kodlama işlemlerini yapar.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 2 16
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Kaza ve yaralanmalarda İlkyardım, Rıdvan EGE
Yardımcı Kaynaklar İlkyardım. Yusuf Fikret UMUR İlkyardım Ders Kitabı, Editör: Tansel ÜNSALDI

Ders ile ilgili dosyalar