Giriş | English

Lisans > Diş Hekimliği Fakültesi > Diş Hekimliği > AĞIZ, DİŞ VE ÇENE RADYOLOJİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
AĞIZ, DİŞ VE ÇENE RADYOLOJİSİ Birinci düzey T409 ÖKD Zorunlu 7 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri 3. sınıf Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi Dersi
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. EMİN MURAT CANGER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğretim Üyesi MERYEM ETÖZ Öğretim Görevlisi Mehmet AMUK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Dt. Neşe İSPEKTER Araş. Gör. Dt. Serkan YILMAZ
Dersin veriliş şekli Sınıfta ders verme
Dersin amacı 4. sınıf öğrencilerinin diş ve çeneler ve komşu yapılara ait patolojilerin klinik ve radyolojik özelliklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin tanımı Teorik ders

Dersin içeriği
1- Oral Mukoza Hastalıkları
2- Dişlerin Gelişimsel Anomalileri
3- Dişlerin Edinsel Anomalileri
4- Çenelerin İnflamatuar Lezyonları (Periapikal Lezyonlar, Perikoronit, Osteoskleroz, Osteomyelit)
5- Çene Kistleri (Odontojen Kistler)
6- Çene Kistleri (Nonodontojen Kistler)
7- Çene Kistleri (Ododntojen-Nonodontojen Kistler)
8- Çenelerin Benign Tümörleri
9- Çenelerin Malign Tümörleri
10- Çeneleri Tutan Diğer Kemik Hastalıkları
11- Yumuşak Doku Kalsifikasyonları
12- Sistemik Hastalıkların Radyografik Görünümleri
13- İleri Görüntüleme Yöntemleri
14- Diş Travması ve Radyografisi
15- Maksiller Sinüs Hastalıkları ve Görüntülenmesi
16- TME Hastalıkları ve Görüntülenmesi
17- Tükürük Bezi Hastalıkları ve Görüntülenmesi
18- Lenfatik Sistem ve Patolojileri
19- Sistemik Hastalıklar (I)
20- Sistemik Hastalıklar (II)

Dersin öğrenme çıktıları
1- Oral mükoza hastalıklarını sınıflar, tanımlar ve klinik özelliklerini anlatır.
2- Dişlerin gelişimsel ve edinsel anomalilerinin sınıflamasını yapar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
3- Çenelerin inflamatuar hastalıklarını sınıflar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
4- Kistlerin genel klınik ve radyografik özelliklerini anlatır. Çenelerin odontojenik ve nonodontojenik kistlerini sınıflar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
5- Benign ve malign tümörlerin genel klnik ve radyografik özelliklerini anlatır. Çenelerde görülen benign tümörleri sınıflar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
6- Temporomandibular eklemin genel klinik ve radyografik özelliklerini anlatır. TME hastalıklarını sınıflar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
7- Çenelerde görülen diğer kemik hastalıklarını sınıflar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
8- Maksiller sinüs ve Temporomandibular eklemin görüntüleme tekniklerini anlatır. Hastalıklarını sınıflar, klinik ve radyografik özelliklerini anlatır.
9- Lenfatik sistemi anlatır, hastalıklarının özelliklerini sayar.
10- Sistemik hastalıkların klinik özelliklerini bilir, diş ve çeneler üzerine olan klinik ve radyografik ilişkilerini anlatır.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ağız, çene ve dişlerin hücre, doku, organ ve sistem bazında normal yapı ve fonksiyonlarını, yaşam döngüsünü ve büyümenin etkilerini açıklar
2- Ağız çene ve diş sağlığının temel ve önemli belirleyicilerini, birey ve toplum için risk faktörlerini bilir, insan ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
3- Ağız,çene ve diş hastalıklarının nedenlerini, bu hastalıklara neden olabilecek sistemik hastalıklarla, çeşitli sistemik hastalıklara neden olabilecek ağız ve diş hastalıklarının organizmayı etkileme yollarını, hastalıklarda ortaya çıkan vücut ve ağız yapı ve fonksiyonlarındaki bozuklukları ve yol açtığı bulguları kavrar.
4- Ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımlara sahiptir.
5- Güvenli bir çalışma ortamı sağlar ve çalışma ekibinin diğer üyeleriyle sağlık, güvenlik ve klinik risk yönetimi ile ilgili çalışmalar yapar. Verimliliği daha da arttırmak için çalışma pozisyonları, görsel algılama, alet tutuşu, malzeme kullanımı, stres ve mental durumlarla başa çıkar ve çapraz enfeksiyon kontrolü yapar.
6- Hasta ve/veya hasta yakınlarından tıbbi ve dental öykü (anamnez) alır, diş, dişeti oral mukoza ve çene eklemi bölgesinin muayenesini yapar.
7- Ağız, çene ve diş sağlık sorunlarını tanımlamak, bulguları analiz etmek ve yorumlamak, tedaviyi yönlendirmek için aydınlatılmış onam alarak temel tanısal testleri ve girişimleri uygular.
8- Anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçları, işlevsel değerlendirme ve klinik akıl yürütme becerisini kullanarak klinik tanı koyar.
9- Hastanın da katılımını sağlayarak tedavi ve takip planı oluşturur ve tedavilerini uygular, gerekli durumlarda ilgili uzmana sevk eder.
10- Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutar, hasta bilgilerini (epikriz, rapor vb.) hazırlar ve sunar.
11- Hastanın tanı, tedavi ve takip sürecinde kanıta dayalı ve hasta merkezli tedavi prensiplerini uygular.
12- Yaşamı doğrudan tehdit eden durumları tanır, tıbbi acil durumları yönetir ve yönlendirir.
13- Birey, aile ve toplumun ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımları uygular.
14- Diş hekimliği uygulamalarında sorumluluk alır; meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar ve ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır.
15- Mezun diş hekimi kütüphane ve diğer veri tabanlarından gerekli bilgilere ulaşabilir, ve bu bilgileri yorumlayabilme, bilimsel ve etkili olarak kullanabilme ve sunum konusunda yeterli olmalıdır.
16- Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir.
17- Birey ve toplum düzeyinde ağız, çene ve hastalıklarını önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
18- Eğitim becerilerini kullanarak hasta ve hasta yakınları, toplum, diş hekimi dışı sağlık personeline eğitim ve danışmanlık verir.
19- Diş hekimliği uygulamalarında etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, etik ikilemleri tanır ve çözümünde etik akıl yürütme prensiplerini uygular.
20- Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 25 2 50
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı - Özcan, İ., 2007. Sistemik Yaklaşımlarla Oral Diagnoz, Nobel Tıp Kitabevi - Neville, B.W., Damm D.D., Allen, C.M., Bouquot J.E., 2004. Oral and Maxillofacial Pathology, Elsevier - Tanyeri H., 2012. Ağız, diş ve Çene Hastalıkları Atlası., Nobel Tıp Kitabevi.
Yardımcı Kaynaklar Ders notları

Ders ile ilgili dosyalar