Giriş | English
Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > BİYOİSTATİSTİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Birinci düzey VFZ-634 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. EBRU ÇETİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Nazmi ÇETİN Doç. Dr. Ebru ÇETİN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik ders, genel sunumlar, İnteraktif CD gösterimleri, Pratik
Dersin amacı Biyoistatistiğin önemi, verinin tanıtımı, özetlenmesi, örneklem seçimi, istatistiksel karşılaştırmalar hakkında temel bilgilerin verilmesi.
Dersin tanımı Bu derste biyoistatistik anlatılmaktadır.

Dersin içeriği
1- Tanım ve terimler-Bilgi toplama yolları İstatistik paket programlarının ve SPSS'in tanıtılması SPSS'te veri girişi
2- Bilgilerin derlenmesi-Grafikler SPSS'te grafik çizimi
3- Ortalamalar-Dağılım ölçüleri SPSS'te Uygulama
4- Olasılık -Binomial dağılım ve olasılığı Bilgisayar programları ile tablo yapımı
5- Poisson dağılımı ve olasılığı-Örnekleme SPSS'te örnek büyüklüğü ve olasılık hesabı
6- Hipotez testleri-Normal dağılım SPSS'te Uygulama
7- Normal dağılım ve z testi SPSS'te Uygulama
8- t dağılımı ve testi SPSS'te Uygulama
9- Varyans analizi (Bir yönlü)Varyans analizi (İki yönlü) SPSS'te Uygulama
10- Ki-kare dağılımı ve testi SPSS'te Uygulama
11- Ki-kare dağılımı ve testi SPSS'te Uygulama
12- Non-parametrik testler SPSS'te Uygulama
13- Non-parametrik testler SPSS'te Uygulama
14- Regresyon analizi-Korelasyon analizi SPSS'te Uygulama
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çalışmalarda istatistiksel yöntemlerin öneminin kavranması
2- Deney tasarlamada dikkat edilmesi gereken noktaların kavranması
3- Çalışmanın planlanması
4- Çalışmada yeterli örneklem mevcuduna karar verilmesi
5- Araştırma verisinin analize hazırlanması
6- Analiz sonuçlarının yorumlanması
7- Çalışma sonuçlarının görselleştirilmesi için tablo ve grafikler oluşturulması
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Dawson B., Trapp RG. “Basic&Clinical Biostatistics” . McGraw-Hill International Ed. Third Ed. (2000)
Yardımcı Kaynaklar Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. 10. Baskı, Hatiboğlu Yayınları, No: 53, Ankara, 2002. Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. 5. Baskı, Kaan Kitabevi, 2003. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 11. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara, 2002. Daniel W.W. Biostatistics: A Foundation for Analysis in The Health Sciences. John Wiley & Sons, Inc., New York, 1999. Glantz S.A. Primer of Biostatistics. Mc Graw-Hill, New York, 1996.

Ders ile ilgili dosyalar