Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOİSTATİSTİK |
Üçüncü düzey |
VFZ-634 |
Seçmeli |
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. EBRU ÇETİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Nazmi ÇETİN
Doç. Dr. Ebru ÇETİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ders, genel sunumlar, İnteraktif CD gösterimleri, Pratik
|
Dersin amacı
|
Biyoistatistiğin önemi, verinin tanıtımı, özetlenmesi, örneklem seçimi, istatistiksel karşılaştırmalar hakkında temel bilgilerin verilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste biyoistatistik anlatılmaktadır.
|
1- |
Tanım ve terimler-Bilgi toplama yolları
İstatistik paket programlarının ve SPSS'in tanıtılması
SPSS'te veri girişi
|
2- |
Bilgilerin derlenmesi-Grafikler
SPSS'te grafik çizimi
|
3- |
Ortalamalar-Dağılım ölçüleri
SPSS'te Uygulama
|
4- |
Olasılık -Binomial dağılım ve olasılığı
Bilgisayar programları ile tablo yapımı
|
5- |
Poisson dağılımı ve olasılığı-Örnekleme
SPSS'te örnek büyüklüğü ve olasılık hesabı
|
6- |
Hipotez testleri-Normal dağılım
SPSS'te Uygulama
|
7- |
Normal dağılım ve z testi
SPSS'te Uygulama
|
8- |
t dağılımı ve testi
SPSS'te Uygulama
|
9- |
Varyans analizi (Bir yönlü)Varyans analizi (İki yönlü)
SPSS'te Uygulama
|
10- |
Ki-kare dağılımı ve testi
SPSS'te Uygulama
|
11- |
Ki-kare dağılımı ve testi
SPSS'te Uygulama
|
12- |
Non-parametrik testler
SPSS'te Uygulama
|
13- |
Non-parametrik testler
SPSS'te Uygulama
|
14- |
Regresyon analizi-Korelasyon analizi
SPSS'te Uygulama
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çalışmalarda istatistiksel yöntemlerin öneminin kavranması
|
2- |
Deney tasarlamada dikkat edilmesi gereken noktaların kavranması
|
3- |
Çalışmanın planlanması
|
4- |
Çalışmada yeterli örneklem mevcuduna karar verilmesi
|
5- |
Araştırma verisinin analize hazırlanması
|
6- |
Analiz sonuçlarının yorumlanması
|
7- |
Çalışma sonuçlarının görselleştirilmesi için tablo ve grafikler oluşturulması
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek
|
|
2- |
veteriner fizyoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek
|
|
7- |
veteriner fizyoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak
|
|
8- |
veteriner fizyoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek
|
|
9- |
veteriner fizyoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
10
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
7
|
7
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Dawson B., Trapp RG. “Basic&Clinical Biostatistics” . McGraw-Hill International Ed. Third Ed. (2000)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Sümbüloğlu K., Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. 10. Baskı, Hatiboğlu Yayınları, No: 53, Ankara, 2002. Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. 5. Baskı, Kaan Kitabevi, 2003. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 11. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., Ankara, 2002. Daniel W.W. Biostatistics: A Foundation for Analysis in The Health Sciences. John Wiley & Sons, Inc., New York, 1999. Glantz S.A. Primer of Biostatistics. Mc Graw-Hill, New York, 1996.
|
|