Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ BEYZA GÖRKEMLİ BAYRAM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. DERVİŞ KARABOĞA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Sürü zekası temelli algoritmaların nümerik veya ayrık optimizasyon problemlerinin çözümünde kullanılması.
|
Dersin tanımı
|
Sürü zekası temelli algoritmaların nümerik veya ayrık optimizasyon problemlerinin çözümünde kullanılması.
|
1- |
Sürü Zekası kavramı ve özellikleri.
|
2- |
Sürü Zekası kavramı ve özellikleri.
|
3- |
Parçacık Sürü Optimizasyon Algoritması.
|
4- |
Parçacık Sürü Optimizasyon Algoritması.
|
5- |
Karınca Koloni Algoritması.
|
6- |
Karınca Koloni Algoritması.
|
7- |
Karınca Koloni Algoritması.
|
8- |
Gravitational Search Algoritması.
|
9- |
Arı Koloni Optimizasyon Algoritması.
|
10- |
Arı Koloni Optimizasyon Algoritması
|
11- |
Yapay Arı Koloni Algoritması.
|
12- |
Yapay Arı Koloni Algoritması.
|
13- |
Bakteri Beslenme Optimizasyon Algoritması.
|
14- |
Yapay Bağışıklık Algoritması.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sürü zekası temelli optimizasyon algoritmalarının nümerik ve ayrık optimizasyon problemlerinde kullanılabilirliğinin gösterilmesi.
|
2- |
Mühendisik problemlerinin sınıflandırılması, tanımlanması ve çözümü için sürü zekası temelli sezgisel yaklaşımların kullanılması.
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
|
2- |
Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
|
|
3- |
İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
|
|
4- |
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
5- |
Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
6- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
|
7- |
Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
|
9- |
Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
|
|
10- |
Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
3
|
36
|
Ödevler
|
4
|
4
|
16
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
20
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
15
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karaboga D., Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, 2. Basım, Nobel Yayın Dağıtım, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Karaboga D., Pham D.T., Intelligent Optimisation Techniques, Springer Verlag, 2000.
|
|