Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Tarih (yüksek Lisans) > İSLAM HUKUK USULÜ METİNLERİ: İÇTİHAD
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İSLAM HUKUK USULÜ METİNLERİ: İÇTİHAD İkinci düzey TİB 686 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. HACI YUNUS APAYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Osman BAYDER
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı İçtihat Teorisi ve içtihadın fıkıh alanındaki yeri hakkında bilgi sahibi olmayı, bu alanda yazılmış geççmiş ve günümüz eserlere nufuz etmek.
Dersin tanımı İçtihat ve İçtihat ile bağlantılı konuları tanıtmayı amaçlayan bir derstir

Dersin içeriği
1- Klasik İslam Hukuku metinlerinde içtihat
2- İçtihat teorileri
3- İçtihadın Anlam ve Önemi
4- Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
5- Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
6- Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
7- Gazali, Mustasfa, İçtihat bölümü
8- Molla Hüsrev, Mir'at, içtihat bölümü
9- Molla Hüsrev, Mir'at, içtihat bölümü
10- Molla Hüsrev, Mir'at, içtihat bölümü
11- Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
12- Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
13- Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
14- Amidi, İhkam, İçtihat bölümü
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bu ders sayesinde klasik dönem içtihat teorisi hakkında bilgi sahibi olunur
2- Farklı ekollerin içtihadı nasıl işlettikleri görülür
3- İçtihadı kabul etmeyenlerin yeni çıkan meselelere nasıl çözüm ürettikleri anlaşılır
4- İçtihadın Temel amaç ve işlevi hakkında bilgi edinilir
5- Günümüzde ülkemiz ve bölgelerde içtihadi faaliyetler ve anlayışlar hakkında fikir sahibi olunur
6- İçtihatla ile ilgili klasik metinlere aşina olur
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3- Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5- Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6- Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10- Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11- Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12- Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14- Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15- Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 4 6 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Gazali, Mustasfa, Amidi, İhkam; Molla Hüsrev, Mirat.
Yardımcı Kaynaklar Pezdevi, Usul; Serahsi, usul. H. Yunus Apaydın, DİA, İçtihad, rey ve kıyas maddeleri; Cessas, Fusul.

Ders ile ilgili dosyalar