Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSTATİSTİK MEKANİK -I |
Birinci düzey |
FİZ 504 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe.
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA GENÇASLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Mustafa GENÇASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok.
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze.
|
Dersin amacı
|
Lisans eğitiminde alınan İstatistik Fizik dersinde takip edilen konuları biraz daha ileri düzeyde ve daha kapsamlıca el almak bu dersin amacını teşkil eder.
|
Dersin tanımı
|
Klasik ve kuantum istatistik fiziğin temel prensipleri, Temel istatistik termodinamik kavramları, Kanonik dağılım ve uygulamaları, Maxwell-Boltzmann ve Boltzmann dağılımları, tek ve çift atomlu ideal gazlar gibi konuları ele alır.
|
1- |
İstatistik fiziğin temel prensipleri.
|
2- |
Temel olasılık bağıntıları, İstatistik bağımsızlık, Dağılganlık.
|
3- |
Sıcaklık, Adyabatik süreçler, Basınç.
|
4- |
Isı fonksiyonu (Entalpi).
|
5- |
Helmoltz serbest enerjisi.
|
6- |
Termodinamik potansyel (Gibbs serbest enerjisi).
|
7- |
Termodinamik nicelikler ve türevleri arasındaki bağıntılar.
|
8- |
Termodinamik nicelikler ve türevleri arasındaki bağıntılar.
|
9- |
Gibbs dağılımı.
|
10- |
Maxwell dağılımı.
|
11- |
Gibbs dağılımında serbest enerji ifadesi.
|
12- |
İdeal gazlar.
|
13- |
Klasik istatistikte Boltzmann dağılımı.
|
14- |
Eşbölüşüm teoremi.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İstatistiğin fiziğin temel prensiplerini ele almak.
|
2- |
Klasik istatistik mekaniğin ve quantum istatistik mekaniğin kullanım alanları ele alınır.
|
3- |
Dört temel termodinamik bağıntıyı tanımlamak.
|
4- |
Dört temel termodinamik bağıntıyı diferensiyel formda elde etmek.
|
5- |
Termodinamik niceliklerin türevleri ve aralarındaki ilişkileri görmek.
|
6- |
Termodinamik eşitsizlikleri anlamak.
|
7- |
Gibbs dağılımı ve uygulamalarını görmek.
|
8- |
Maxwell dağılımı ve uygulamalarını ele almak.
|
9- |
Eşbölüşüm teoremini türetmek ve uygulama yapmak.
|
10- |
Tek atomlu ve çift ataomlu ideal gazlarla ilgili uygulamalar yapmak.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
|
|
2- |
Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
|
|
3- |
İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak
|
|
4- |
İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
|
|
5- |
Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
|
|
6- |
İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
|
|
7- |
Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
|
|
8- |
Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
|
|
10- |
Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
11- |
Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
|
|
12- |
Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
|
|
13- |
Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
|
|
14- |
Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
|
|
15- |
Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
|
|
16- |
Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
|
|
17- |
Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
|
|
18- |
Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
|
|
19- |
Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
|
|
20- |
Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
12
|
4
|
48
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
17
|
17
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
182
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Statistical Physics, 3rd Edition Part I, Landau Lifshitz, Course of Theoretical Physics, Volume 5, Pergamon Press, Oxford (1980).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Problems and Solutions on Thermodynamics and Statistical Mechanics, Yung-Kuo Lim, World Scientific (1990).
2) Statistical Physics I, Equilibrium Statistical Mechanics, Second Edition, M Toda, R. Kubo, N. Saito, Springer-Verlag (1992).
3) Introduction to Modern Statistical Mechanics, David Chandler, Oxford University Press (1987).
4) Stastistical Mechanics, An Advanced Course With Problems and Solutions, Ryogo Kubo, Nort-Holland Publishing Company (1981).
|
|