Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze, slayt
|
Dersin amacı
|
Maddelerin özelliklerini belirlemede kullanılan spektroskopi cihazlarının çalışma prensiplerinin öğrencilere kazandırılması.
|
Dersin tanımı
|
Maddeyi tanımlamada kullanılan spektroskopi cihazlarında ölçme ve değerlendirmenin fizik yasaları kullanılarak açıklanması.
|
1- |
Elektromanyetik Spektrum, Işığın dalga ve tanecik Özellikleri, Elektromanyetik Dalga, Dalga Boyu, Frekans, Hız.
|
2- |
Soğurma Spektroskopisine Giriş, Soğurma, Beer Yasası, Soğurma Ölçümlerine yarık genişliğinin etkisi.
|
3- |
Moleküler Ultraviolet ve Visible Soğurma Spektroskopisi, Türlerin soğurulması, Geçişler, Elektronik Moleküler Enerji Düzeyleri, d ve f elektronlarını içeren soğurma, Spektrofotometreler, Görünür Bölge Ölçümleri, Ultraviolet-Visible bölgede Tek Işın Ölçümleri, Ultraviolet-Visible bölgede Çift Işın Ölçümleri.
|
4- |
Moleküler Fluoresans ve Fosforesans Spektroskopisi, Fluoresans ve Fosforesansın Teorisi, Uyarılmış Durumlar, Fotoluminesant bir sistemin Parçalı Enerji Diagramı, İç Dönüşüm, Yayınlama Spektroskopisi.
|
5- |
Infrared Soğurma Spektroskopisi, İnfrared Soğurmanın Teorisi, Germe titreşimlerinin Mekanik Modeli, Titreşimlerin Kuantum Davranışı, Titreşim Kipleri, Titreşim Fourier Transform Spektrometreler, Uzak-İnfrared Spektroskopisi.
|
6- |
Raman Spektroskopisi, Raman Spektroskopisinin Teorisi, Normal Raman Saçılmasının Mekanizması, Normal Raman Piklerinin Şiddetleri, Raman Depolarizasyon Oranları, Raman Spektroskopisinin Uygulamaları.
|
7- |
Çeşitli Optiksel Yöntemler, Nephelometry ve Turbidimetry, Refractometry, Polarimetry, Optiksel Dispersiyon
|
8- |
Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, Nükleer Manyetik Rezonansın Teorisi, NMR ın Kuantum Tanımlaması, NMR ın Klasik Tanımlaması, Durulma Süreci ve Doyum, Spin Spin Yarılması, Proton NMR ın Uygulamaları, Karbon-13 NMR.
|
9- |
Elektron Spin Rezonans Spektroskopisi, ESR nin Prensipleri, ESR Spektrumları, ESR nin Uygulamaları.
|
10- |
x-Işını Spektroskopisi, Temel Prensipler, x-Işınlarının Yayınlanması, x-Işınlarının Soğurulması, x-Işınlarının Kırınımı, Bragg Yasası, x-Işını Fluoresans Yöntemleri, x-Işını Kırınımı Yöntemleri.
|
11- |
Elektron Spektroskopisi, Elektron Spektroskopisinin Prensipleri, x-Işını Fotoelektron Spektroskopisi.
|
12- |
-
|
13- |
-
|
14- |
-
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Spektroskopi cihazlarını tanır.
|
2- |
Spektroskopi cihazlarının çalışma prensiplerini fizik yasalarına göre öğrenir.
|
3- |
Atomik ve moleküler yapılarda manyetik alanın etkisini öğrenir.
|
4- |
Elektromanyetik spektrumu öğrenir, açıklayabilir
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
3
|
2
|
6
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
20
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
192
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
3
|
10
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Spektroskopi ve Lazerlere Giriş, Fevzi Köksal, Rahmi Köseoğlu, Nobel Yayın Dağıtım AŞ., Ankara, 2010,ISBN: 978-605-395-247-3
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-Principles of Instrumental Analysis, Douglas A. Skoog, Holt-Saunders International Edition, ISBN: 4 8337 02827; - Instrumental Methods of Analysis, Hobart H. Willard, Lynne L. Merritt Jr., John A Dean, Frank A. Settle Jr., International Thomson Organisation, ISBN: 0-534-98144-5
|
|