Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Fizik (y.l.) > SPEKTROSKOPİK ANALİZ YÖNTEMLERİ-II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SPEKTROSKOPİK ANALİZ YÖNTEMLERİ-II İkinci düzey FİZ 508 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SEMA YILDIRIM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. SEMA YILDIRIM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze, slayt
Dersin amacı Maddelerin özelliklerini belirlemede kullanılan spektroskopi cihazlarının çalışma prensiplerinin öğrencilere kazandırılması.
Dersin tanımı Maddeyi tanımlamada kullanılan spektroskopi cihazlarında ölçme ve değerlendirmenin fizik yasaları kullanılarak açıklanması.

Dersin içeriği
1- Elektromanyetik Spektrum, Işığın dalga ve tanecik Özellikleri, Elektromanyetik Dalga, Dalga Boyu, Frekans, Hız.
2- Soğurma Spektroskopisine Giriş, Soğurma, Beer Yasası, Soğurma Ölçümlerine yarık genişliğinin etkisi.
3- Moleküler Ultraviolet ve Visible Soğurma Spektroskopisi, Türlerin soğurulması, Geçişler, Elektronik Moleküler Enerji Düzeyleri, d ve f elektronlarını içeren soğurma, Spektrofotometreler, Görünür Bölge Ölçümleri, Ultraviolet-Visible bölgede Tek Işın Ölçümleri, Ultraviolet-Visible bölgede Çift Işın Ölçümleri.
4- Moleküler Fluoresans ve Fosforesans Spektroskopisi, Fluoresans ve Fosforesansın Teorisi, Uyarılmış Durumlar, Fotoluminesant bir sistemin Parçalı Enerji Diagramı, İç Dönüşüm, Yayınlama Spektroskopisi.
5- Infrared Soğurma Spektroskopisi, İnfrared Soğurmanın Teorisi, Germe titreşimlerinin Mekanik Modeli, Titreşimlerin Kuantum Davranışı, Titreşim Kipleri, Titreşim Fourier Transform Spektrometreler, Uzak-İnfrared Spektroskopisi.
6- Raman Spektroskopisi, Raman Spektroskopisinin Teorisi, Normal Raman Saçılmasının Mekanizması, Normal Raman Piklerinin Şiddetleri, Raman Depolarizasyon Oranları, Raman Spektroskopisinin Uygulamaları.
7- Çeşitli Optiksel Yöntemler, Nephelometry ve Turbidimetry, Refractometry, Polarimetry, Optiksel Dispersiyon
8- Nükleer Manyetik Rezonans Spektroskopisi, Nükleer Manyetik Rezonansın Teorisi, NMR ın Kuantum Tanımlaması, NMR ın Klasik Tanımlaması, Durulma Süreci ve Doyum, Spin Spin Yarılması, Proton NMR ın Uygulamaları, Karbon-13 NMR.
9- Elektron Spin Rezonans Spektroskopisi, ESR nin Prensipleri, ESR Spektrumları, ESR nin Uygulamaları.
10- x-Işını Spektroskopisi, Temel Prensipler, x-Işınlarının Yayınlanması, x-Işınlarının Soğurulması, x-Işınlarının Kırınımı, Bragg Yasası, x-Işını Fluoresans Yöntemleri, x-Işını Kırınımı Yöntemleri.
11- Elektron Spektroskopisi, Elektron Spektroskopisinin Prensipleri, x-Işını Fotoelektron Spektroskopisi.
12- -
13- -
14- -
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Spektroskopi cihazlarını tanır.
2- Spektroskopi cihazlarının çalışma prensiplerini fizik yasalarına göre öğrenir.
3- Atomik ve moleküler yapılarda manyetik alanın etkisini öğrenir.
4- Elektromanyetik spektrumu öğrenir, açıklayabilir
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
2- Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
3- Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
4- Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
5- Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
7- Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
8- Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
9- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
10- En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
11- Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 3 2 6
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     192
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 3 10
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Spektroskopi ve Lazerlere Giriş, Fevzi Köksal, Rahmi Köseoğlu, Nobel Yayın Dağıtım AŞ., Ankara, 2010,ISBN: 978-605-395-247-3
Yardımcı Kaynaklar -Principles of Instrumental Analysis, Douglas A. Skoog, Holt-Saunders International Edition, ISBN: 4 8337 02827; - Instrumental Methods of Analysis, Hobart H. Willard, Lynne L. Merritt Jr., John A Dean, Frank A. Settle Jr., International Thomson Organisation, ISBN: 0-534-98144-5

Ders ile ilgili dosyalar