Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Azmi BAYER
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Haricilik, İslam siyaset ve mezhepler tarihinde ilk ortaya çıkan, önemli olduğu kadar, etkileri uzun yıllar görülebilmiş olan bir mezhep hakkında ayrıntılı bilgi vermek ve bunların temel inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak ve kendi özgün kaynaklarından hareketle bilgi edinmek.
|
Dersin tanımı
|
İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkalardan biri olan Haricilik ve doğuşunu hazırlayan sebepler; Harici gruplar ve ve temel görüşleri. Sıffin savaşı,Tahim olayı. İslam tarihindeki etkinlikleri, İslam düşüncesine katkıları, temel kaynakları ve metotları.
|
1- |
Dersin hedefleri, kapsamı ve öğretim stratejileri hakkında bilgi.
|
2- |
Hâricîliği tanımlamada kullanılan kavramlar.
|
3- |
Hilâfet Sorunları ve Hâricîlik.
|
4- |
Hâricîliğin doğuşunu etkileyen faktörler.
|
5- |
Cemel ve Sıffin Savaşları.
|
6- |
Hâricîliğin Karakteristik Özellikleri.
|
7- |
Sınav haftası.
|
8- |
Hâricîlerin Bölünmesi ve Fırkaları.
|
9- |
Ezârika, Necdî/Necedât ve Sufriyye fırkaları.
|
10- |
Ezârika, Necdî/Necedât ve Sufriyye fırkaların görüşleri.
|
11- |
İbâzî-Hâricî İlişkisi.
|
12- |
İbâzîlerin Görüşleri.
|
13- |
Hâricîliğin Günümüze Yansımaları.
|
14- |
Sınav haftası.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Haricîliği tanımlamak için kullanılan teknik kavramları açıklar.
|
2- |
Haricîliği tanımlamak için kullanılan teknik kavramları ve aralarındaki farkları açıklar.
|
3- |
Haricîliğin oluşum sürecini anlatır.
|
4- |
Haricîliğin ortaya çıkışını etkileyen faktörleri açıklar.
|
5- |
Haricîliğin ortaya çıkışını etkileyen faktörleri değerlendirir.
|
6- |
Haricîliğin temsilcilerini bilir.
|
7- |
Haricîliğin fırkalarının ve temsilcilerinin görüşlerini bilir.
|
8- |
Haricîliğin temel görüşlerini açıklar.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
|
|
2- |
Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
|
|
3- |
Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
|
|
4- |
Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
|
|
5- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
|
|
6- |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
|
|
8- |
Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
|
|
9- |
Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
|
|
10- |
Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
|
|
11- |
Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
|
|
12- |
Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
|
|
13- |
Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
12
|
3
|
36
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
3
|
18
|
Kısa sınavlar
|
0
|
3
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
es-Sîre Bir Harcî/İbâdî Klasiği(Salim b.Zekvan),Kendi Kaynakları Işığında Hariciliğin Doğuşu ve Gelişimi(Harun Yıldız-), Din Siyaset İlişkisi / Haricilik Mezhebinin Doğuşu Bağlamında(Prof. Dr. Adnan Demircan),Din Siyaset ve İdeoloji - haricilik düşüncesinin doğuşu(Harun Yıldız).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|