Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
Doç.Dr. Mahmut Evli
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç.Dr. Nuray ŞİMŞEK, Doç.Dr. Nurcan Uzdil, Doç.Dr. Mahmut Evli
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araş. Gör. Dr. Eda ALBAYRAK
|
Dersin veriliş şekli
|
Bu modül haftada 3 saat vaka tartışması ve 28 saat klinik uygulama olarak verilir. Modül Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
1. Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakımı hakkında bilgi edinme 2. Ruh sağlığını koruyucu hemşirelik yaklaşımlarını uygulayabilme 3. Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanabilme yeteneğini geliştirmek 4. Bireye bakım verirken bütüncül bakım vermeyi geliştirmek (fiziksel, mental, sosyal, entelektüel)
|
Dersin tanımı
|
Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinde temel kavram ve kuramlar, Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşiresinin rol ve işlevleri, sağlıklı ya da hasta bireye bakım vermede problem çözme becerilerini kullanabilmeyi kapsayan bir derstir.
|
1- |
Kliniğe uyum ve veri toplama
|
2- |
Yaygın anksiyete/obsesif kompulsif bozukluk bozukluğu vakası
|
3- |
KLP ve şizofreni vakası
|
4- |
Bipolar affektif bozukluk ve depresyon vakası
|
5- |
Klinik sınav
|
6- |
Kliniğe uyum ve veri toplama
|
7- |
Yaygın anksiyete/obsesif kompulsif bozukluk bozukluğu vakası
|
8- |
KLP ve şizofreni vakası
|
9- |
Bipolar affektif bozukluk ve depresyon vakası
|
10- |
Klinik sınav
|
11- |
Kliniğe uyum ve veri toplama
|
12- |
Yaygın anksiyete/obsesif kompulsif bozukluk bozukluğu vakası
|
13- |
KLP ve şizofreni vakası
|
14- |
Bipolar affektif bozukluk ve depresyon vakası
|
15- |
Klinik sınav
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ruhsal bozukluklarda planlı hemşirelik bakımı verebilir.
|
2- |
Ruh sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik kanıt temelli girişimler planlar.
|
3- |
Teorik bilgiyi uygulama alanına aktararak hemşirelikte problem çözme sürecini kullanabilir
|
4- |
Psikiyatri dışı kliniklerde tedavi alan hastalarda ruhsal bakım gereksinimlerini karşılayabilir
|
5- |
Bireye bakım verirken bütüncül bakım vermeyi geliştirir (fiziksel, mental, sosyal, spiritüel)
|
6- |
Ruh sağlığı bozuk olan birey ve ailesinin gereksinimlerine uygun öğretim yapar.
|
7- |
Güncel literatürü dikkate alarak vaka tartışması yapar.
|
8- |
---
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
5
|
3
|
15
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
7
|
35
|
Ödevler
|
1
|
40
|
40
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
25
|
125
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
242
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Yüksel A, Bahadır Yılmaz E (Edt). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşirelik Bakım İlkeleri. Nobel Akademik Yayıncılık 2023
2. Çam O. VE Engin E.(Edt). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi,2014.
3.Townsen MC. (Çev. Edt. Özcan CT ve Gürhan N). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri- Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları. Akademisyen Tıp Kitabevi,2016
4. Varcarolis EM. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning, Saunders, 2011
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Öztürk O.ve Uluşahin A. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2008.
Varcolis ME. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing ( 3 edt), W. B. Saunders Company, USA, 1998.
|
|