Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI-I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI-I Birinci düzey ENM 311 Zorunlu 5 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 201 DOĞRUSAL CEBİR (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. LALE ÖZBAKIR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. EMEL KIZILKAYA AYDOĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Ders konularına ilişkin materyal ve sunumların anlatımı ile problem saatlerinde ele alınan problemlerin yöneylem araştırması teknikleri ile çözümü
Dersin amacı Endüstri mühendisliği öğrencileri için yöneylem araştırmasına giriş teşkil eden bu ders kapsamında öğrencilerin, endüstri mühendisliğinin temel problemlerine ilişkin modelleme, çözüm ve duyarlılık analizi tekniklerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Bu derste deterministik doğrusal programlama ve çözüm yöntemleri incelenmektedir. Başlıca ele alınan konular, modellemeye giriş, doğrusal programlama modelleri, simpleks algoritması, dualite, dual problemin ekonomik yorumu, duyarlılık analizi, doğrusal programlamada ileri konulardır.

Dersin içeriği
1- Yöneylem Araştırmasına Giriş
2- Model Kavramı ve Bileşenleri, Model Geliştirme
3- Farklı problem gruplarına ilişkin model geliştirme
4- Grafik Çözüm, Konveks Kümeler
5- Simpleks Yöntemi
6- Özel Durumlar, Dejenerasyon, Çoklu Çözüm, Sınırlandırılmamış Problem
7- Büyük M, Çift Aşama Yöntemi
8- Parametrik Programlama
9- Dualite
10- Primal-Dual İlişkisi, Duali Problemin Ekonomik Yorumu
11- Dualite Teoremleri
12- Dual simpleks
13- Duyarlılık Analizi
14- Optimizasyon Programları ile Çözüm ve Sonuç Değerlendirme
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yöneylem araştırması kavramını anlayabilmek ve uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olmak
2- Optimizasyon problemlerinin doğrusal programlama modellerini kurmak
3- Doğrusal Programlama problemlerini çözmek
4- Dualite kavramına yönelik bilgi sahibi olmak
5- Duyarlılık analizleri yapmak
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 4 52
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 4 52
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     138
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Winston Wayne L., (2004), “Operations Research Applications and Algorithms”, 5th ed., Thomson Learning
Yardımcı Kaynaklar Hillier, F.S., G.J. Lieberman, (2005), “Introduction to Operations Research”, Mc Graw-Hill 8th ed. Taha, H.A., (2000), “Yöneylem Araştırması”, Prentice Hall, 6. Baskı Çeviri, Çeviren ve Uyarlayanlar : Ş. Alp Baray, Şakir Esnaf.

Ders ile ilgili dosyalar