Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
PARA VE BANKA |
Birinci düzey |
F-İKT303 |
Seçmeli |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Dersin ön koşulu yoktur.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ AHMET KÖSEOĞLU
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. EKREM ERDEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders sınıf ortamında yüz yüze eğitim şeklinde teorik olarak işlenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Para, bankacılık, finansal sistem ve krizlere dair teorik ve uygulamalar konusunda lisans düzeyinde bilgi birikimine sahip olmak.
|
Dersin tanımı
|
Paranın işlevleri, ikamesi, ödeme sistemleri, finansal sistemin yapısı, unsurları ile zafiyetleri ve buradan ortaya çıkan krizlerin niteliği, düzenleme ve denetleme mekanizmaları, bankacılık sisteminin yapısı (Merkez bankacılığı, ticari bankacılık, katılım bankacılığı, kalkınma ve yatırım bankacılığı), risk yönetimi, tarihsel geçmişi ve bugünkü yapısı.
|
1- |
Paranın işlevleri, dolarizasyon ve ödeme sistemleri
|
2- |
Altın para standardı ve Osmanlı para sistemi
|
3- |
Finansal sistemin yapısı ve işleyişi
|
4- |
Finansal piyasa araçları: Para ve sermaye piyasasi araçlari
|
5- |
Finansal piyasalarda asimetrik bilgi ve bilgi maliyetleri: Ters seçim ve ahlaki tehlike sorunları
|
6- |
Finansal krizler: Sebepleri, türleri, borç, borsa ve para krizleri
|
7- |
Finansal krizler: Bankacılık krizleri
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Finansal düzenleme ve denetleme: Teori ve kurumsal yapılar (SPK, BDDK, TMSF)
|
10- |
Merkez bankacılığı ve TCMB’nin yapısı ve politikaları
|
11- |
Ticari bankacılık: Blanço yapıları; fon kaynakları ve fon kullanım alanları
|
12- |
İslami finans ve katılım bankacılığı: Fon kaynakları ve fon kullanım alanları
|
13- |
Bankacılık sektöründe risk yönetimi: Likidite ve kredi riskleri
|
14- |
Bankacılık sektöründe risk yönetimi: Faiz ve kur riskleri ve Basel kuralları
|
15- |
Cumhuriyet Dönemi Türk Bankacilik Sektörünün Dönemsel Olarak Gelişimi ve Sektörün Mevcut Durumu
|
16- |
Dönem Sonu Sınavı
|
17- |
Dönem Sonu Sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrencinin para, bankacılık ve finans konularında genel teorik, kurumsal ve uygulamaya dair bilgileri açıklar
|
2- |
Banka bilanço ve gelir tablosu kalemler itibariyle çeşitli riskleri değerlendirir
|
3- |
Bankaların varlık ve yükümlülüklerine göre risk analizleri yapar
|
4- |
Para ve sermaye piyasası araçlarını tanır ve ve analiz yapar.
|
5- |
Para ve finansal konuları teorik ve uygulamalı olarak analiz eder.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi lisans programını başarı ile tamamlayan öğrencilerin aşağıdakileri yapabilmeleri beklenir:
Türkiye’de temel siyasi, hukuki ve idari organların yapıları, örgütlenmeleri ve işleyişi hakkında bilgiye sahip olduğunu gösterir.
|
|
2- |
Siyaset bilimi ve kamu yönetimi ile ilgili temel kavramları, ilkeleri, modelleri, teorileri ve paradigmaları açıklar.
|
|
3- |
Türkiye’de kamu, özel ve kar amacı gütmeyen örgütlerin yönetişimini şekillendiren kanunları ve düzenlemeleri bulur ve yorumlar.
|
|
4- |
Kamu politikası sorunlarını belirlemek, tanımlamak, analiz etmek ve çözmek için çeşitli kavram, model, yaklaşım, çerçeve ve yöntemleri kullanır.
|
|
5- |
Çeşitli perspektiflerden kamu politikalarının önemli sebep ve sonuçlarını tartışır.
|
|
6- |
Etkili ve verimli kamu hizmeti sunumu için gerekli olan planlama, örgütleme, muhasebe ve bütçeleme gibi temel yönetim becerileri hakkında bilgi sahibi olduğunu gösterir.
|
|
7- |
Çağdaş modern devletlerin küreselden yerele kadar günümüzde karşı karşıya olduğu sorunlarla baş etmek için kullandığı karar alma stratejilerini belirler.
|
|
8- |
Siyaset ve kamu yönetimi ile ilgili bilgileri ve düşünceleri sözel sunum ve yazılı rapor aracılığı ile etkili biçimde Türkçe ifade eder.
|
|
9- |
Siyaset ve kamu yönetimi üzerine yaptığı araştırmalarda bilimsel veri toplama ve analiz tekniklerini etkili biçimde kullanır.
|
|
10- |
Bilimsel ve etik standartlara uygun akademik rapor yazar.
|
|
11- |
Veri işleme, yeniden düzenleme, analiz ve değerlendirme için Word, Excel ve PowerPoint gibi temel bilgisayar programlarını kullanır.
|
|
12- |
Evrensel insan hakları ve özgürlüklere, demokrasiye saygı duyar, etik, akademik ve profesyonel standartları gerçekleştirmeye çalışır.
|
|
13- |
Teoride, pratikte ve teknolojide meydana elen gelişmeleri takip ederek hayat boyu öğrenmeyi destekler.
|
|
14- |
Akademik ve profesyonel amaçlar için ikinci bir dilde iletişim becerilerine sahip olduğunu gösterir.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
12
|
6
|
72
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
121
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Ekrem Erdem, Para Banka ve Finansal Sistem, 2020, Detay Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
R. Glenn Hubbard, Money the Financial System and The Economy, Addison and Wesley, Longman.
|
|