Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NURCAN UZDİL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. NURCAN UZDİL
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
İnteraktif yöntem
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin gelişimi ve ruh sağılığı ve hastalıkları hemşireliği alanında temel kavram ve kuramlar hakkında bilgi edinme, psikiyatri dışı alanlarda ruh sağlığını koruyucu hemşirelik yaklaşımlarına yönelik bilgi edinmeyi sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin gelişimi, temel kavram ve kuramlar, birincil, ikincil, üçüncül düzey koruyucu ruh sağlığı uygulamalarına yönelik yeni gelişmeleri kapsar.
|
1- |
Tanışma ve dersin amacının açıklanması, seminer konularının paylaşımı
|
2- |
Ön hazırlık
|
3- |
Ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliğinin gelişimi
|
4- |
Psikiyatride temel kavramlar,
- Stres
- Anksiyete
- Kriz
|
5- |
Psikiyatride temel kavramlar,
- Tedavi edici iletişim- terapötik ortam
- Transferans-karşıt trnsferans
- Psikiyatride ekip çalışması, psikiyatri hemşiresinin rol ve fonksiyonları
|
6- |
Gelişim dönemleri ve ruh sağlığı açısından önemi
Savunma mekanizmaları
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Ruhsal hastalıklar için risk faktörleri
|
9- |
Psikiyatride kuram ve kuramcılar,
- Psikanalitik kuram
- Davranışçı kuram
|
10- |
Psikiyatride kuram ve kuramcılar,
- Varoluşçu kuram
- Bilişsel kuram
- Biyomedikal kuram
|
11- |
Toplum ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği
|
12- |
Konsültasyon liyezon psikiyatri hemşireliği
|
13- |
Psikiyatri hemşireliği uygulama standartları- hemşirelik bakım planı
|
14- |
Dğerlendirme
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Psikiyatri hemşireliğinin gelişimi ve gelecekteki yönelimini tartışır.
|
2- |
Psikiyatride temel kavramları açıklar.
|
3- |
Ruhsal açıdan gelişim dönemlerini açıklar.
|
4- |
Savunma mekanizmalarının sağlıklı ve patolojik kullanımını örneklerle açıklar
|
5- |
Ruh sağlığını etkileyen fiziksel, ruhsal, sosyal etkenleri örneklerle açıklar.
|
6- |
Psikiyatrik hastalıkları kuramlara göre açıklar
|
7- |
Aile merkezli psikiyatri uygulamalarını açıklar.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşirelik felsefesini bilir
|
|
2- |
Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
|
|
3- |
Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
|
|
4- |
Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
|
|
5- |
Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
|
|
6- |
Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
|
|
7- |
İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
|
|
8- |
Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
9- |
Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
|
|
10- |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
|
|
11- |
Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
|
|
12- |
Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
|
|
13- |
Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
|
|
14- |
Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
3
|
45
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
10
|
40
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
194
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Çam O. VE Engin E.(Edt). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi,2014. 2. Öztürk O.ve Uluşahin A. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2008. 3. Varcolis ME. Foundations of Psychiatric Mental Health Nursing ( 3 edt), W. B. Saunders Company, USA, 1998.1. 4.Townsen MC. (Çev. Edt. Özcan CT ve Gürhan N). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri- Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları. Akademisyen Tıp Kitabevi,2016 5. Varcarolis EM. Manual of Psychiatric Nursing Care Planning, Saunders, 2011
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ruh sağılığı ve hastalıkları alanındaki süreli yayınlar
|
|