Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > SAĞLIK HUKUKU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SAĞLIK HUKUKU Birinci düzey SEC116 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MELİKE URFALIER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR.ÖĞRETİM ÜYESİ RAMAZAN AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Hasta hakları, hekim hakları ve özel hukukta hekimin sorumluluğu hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi ve muhtemel hasta ile hekim ilişkisinden doğan uyuşmazlıklarda kullanılmaya elverişli pratik çözüm yöntemlerinin öğrencilere aktarılması.
Dersin tanımı Sağlık hizmetine ilişkin temel kavramlar, hasta ve hekim hakları, yükümlülükleri özel hukuk açısından ele almak.

Dersin içeriği
1- Sağlık Hukukuna giriş
2- Temel Kavramlar (Sağlık,Tıp,Hekim,hasta, Tedavi)
3- Sağlık hukukuna ilişkin hukuksal kaynaklar
4- Hasta hakları
5- Hekim hakları
6- Hekimin sorumluluğu kavramı ve sorumluluğun hukuki esasları
7- Hekimin hukuki sorumluluğunun türleri
8- ARA SINAV
9- Hekimin hukuki sorumluluğunun sebepleri (hekimin akdi ve akit dışı sorumluluğu)
10- Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin hukuki mahiyeti
11- Hekiminin vekalet akdinden doğan sorumluluğu
12- Hekiminin vekaletsiz işgörmesi ve bundan doğan sorumluluğu
13- Hekiminin haksız fiilden dolayı kusur sorumluluğu
14- Hekiminin kusura dayanmayan sorumluluğu
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Sağlık hukuku ilminin esaslarına ve temel kavramlarına ilişkin bilgiler verilmesi sağlanır.
2- Sağlık hukuku ilminin diğer hukuk ilimleriyle ilişkisine dair bilgi aktarılır.
3- Hasta haklarına ilişkin temel bilgiler verilmesi sağlanır.
4- Hekim haklarına ilişkin temel bilgiler verilmesi sağlanır.
5- Hekimin sorumluluğuna ait temel bilgiler aktarılır.
6- Hastanın hak arama yollarına ilişkin bilgiler aktarılır.
7- Hekimin hak arama yollarına ilişkin bilgiler verilmesi sağlanır.
8- Hasta ile hekim arasındaki hukuki ilişkiye ait temel bilgiler aktarılır.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Hakan Hakeri, Tıp Hukuku, 5. Baskı, Ankara, 2012. Zarife Şenocak, Özel Hukukta Hekimin Sorumluluğu, Ankara, 1998.
Yardımcı Kaynaklar Lecturers notes

Ders ile ilgili dosyalar