Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜZİN YELİZ KAHYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜZİN YELİZ KAHYA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu ders, kentsel mekânın dönüşümünü ekolojik, politik ve kültürel bağlamlarda ele alarak, Antroposen çağda kent peyzajlarının nasıl şekillendiğini ve bu süreçte insan-merkezli yaklaşımların ötesine geçen post-human (insan sonrası) düşünce biçimlerini irdelemeyi amaçlamaktadır. Kentsel politik ekoloji perspektifiyle doğal ve yapılı çevre arasındaki ilişkileri, iktidar yapılarının mekânsal yansımalarını ve çevresel adalet meselelerini çözümlemeye yönelik kuramsal bir çerçeve sunar. Aynı zamanda öğrencilerin, kentlerin ekolojik krizler karşısındaki kırılganlıklarını, sürdürülebilirlik politikalarının sınırlılıklarını ve teknolojik-mekânsal spekülasyonları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri teşvik edilir. Dersin sonunda öğrencilerin, geleceğin kentlerini düşünürken insan dışı varlıkları, çok türlülüğü ve yeni etik yaklaşımları dikkate alan yaratıcı ve eleştirel yaklaşımlar geliştirmeleri beklenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, kentlerin ekolojik krizler, toplumsal eşitsizlikler ve teknolojik dönüşümlerle şekillenen güncel ve geleceğe dönük yapısını disiplinlerarası bir bakış açısıyla incelemektedir. Kentsel politik ekoloji yaklaşımıyla doğa-kent, iktidar-mekân ve insan-doğa ilişkileri yeniden düşünülerek; Antroposen çağda kent peyzajlarının nasıl üretildiği, tahrip edildiği ve yeniden kurulduğu ele alınır. Ders aynı zamanda post-human teoriler aracılığıyla insan sonrası düşünceyi kent bağlamında tartışmaya açar; insan olmayan varlıkların, çok türlü yaşam biçimlerinin ve yeni etik yaklaşımların kentsel tasarım ve planlama süreçlerindeki yerini sorgular. Kuramsal okumalar, vaka analizleri ve yaratıcı araştırma yöntemleriyle desteklenen ders, öğrencilerin ekolojik duyarlılıkla harmanlanmış eleştirel kent okuma ve yazma becerilerini geliştirmeyi hedefler.
|
1- |
tanışma, genel kavramlar, dersin işleyişi, dönem araştırma başlıklarının tanıtılması
|
2- |
Doğa, Mekân ve İktidar: Kentsel Politik Ekolojinin Temelleri
Tartışma Konuları:Doğa ile kent arasındaki ayrımın tarihsel kökenleri // Ekolojiye politik yaklaşmak ne anlama gelir? // Mekânın üretimi ve çevresel adaletin kentteki tezahürleri
|
3- |
Antroposen Çağda Kent: Felaket, Kırılganlık ve Sorumluluk
Tartışma Konuları:Antroposen kavramı ve eleştirileri // Kentlerin iklim krizi karşısındaki yapısal kırılganlıkları//“Doğal afet” anlatısının politik yönleri
|
4- |
Yıkım ve Yeniden Yapım: Ekolojik Peyzajların Kentsel Dönüşümü
Tartışma Konuları: Ekolojik restorasyonun kentlerdeki uygulamaları // Yeşil altyapılar ve “ekolojik modernizasyon” // Kentsel peyzajın temsili: haritalar, imajlar ve söylemler
|
5- |
İnsan Ötesi Kentler: Post-Hümanizm ve Mekânsal Teori
Tartışma Konuları: Post-human düşüncenin kent kuramına etkileri // İnsan olmayan varlıkların (hayvanlar, mikroorganizmalar, nesneler) mekânsal politikadaki rolleri // Yeni etik biçimleri ve kent yaşamı
|
6- |
Çok Türlülük ve Ortak Yaşam Biçimleri
Tartışma Konuları:Çok türlülük kavramı ve kent ekosistemleri // İnsan-hayvan ilişkileri ve kentte yaşam alanı paylaşımı// Türler arası etkileşimlerin mekânsal ve politik sonuçları
|
7- |
Akıllı Kentler, Veri Ekolojileri ve Post-Human Gelecekler
Tartışma Konuları: Teknolojik kent tahayyülleri: ütopyalar ve distopyalar // Akıllı şehirler ve dijital altyapının çevresel etkileri // Algoritmalar, gözetim ve kent ekolojisi
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Spekülatif Kent Yaklaşımları ve Eleştirel Gelecek Kurguları
Tartışma Konuları: Spekülatif tasarım, kurgu ve sanatın kent çalışmalarına katkısı // “Nasıl yaşayacağız?” sorusu: etik, estetik ve pratik stratejiler // Öğrenci Dönem Araştırma başlıkları üzerine tartışma ve değerlendirme
|
10- |
Öğrenci Dönem Araştırma başlıkları üzerine tartışma ve değerlendirme
|
11- |
Öğrenci Dönem Araştırma başlıkları üzerine tartışma ve değerlendirme
|
12- |
Öğrenci Dönem Araştırma başlıkları üzerine tartışma ve değerlendirme
|
13- |
Öğrenci Dönem Araştırma başlıkları üzerine tartışma ve değerlendirme
|
14- |
Araştırma Sunumları Değerlendirme ve tartışma
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
Bütünleme
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kentsel mekânı politik ekoloji perspektifiyle eleştirel biçimde analiz edebilecek, doğa, iktidar ve mekânsal yapılar arasındaki ilişkileri değerlendirebilecektir.
|
2- |
Antroposen kavramını kentsel kırılganlıklar, çevresel krizler ve toplumsal eşitsizlikler bağlamında yorumlayıp tartışabilecektir.
|
3- |
Post-human ve çok türlü perspektifleri kent kuramına uygulayarak, insan olmayan varlıkların etkisini ve insan ötesi birlikte yaşam etiğini kavrayabilecektir.
|
4- |
Ekolojik dönüşüm stratejilerini (örneğin yeşil altyapılar, ekolojik restorasyon) kentsel planlama ve tasarım bağlamında değerlendirebilecektir.
|
5- |
Geleceğin kentlerine dair spekülatif ve eleştirel yaklaşımlar geliştirebilecek, antropomerkezci ve teknokratik yaklaşımlara alternatifler önerebilecektir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
1
|
14
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
14
|
14
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
2
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
7
|
7
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
14
|
14
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
14
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
70
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Heynen, N., Kaika, M., & Swyngedouw, E. (2006). In the Nature of Cities: Urban Political Ecology and the Politics of Urban Metabolism. Routledge.
Swyngedouw, E. (2004). Social Power and the Urbanization of Water: Flows of Power. Oxford University Press.
Haraway, D. (2016). Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press.
Latour, B. (2018). Down to Earth: Politics in the New Climatic Regime. Polity.
Bonneuil, C. & Fressoz, J.-B. (2016). The Shock of the Anthropocene: The Earth, History and Us. Verso.
Whatmore, S. (2002). Hybrid Geographies: Natures, Cultures, Spaces. SAGE.
Haraway, D. (2008). When Species Meet. University of Minnesota Press.
Wolch, J. R. (2002). “Anima Urbis.” Progress in Human Geography, 26(6), 721–742.
Dunne, A. & Raby, F. (2013). Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. MIT Press.
Grove, K., & Chandler, D. (2021). "Resilience in the Anthropocene: Governance and Biopolitics of Late Liberalism." Resilience, 3(2).
Gandy, M. (2002). Concrete and clay: Reworking nature in New York City. MIT Press.
Gandy, M. (1994). Recycling and the politics of urban waste. Routledge.
Gandy, M. (2014). The fabric of space: Water, modernity, and the urban imagination. MIT Press.
Gandy, M. (2016). The botanical city. In Urban Nature: Reflections on the City (pp. 35-50)
|
|