Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLK YARDIM |
İkinci düzey |
SEC203 |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul şartı aranmaz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Anletım Yöntemi, Görsel Sunumlar (Power-point), pratik uygulama (maket üzerinde)
|
Dersin amacı
|
Travmatik ve tıbbi acil olgularda olay yerindeki imkanlardan ve emprovize malzemelerden yararlanarak yaralı/hastanın durumuna uygun ilkyardım müdahalesi yeterliliği kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler hastalarda karşılaşabilecekleri çeşitli tıbbi ve travmatik acil durumları/ hastalıkları öğreneceklerdir. Öğrenciler soluk yolu tıkanması, solunum ve kalp ve durması, şok, kırık, yanık, donma, zehirlenme durumlarında uygun müdahaleleri başlatma becerisi kazanacaklardır. Öğrenciler aynı zamanda bu acil durumları yaşa göre uyarlayarak değerlendirebileceklerdir.
|
1- |
İlkyardımın önemi ve kuralları
|
2- |
İlkyardımın temel prensipleri (6 T ilkesi: Tedbir, Tanı, Telekominikasyon, Triyaj, Tedavi, Transport
|
3- |
Kardio-pulmoner resüsitasyon ve 2010 yılında yapılan değişiklikler
|
4- |
Kurtarma ve taşıma yöntemleri
|
5- |
Eksremite kırıklarında ilkyardım
|
6- |
Kanamalar ve ilk yardım
|
7- |
Şok tanımı, şokun evreleri, şok bulguları ve ilkyardım
|
8- |
Anaflaktik şokun tanımı ve bulguları, ayırıcı tanısı, tedavisi
|
9- |
Kafa, göğüs, karın yaralanmaları ve ilkyardım
|
10- |
Yanıklar ve elektrik çarpmalarında ilkyardım
|
11- |
Donmalarda ilkyardım
|
12- |
Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde ilkyardım
|
13- |
İlk yardım gerektiren diğer durumlar
|
14- |
Genel tekrar- sınıfta vaka çalışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlkyardımın önemini ve gereklliliğini kavramış olma,
|
2- |
İlkyardım müdahalelerini 6T önceliklendirmesi kapsamında uygulayabiliyor olma. Kurtarıcı, yaralı/hasta ve olay yeri yönetimini sağlayabiliyor olma
|
3- |
Bebek-Çocuk ve Yetişkinde güncellenmiş kardiyo-pulmoner resüsitasyon yapabiliyor olma bebekte ve erişkinde(Heimlich) tıkalı hava yolu açmada kullanılan manevraları yababiliyor olma
|
4- |
Direkt ve indirekt yöntemleri kullanarak kanama kontrolünü yapabiliyor olma, gerektiğinde turnike uygulayabiliyor olma
Şok bulgularını tanıyor olma,ayırıcı tanıya gidebilme ve uygun ilkyardım girişimini başlatabiliyor olma Hasta/yaralıya şok pozisyonu verebiliyor olma
|
5- |
Kırıklarda Distal Nörovasküler Sistem Muayenesi yapabiliyor olma, Atelleme tekniklerine uygun atelleme yababiliyor olma
|
6- |
Kafa-göğüs- karın gibi üç boşlukta meydana gelebilecek izole ya da çoklu travma durumlarını tanıyabiliyor ve uygun vaka yönetimi yababiliyor olma
|
7- |
Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde genel tedavi yöntemlerini biliyor ve uygulayabiliyor olma
|
8- |
Yanıklı ve donmalı olgularda uygun ilkyardım ve canlandırma işlemlerini biliyor ve yapabiliyor olma
|
9- |
Acil olgu yönetiminde profesyonel davranış sergileyebilme
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
To develop and deepen current and advanced knowledge in the field at the level of expertise with original thought and research, based on master''s degree qualifications, and to reach original definitions that will bring innovation to science.
|
|
2- |
To understand the interaction between disciplines related to the field of physics; Achieving original results by using knowledge that requires expertise in analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas
|
|
3- |
To be able to access new scientific information in the field of physics and to gain high-level skills in research methods related to the field.
|
|
4- |
To be able to develop a new scientific method in the field of physics or to apply a known method to a different problem.
|
|
5- |
Being able to research, comprehend, design, adapt and apply an original subject
|
|
6- |
Ability to question, synthesize and evaluate new and complex ideas
|
|
7- |
Publishing original studies in peer-reviewed journals
|
|
8- |
To be able to develop original ideas and methods related to the field and interdisciplinary by using high-level mental processes such as creative and questioning thinking, problem solving and decision making.
|
|
9- |
Ability to present original views effectively within a community of experts
|
|
10- |
Being able to communicate and discuss at an advanced level in written, oral and visual language in at least one foreign language.
|
|
11- |
To contribute to the process of becoming an information society by introducing technological advances in the academic and professional context
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
2
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
5
|
1
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
65
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
1
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
1
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kaza ve yaralanmalarda İlkyardım, Rıdvan EGE
|
Yardımcı Kaynaklar
|
İlkyardım. Yusuf Fikret UMUR, İlkyardım Ders Kitabı, Editör: Tansel ÜNSALDI
|
|