Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
OSMANLI TARİHİNE GİRİŞ I |
İkinci düzey |
TAR 505 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ RAHMAN ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SÜLEYMAN DEMİRCİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE - KONFERANS + SEMİNER
|
Dersin amacı
|
Osmanlı Devletinin kuruluşu ile ilgili tartışma konusu yapılan problemler ve “Gazi/Gaza” ideolojisi ilgili farklı görüş ve düşünceleri tartışarak Yüksek Lisans öğrencilerinin farklı konu ve bakış açılarına karşı ilmi alt yapı oluşturmak
|
Dersin tanımı
|
Osmanlı Devletinin kuruluşu ve “Gazi/Gaza” ideolojisi ilgili görüşler/ tartışmalar: H. A Gibbons, Fuad Köprülü•, Paul Wittek, Halil İnalcık, Feridun Emecen, Colin İmber, Ronald. C. Jennings, Rudi Paul Lindner. Osmanlı Devletinin kuruluşu ve “Gazi/Gaza” ideolojisi ile ilgili teorilerin tartışılması.
Osmanlı Tarihçiliği’nin temel problemleri ve erken dönem Osmanlı tarih çalışmaları için Osmanlı kroniklerinin kıymeti hakkında yapılan değerlendirmelerin irdelenmesi.
Osmanlı devşirme sistemi ve kökenleri hakkındaki düşüncelerin değerlendirilmesi. Osmanlı saray hayatı ve saray’ın devlet idaresindeki rolü ve öneminin tartışılması. Osmanlı Hanedanı, hanedanının yapısı ve Osmanlı hanedanı içerisinde kadının siyasi rolünün tartışılması bu dersin incelediği konular arasında yer alacaktır.
17. yy’da Osmanlı Devleti ile ilgili yapılan çöküş tartışmaları ve Osmanlı’nın mali gerilemesine dair tartışmalar ile başlayarak Osmanlı Toplum yapısının dayandığı esaslar çerçevesinde Osmanlı toplum düzeninin değerlendirilmesi. Osmanlı millet sistemi ve bu sistemin temel esasları: hoşgörü iklimi. Osmanlı adalet anlayışı, Osmanlı’da adalet arayışı. Osmanlı’da kadının adaletin tevziinde üstlenmiş olduğu görevler. Osmanlı Tımar sistemi ve Avrupa Feodalizmine dair çağdaş değerlendirmeler. Osmanlı Toplum yapısında Bozulma: Celali İsyanları ve bu isyanların klasik düzene etkilerinin tartışılması gibi konular üzerinde durulacaktır
|
1- |
• Osmanlı Devletinin kuruluşu ve “Gazi/Gaza” ideolojisi ilgili görüşler/ tartışmalar
• H. A Gibbons
• Fuad Köprülü
• Paul Wittek
ARNAKİS
|
2- |
Osmanlı Tarihine Giriş
Osmanlı Devletinin kuruluşu ve “Gazi/Gaza” ideolojisi ilgili görüşler/ tartışmalar
• Halil İnalcık
• Feridun Emecen
|
3- |
Osmanlı Tarihine Giriş
• Osmanlı Devletinin kuruluşu “Gazi/Gaza” ideolojisi ilgili görüşler/tartışmalar
• Colin İmber
• Colin Heywood
Heath Lowry
|
4- |
• Ronald. C. Jennings (University of Urbana, İlliona-USA)
• Rudi Paul Lindner (İndiana University, Bloomington-USA)
Cemal Kafadar
Mehmet Öz
• Sonuç ve değerlendirmeler
Osmanlı Devletinin kuruluşu ve “Gazi/Gaza” ideolojisi ile ilgili teorilerin hangisi veya hangileri diğerlerine göre akademik anlamda savunulabilir? Tartışınız.
|
5- |
Osmanlı Tarihçiliği’nin Temel Problemleri
• Osmanlı Tarihçiliği’nin Başlangıcı
|
6- |
Osmanlı Tarihçiliği’nin Temel Problemleri
• Osmanlı Tarihçiliği’nin Yükselişi (Halil İNALCIK)
• Erken dönem Osmanlı Tarihi ile ilgili tartışmalar
14. yüzyıl Osmanlı Tarihi/Tarih Çalışmaları için erken dönem Osmanlı kronikleri ne kadar kıymetlidir? Tartışınız
|
7- |
14. Yüzyıl Osmanlı Tarihi’nin Problemleri
• Edirne’nin Fethi Meselesi
Edirne hangi Tarihte fetih edildi? Tartışınız
|
8- |
Ankara Savaşı ve Fetret Devri
• Yıldırım Bayezid’in 1402 Ankara Savaşındaki yenilgisini izah ediniz?
Çelebi Mehmet’in fetret devri (1402-1413) mücadelesini üstünlükle neticelendirmesini izah ediniz?
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Osmanlı Devşirme Sistemi
• Devşirme Sisteminin kökenleri hakkında bazı düşünceler
• Selçuklu Gulamları ve Osmanlı Devşirmesi
Sizce Devşirme ve Yeniçerilerin kökenleri hakkında kesin bir sonuca varmak mümkün müdur? İzah ediniz.
Kölelerin Osmanlı devleti işleyişi içerisindeki yerlerini izah ediniz?
|
11- |
Osmanlı Hanedanı
• Osmanlı Hanedanının Yapısı
• Harem-i Hümayun (Leslie Peirce)
Osmanlı Hanedanı içerisinde kadının siyasi rolü hakkında bilgi veriniz?
|
12- |
Osmanlı Hanedanı
• Osmanlı Hanedanının Yapısı
• Osmanlı Hanedan “Mitolojisi” (Colin İmber)
Osmanlı hanedanın meşruluğu ile ilgili değişen meşrulaştırma çabalarının Osmanlı Siyasi durumu ile olan ilgisini izah ediniz?
|
13- |
KİTAP DEĞERLENDİRMESİ ÖZET-SUNU
OSMANLI DEVLETİNİN KURULUŞU-FUAT KÖPRÜLÜ
ERKEN DÖNEM OSMANLI DEVLETİNİN YAPISI - HEATH LOWRY
İKİ CİHAN ARASINDA- CEMAL KAFADAR
|
14- |
KİTAP DEĞERLENDİRMESİ ÖZET-SUNU
SÖĞÜT'TEN İSTANBUL'A OSMANLI DEVLETİNİN KURULUŞU ÜZERİNDE TARTIŞMALAR
İLK OSMANLILAR VE BATI ANADOLU BEYLİKLER DÜNYASI - FERİDUN EMECEN
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
TAR-505 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
2- |
|
3- |
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
3
|
39
|
Ödevler
|
1
|
12
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
12
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
1
|
12
|
12
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
DEMİROĞLU, Ayla, ”Behcetü’t-Tevarih”, DİA, 5, s.349-350.
ÖZEL Oktay-ÖZ Mehmet, Söğüt’ten İstanbul’a, İmge Kitabevi, Ankara 2005,s.48-49.
BANARLI, N.Sami,”16.Asır Anadolu Şairlerinden Ahmedi’nin Osmanlı Tarihi: Dâsitân-ı Tevârih-i Müluk-i Âl-i Osman ve Cemşid-ü Hurşid Mesnevisi”,TM,6,s.111-176.
TURAN, Osman, İstanbul’un Fethinden Önce Yazılmış Tarihi Takvimler, Ankara 1954.
ADALIOĞLU, Hasan Hüseyin , ”Osmanlı Tarih Yazıcılığında Anonim Tevârîh-i Âl-i Osman Geleneği”.
ÖZCAN, Abdulkadir,” Fatih Devri Tarih Yazıcılığı ve Literatürü”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14,s. 55-62, Kayseri 2003.
ÖZEL, Oktay-ÖZ, Mehmet, a.g.e, s.40-41.
ÖZCAN, Abdulkadir, ”Aşıkpaşazade”, DİA, s.6-7.
TEKİNDAĞ, Şehabeddin, ”Selimnameler”, TED, İstanbul 1970, S.1, s.197-230.
AYDIN, Ahmet, ”Osmanlılarda Tarih Yazıcılığı”, Türkler, 11,Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, s. 417-425.
B.Kütükoğlu,” Vekayinüvis”, İA, 12, 271-287.
YAZICI, Nesimi, Takvim-i Vekayi, Belgeler, Ankara 1983.
UNAT, F.Reşit, Osmanlı Sefirleri ve Sefaretnameleri, Ankara 1968, s.352-361.
ŞANİZADE, Tarih, İstanbul 1281, 1-4 cilt.
BABİNGER, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Çev. Coşkun Üçok, Ankara 2000, Kültür Bakanlığı Yayınları.
ORTAYLI, İlber, Menkıbe, Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu Efsaneler ve Gerçekler, Ankara 2000, İmge Yayınları.
|
|