Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUR'AN OKUMA VE TECVİD VII |
Birinci düzey |
İLH702 |
Zorunlu |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. YAVUZ FIRAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Yavuz FIRAT, Doç. Dr. Abdullah BENLİ, Doç. Dr. Ömer ÖZBEK Doç. Dr. Yakup UZUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ahmet UĞURLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik ve uygulamalı. Projeksiyon cihazı, bilgisayar ve ses kayıt cihazlarından faydalanılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Kur’an okumanın zorunlu unsurları olan ses eğitimi, musiki bilgisi, Arap dilinin fonetiği ve buna bağlı olarak Kıraat ilminin temel özellikleri çerçevesinde okuma eğitimi gerçekleştirmek, Kur’an-ı Kerim’in lafızlarının bozulmaması ve okunma kaidelerine riayet edilerek uygun makamlarla okunabilmesi için gerekli olan makam ve musikî bilgisi vermek.
|
Dersin tanımı
|
Pratik Kur’an okuma ve mahrec ve sıfatlara uygun şekilde okuma
|
1- |
Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleri Hakkında Teorik Bilgiler
|
2- |
Kutlu Doğum Programlarında Okunabilecek Aşırlar ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
3- |
Makamla Kur’an Okumayı Caiz Görenler Ve Delilleri, Makamla Kur’an Okumayı Caiz Görmeyenler Ve Delilleri
|
4- |
İnsan sesinin eğitimi, mûsiki ilmi
|
5- |
Arap dilinin fonetiği
|
6- |
İcazet Merasiminde okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
7- |
Nefes alma çeşitleri, Diyafram Nefesi Eksersizleri
|
8- |
Kur’an ve Tefsir Toplantılarında okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
9- |
Regâib Gecesi, Miraç Gecesi, Berat Gecesi ve Kadir Gecelerinde okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
10- |
Nikâh, Nişan, Düğün Merasimlerinde okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
11- |
Cenaze Merasiminde okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
12- |
Câmi Açılışı Merasiminde okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
13- |
Ticarî Müessese Açılışında okunabilecek ayetler ve bu ayetleri Tahkik, Tedvir ve Hadr Usulleriyle Okumak
|
14- |
Kıraat Esnasında Bazı Ayet Sonlarında Manaya Uygun Söylenecek Sözler
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kur'an-ı Kerim'i, harflerinin mahreçlerine ve tecvid kurallarına göre yüzünden okur
|
2- |
Belirlenen sure ve ayetleri ezberden okur
|
3- |
Makamla Kur'an okuyabilir
|
4- |
Asım kıraatıyla birlikte diğer kıraatları genel olarak tanır
|
5- |
Tâlim Usulü ile Kur'an okur
|
6- |
Kur’an ayetlerini, manaya uygun olarak gereken yerlerde sesini yükselterek veya alçaltarak temsili olarak okur
|
7- |
Önemli gün ve gecelere uygun ayetleri aşır şeklinde okur
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
10
|
3
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
86
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
10
|
60
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kur'an-ı Kerim
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Tecvitli Kur'an Dili, Yakup İskender; Kur'an-ı Hakim ve Meal-i Kerim, H. Basri Çantay; Kur'an-ı Kerim'in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İsmail Karaçam ; Kuran Okuma Esasları, Abdurrahman Çetin; Tecvid İlmi, Ahmet Madazlı; Kur’an-ı Kerimi En Kısa Yoldan Öğrenme ve Mahreç Tablosu, Abdullah Benli; Mahreç Tablosunun Ses Kaydı, Abdullah Benli; Ezbere Okunacak Yerlerin Ses Kaydı, Abdullah Benli
|
|